کد خبر: ۱۳۳۹۵
۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
فخری‌سادات مشهدی، شهروند پیگیر محله ۱۷ شهریور

فخری‌سادات مشهدی، شهروند پیگیر محله ۱۷ شهریور

فخری سادات مشهدی، زنی مطالبه‌گر است که از ۳۷ سال قبل در محله هفده شهریور ساکن است. تماس‌های او برای رفع مشکلات محله و حتی شهرمان است. او برای رفع مشکل مدنظرش آن‌قدر پیگیری می‌کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

صدایش که پشت خط مرکز ارتباط مردمی‌۱۳۷ می‌پیچد، شهردار منطقه ۷ و همه معاونان و رؤسای اداره‌ها او را می‌شناسند. فخری سادات مشهدی، زنی مطالبه‌گر است که از ۳۷ سال قبل در محله هفده شهریور ساکن است. تماس‌های او برای رفع مشکلات محله و حتی شهرمان است. او برای رفع مشکل مدنظرش آن‌قدر پیگیری می‌کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

تکیه کلامش هنگامی که می‌خواهد با کاربران ۱۳۷‌شروع به صحبت کند «سلام بچه‌ها» است و در پایان هم می‌گوید: مادرجان چه حدودی زمان لازم است تا کار انجام شود؟ بچه‌ها پیامک پیگیری را برایم ارسال کنید.

آنچه که ما را پای گفت‌و‌گو با فخری خانم کشاند تماس‌ها و پیگیری‌هایش است. او بیش از ۱۵۰ تماس ثبت شده از سال ۱۳۹۲ تا امسال دارد. برای هر تماس ثبت شده هم بیش از پنج‌بار پیگیری کرده است.

 

دل‌سوز محله

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا فخری خانم مدام با سامانه‌۱۳۷ تماس می‌گیرد و پیگیر رفع مشکلات محله است. حالا بشنوید پاسخ فخری خانم را: راستش محل زندگی و اهالی محله‌ام را دوست دارم. دلم می‌خواهد مشکل حل نشده‌ای نه‌تنها در محله‌مان که هیچ کجای شهر نباشد. می‌خواهم شهر و محله‌ای زیبا و با کمترین عیب و نقص داشته باشیم. به همین خاطر وظیفه خودم می‌دانم که مشکلات را به گوش مسئولان برسانم تا رفع شود.

فخری خانم مشهدی معتقد است برخی از اهالی نمی‌دانند برای رفع مشکلات محله باید با چه کسی یا نهادی تماس بگیرند درحالی‌که می‌شود با یک تماس و پیگیری کوچک بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

 

اولین آشنایی با ۱۳۷

اولین تماسی را که با ۱۳۷ گرفته خوب به خاطر دارد: سال‌۱۳۹۲ بود. بهشت رضا (ع) رفته بودم و اتوبوس‌ها حرکت نمی‌کردند. تعداد اتوبوس‌های آن مسیر کم بود و سرفاصله زمانی زیاد. رفتم و به اتوبوس‌ران‌ها اعتراض کردم. آنها گفتند اگر مشکلی هست می‌توانم با شماره‌۱۳۷ تماس بگیرم. از آنجا با این سامانه آشنا شدم.

او در کنار چندین بار تماس با این سامانه حتی پیش اعضای شورای شهر رفته است تا این موضوع اصلاح شود. به نتیجه رسیدن این مشکل باعث شد مشهدی راه و چاه این جور پیگیری‌ها را یاد بگیرد.

می‌خواهم شهر و محله‌ای زیبا و با کمترین عیب و نقص داشته باشیم و وظیفه خودم می‌دانم که مشکلات را به گوش مسئولان برسانم

فخری خانم تعریف می‌کند: به نتیجه رسیدن این پیگیری باعث شد هر جا مشکلی ببینم در اولین فرصت با ۱۳۷ تماس بگیرم. فقط هم این تماس‌ها به محله ۱۷ شهریور مربوط نمی‌شد گاهی در راه رفتن به خرید، مهمانی یا هر جای دیگر مسیرم به محله‌های دیگر می‌افتاد و هر مشکلی را می‌دیدم فوری با ۱۳۷ تماس می‌گرفتم.

فخری‌خانم گاهی در کسوت کارشناس ۱۳۷ هم وارد عمل می‌شد: وقتی می‌دیدم مغازه‌داری در پیاده‌رو سدمعبر درست کرده است فوری به آنها تذکر می‌دادم. اگر می‌دیدم تأثیری ندارد بعد با کارشناسان این سامانه مشکل را در میان می‌گذاشتم.

به طور متوسط هفته‌ای دو یا سه بار با ۱۳۷ تماس می‌گیرد تا مشکلی را پیگیری کند یا آن را گزارش دهد.

 

پیگیر مثل فخری خانم

تصور نکنید او بعد از تماس بلافاصله به کارشناسان سامانه وصل می‌شود. فخری‌خانم گاه بیست‌دقیقه و بیشتر پشت خط منتظر می‌ماند: گاهی تماس می‌گیرم، اپراتور اعلام می‌کند به طور مثال نفر چهاردهم هستم. می‌روم غذایم را بار می‌گذارم، چای دم می‌کنم، حتی برای خودم چای می‌ریزم، هنوز نوبتم نشده است، اما این باعث نمی‌شود که ناامید یا خسته بشوم.

از سوی دیگر تمام تماس‌های این شهروند دل‌سوز به نتیجه نمی‌رسد به طور مثال مسئولان می‌گویند فعلا اعتبار برای آسفالت نیست، یا می‌گویند زمان انجام هرس درختان نیست و...

 

* این گزارش سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در شماره ۶۳۶ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

آوا و نمــــــای شهر
03:04
03:44