img-profile-author
برادران رفیعی اولین روانشناس مشهد بود
مرحوم علی‌محمد برادران‌رفیعی، مدیرعامل کانون فرهنگی قلم، که در پاریس درس روانشناسی خوانده بود اولین دکتر روان‌شناسی در مشهد شد.
img-profile-author
وکیلِ وکیل‌آباد کیست؟!
قدیمی‌ترین خبر درباره وکیل‌آباد از مشاعره‌ای بین ایرج‌میرزا و صاحب باغ وکیل‌آباد به دست آمده است. در این مشاعره ایرج‌میرزا از صاحب باغ می‌خواهد بوقلمونی را که وعده داده بوده است، به وی بدهد.
img-profile-author
رضا افضلی، شاعری که مشهد قدیم را به نظم چید
رضا افضلی سال ۱۳۷۷ احوالات مشهد‌قدیم از نحوه زندگی مردم آن روزگار و روابط آنها گرفته تا توصیف کوچه و خیابان‌ها، همه را در کتاب مثنوی «مشهدی‌های قدیمی» به نظم چیده است.
img-profile-author
تمام داد و دهش‌های آیت الله غلامرضا دهشت
این عالم خیراندیش در تأسیس و  راه اندازی امور خیریه و  عام المنفعه اهتمام فراوانی داشت و  در  ایجاد حدود بیست مؤسسه خیریه نقش ارزنده‌ای ایفا کرد و  با بسیاری از  هیئات مذهبی مشهد ارتباط داشت.
img-profile-author
علی باقرزاده به زندگی خیلی‌ها بقا بخشید
استاد علی باقرزاده در صنعت دستی داشته، وارد عرصه کشاورزی شده، چند سال رئیس اتاق بازرگانی بوده، شاعر است و چندین هزار بیت شعر گفته. واقف است و تاکنون چندین مدرسه و خوابگاه ساخته است.
img-profile-author
چرا اسدی قربانی گوهرشاد شد؟
روزگار به ضرر اسدی ورق می‌خورد و خون مردم و پاسبانان در واقعه گوهرشاد بر گردن او می‌افتد تا میان دستگیری تا صدور حکم اعدام و اجرای آن یک هفته هم فاصله نباشد.
img-profile-author
آیت‌الله واعظ طبسی آستان قدس رضوی را نظام‌مند کرد
مرحوم واعظ طبسی پس از مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی، نظام نوین اداری اسلامی را در آن ایجاد کرد، برای حفظ اموال آستان قدس تلاش‌های فراوانی انجام داد و با احیای موقوفات، آن را از نذورات جدا کرد.
img-profile-author
جواد شهرستانی؛ شهردار خوشنام مشهد
مهندس جواد شهرستانی نقش شهرداری را در کار‌های خیر پر رنگ کرد و توانست با نبوغ خودش در آن زمان مدیریتی جامع برای شهر به‌وجود بیاورد.
img-profile-author
میرزا مهدی اصفهانی، بنیانگذار مکتب معارفی خراسان بود
میرزا مهدی اصفهانی با حضور در حوزه مشهد سبب شد توجه ویژه‌ای به مسئله مهدویت و توسل به ساحت مقدس امام عصر (عج) ایجاد شود. او در وقت فراغت طلبه‌ها را جمع و درباره امام عصر (عج) صحبت می‌کرد.
img-profile-author
عبدالحمید مولوی، پدر تاریخ صد ساله مشهد بود
نام عبدالحمید مولوی به عنوان باستان‌شناس در یونسکو ثبت شده بود و هر پژوهشگری که به خراسان می‌آمد، یونسکو نشانی منزلش در خیابان مولوی را به او می‌داد.
صفحه ۱بعدی