درباره ما
«مشهد چهره» چشم شهر است و دنبال سرچشمههاست. خبرنگاران ما مدام در شهر پرسه میزنند و چشم میگردانند تا از دل کنجهای کمپیدا و ناپیدا و پستوها شخصیتها و مکانهای خاطرهانگیز و تاریخساز مشهد را بیرون بکشند و به همشهریانشان معرفی کنند.
آنها که روزگاری تمام وجودشان به این شهر گره خورده و کمتر کسی سراغی از آنها گرفته است. «مشهدچهره» میخواهد نشانی این شخصیتها و مکانها باشد.
در بخش «اهالی شهر» به سراغ قصه زندگی آدمهای شهر میرویم. هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان، کارآفرینان، پیشهوران (صاحبان مشاغل)، نیکوکاران، مدافعان، راویان و نامداران مشهد در ۹ دسته مختلف این سایت معرفی میشوند.
این چهرهها همچنین بر اساس مناطق و محلات تقسیم بندی میشوند تا اگر کسی به دنبال چهرهای در محلهای مشخص بود به راحتی بتواند فهرستی از آنها را پیش روی خود ببیند.
باید بدانیم مشهد چهره فقط به معرفی آدمها خلاصه نمیشود، این سایت نمایی کلی از چهره شهر نیز پیش رویتان میگذارد. در بخش «داستان شهر»، نحوه شکلگیری کوی و محلات مشهدالرضا (ع) را روایت میکنیم.
در این ۹ قسمت هم میتوانید با حرم مطهر امام رضا (ع) در زیرگنبد کبود، تاریخچه مشهد و محلاتش، کوچهها، مساجد، بازارها، جاذبههای گردشگری، تاریخ شهر، آداب و رسوم و گزارشهای شهر، به تفکیک هر منطقه و محله آشنا شوید.
در قسمت تقویم شهر برای اولین بار تمامی اتفاقات مربوط به تاریخ مشهد و رویدادهای شهری و همچنین تاریخ درگذشت و تولد چهرههای مشهدی به صورت روزشمار و به تفکیک ماههای سال پیش رویتان قرار میگیرد.
در قسمت مشهدشناسی میتوانید حدود جغرافیایی هر منطقه، محله و خیابان را روی نقشه بیابید.
در قسمت مشهد در مکتوبات که در فوتر سایت مشهدچهره جا دارد نیز میتوانید با کتابها و مقالاتی که درباره مشهد نوشته شده آشنا شوید.
مشهدچهره در نظر دارد در طول زمان با تکمیل اطلاعات، تبدیل به مرجعی معتبر و جامع برای معرفی این شهر باشد. چنانکه اگر کسی خواست یک چهره مشهدی را بشناسد و یا نشانی از کوی و محلات آن پیدا کند به این سایت سر بزند.
پیشینه
روی تقویم، اردیبهشت ۱۴۰۰، تاریخ رسمی آغازبهکار سایت «مشهدچهره» است، اما این نقطه شروع راه نیست. باید پیشینه «مشهدچهره» را به ۱۰ سال پیش برگرداند. شهریور ۱۳۹۰ روزنامه شهرآرا تصمیم گرفت پای مطبوعات را به کوچهوخیابانهای شهر باز کند و برای مردم هر محله رسانهای ویژه خودشان منتشر کند. تا خرداد ۹۱ مناطق سیزدهگانه شهرداری ماهی یک ویژهنامه مخصوص به خود داشتند و از این تاریخ به بعد بازه انتشار شهرآرامحله «هفتهنامه» شد.
پس از آن بود که ضمیمه نوپای شهرآرا هرروز در ۲ منطقه پای صحبت مردم مشهد نشست و حرف بسیاری از چهرههای یک دهه اخیر شهر را منتشر کرد.
تا خرداد ۹۴ شهرآرامحله هر منطقه، فقط در همان منطقه توزیع میشد و به همین سبب آنطور که باید در دسترس شهروندان قرار نمیگرفت، اما با شهریشدن توزیع شهرآرامحله از سالروز ششمین سال انتشار روزنامه شهرآرا، بر تعداد مخاطبان این هفتهنامه محلی نیز افزوده شد.
فروردین ۱۴۰۰ فرصت مغتنمی شد برای انتقال تجربیات دهساله این نشریه محلی در بستر وب. سایت مشهدچهره در همین زمان متولد شد.
مهمترین ویژگی مشهدچهره
تاریخ همیشه روایتگر سرگذشت پادشاهان است و کمتر نشانی از عامه مردم در آن میتوان یافت. نقل امروز رسانههای ما هم همین شده است. تیتر یک بسیاری از رسانههای کشور به صحبتهای مسئولان و اخبار کشوری اختصاص دارد، اما در «مشهدچهره» کمتر نشانی از مسئولان خواهید یافت. این رسانه متعلق به مردم مشهد است.
رسانههای محلی دو نقش اصلی در زندگی مردم دارند. این رسانهها افراد را در جریان اتفاقات پیرامون خود قرار میدهند، مکان و زمان رویدادها را مخابره میکنند و همچنین به آنان حس تعلق خاطر به محل زندگیشان را میدهند.
اهداف مشهدچهره
- پایگاهی برای آشنایی با تمامی چهرههای سرشناس و گمنام شهر
- مرجعی معتبر برای معرفی کوی و محلات مشهد
- سایتی واحد و جامع برای معرفی تمامی جاذبههای گردشگری مشهد
- جمعآوری تمامی اتفاقات مهم مشهد صد سال گذشته در قالب تقویم مشهد و رویدادها
- انتقال تجربیات آدمها به یکدیگر
- گردآوری تاریخ شفاهی محلات
ضرورت رسانههای محلی
یکی از راههای دستیابی به مشارکت عمومی استفاده از ظرفیت رسانههای محلی است. البته این رسانهها در صورت بهروزنشدن و حفظ ساختارهای سنتی، در آینده نزدیک مخاطبان خود را از دست خواهند داد و در جلب مشارکت عمومی ناتوان خواهند شد.
دستیابی به مخاطب عمده، اما هدفمند دشوار است، بهخصوص در زمانهای که چشمانداز رسانه بهسرعت در حال تغییر است. در عصر اینترنت، بیدرنگ از جریان اتفاقات مختلف در سراسر جهان مطلع میشویم. با این حال، تحقیقات مؤسسه «آفکام» (سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای بریتانیا) که در وبسایت smart-circle.com به آن پرداخته شده است، نشان میدهد افراد بیش از هر چیزی بهدنبال اخبار محل زندگی خود هستند.
این در حالی است که روزنامهها و شبکههای تلویزیونی محلی با رسانههای جریان اصلی رقابتی جدی دارند و همین موضوع بقای آنها را به چالش کشیده است. در این بین رسانههای چاپی آینده سختتری را هم در پیش دارند.
تحقیقات «آفکام» نشان میدهد میان این گونه رسانههای چاپی با قشر جوانتر ارتباط مناسبی ایجاد نشده است و به نظر میرسد توجه نسل آینده به نشریات مکتوب هرگز به اندازه توجه آنها به گوشیهای تلفن همراه هوشمند نخواهد بود. با همه اینها بخش زیادی از رسانههای محلی همچنان نسخههای کاغذی را به قالبهای دیجیتالی ترجیح میدهند. به همین دلیل است که رسانههای محلی پیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور دیجیتالی هستند.