img-profile-author
داستان زیارت ۱۴۳ سال پیش «قاری رحمت‌الله واضح»
قاری رحمت‌الله واضح اهل سنت است؛ با‌این‌همه عاشق امامان شیعه است، آن‌چنان‌که پس از زیارت مشهد به عتبات‌عالیات می‌رود و چند صباحی را هم در جوار کربلا، نجف و سامرا گذرانِ عمر می‌کند.
img-profile-author
گذری بر تاریخ ششصد ساله کاشیکاری در حرم‌رضوی
کافی است سر بلند کنی و بر کاشیکاری هفتصد‌ساله مسجد گوهرشاد چشم بدوزی تا در زمان سفر کنی؛ از دوره تیموری به صفوی، از دوره صفوی به قاجار، یا حتی به دوره معاصر بیایی.
img-profile-author
نخل‌بندی آیین عزاداری فراموش شده حرم امام‌رضا(ع)
مراسم نخل‌گردانی دارای مقدمات خاصی بود که تزیین و آرایش نخل و به‌عبارت دیگر «نخل‌بندی» ازجمله ضروریات آن به‌حساب می‌آمد. معمولا نخل‌ها را با وسایل گوناگونی ازجمله پارچه، ‌آیینه تزیین می‌کردند.
img-profile-author
گذری بر آیین دویست‌ساله شمع‌گردانی در حرم‌رضوی
در مجموعه اسناد آستان‌قدس‌ دو سند مرتبط با برگزاری مراسم شمع‌گردانی بین سال‌های ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ قمری وجود دارد. با این همه، احتمالا شمع‌گردانی در سال‌های قبل از این سال‌ها نیز طبق آنچه که در سند گفته شده، برگزار می‌شده است، ولی سابقه و سندی از آن موجود نیست.
img-profile-author
آیینه‌کاری، یادگار قاجارها در حرم مطهر امام رضا(ع)
از وقتی آیینه‌های ظریف آلمانی راهشان به‌سوی مشهد باز شد، به‌مرور آیینه‌ها جای کاشی‌ها، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌ها را در بسیاری از رواق‌ها و فضا‌ها گرفت آن‌چنان که اکنون آیینه‌کاری تصویر غالب تزیینات حرم است.
img-profile-author
آشنایی با بخش‌های روشنایی حرم‌رضوی در دوره صفویه
در آن زمان جایی بوده است که مشعل‌های حرم را در آن جمع و نگهداری می‌کرده‌اند. به این فضا مشعل‌خانه می‌گفتند و افرادی باعنوان مشعل‌دار و مشعلچی زیر‌نظر مشعل‌دار باشی و مهتر‌مشعل‌دار کار می‌کردند.
img-profile-author
سنت خوش‌بو‌کردن حرم قدمتی ۴۰۰ ساله دارد
فاطمی‌مقدم می‌گوید: عودسوزی آن‌قدر قدمت دارد که هرکیش، آیین یا گروهی می‌تواند ادعا کند که پیشینه این‌کار به آن برمی‌گردد، اما اسنادی در‌این‌باره وجود ندارد.
img-profile-author
رد پای منافقین در حادثه بمب گذاری حرم رضوی
ساعت‌۱۴:۲۶ بعدازظهر، صدای مهیب انفجار به گوش می‌رسد، اما حیرت از چنین جنایتی آن هم در زمین مقدس مشهد و در روز عاشورا سبب می‌شود تا همه دیر و سخت باور کنند که در حرم بمبی منفجر شده است.
img-profile-author
ماجرای سنگی که به سنگ قبر امام رضا (ع) معروف شد
حدود ۸۲ سال پیش سنگی به موزه حرم مطهر امام رضا (ع) آورده می‌شود که مطالعات آن زمان محققان را به این نتیجه می‌رساند که این سنگ به یکی از محراب‌ها تعلق دارد.
img-profile-author
گذری بر تغییر‌ات حرم‌رضوی پس از انقلاب‌
۶۰‌هزار‌ و‌ ۵۰۰ مترمربع از ۷۰‌هزار مترمربع فضای سرپوشیده زیارتی حرم مطهر امام رضا(ع) از دهه ۶۰ قرن چهارده خورشیدی ساخته شده است.
صفحه ۱بعدی