img-profile-author
آیین ۵۰۰ ساله خطبه‌خوانی حرم رضوی ثبت ملی شد
هر روز نیم‌ساعت بعد از طلوع خورشید و بلافاصله بعد از نماز مغرب‌وعشا در رواق دارالحفاظ یا رواق دارالسلام، چهارده نفر از حفاظ و تعدادی از خادمان و فراشان حاضر می‌شوند.
img-profile-author
گشتی در اشیای اهدایی رهبری به موزه حرم رضوی
یشتر این اشیای نفیس به آثاری اختصاص دارد که شخصیت‏‌های برجسته و هنرمندان داخلی و خارجی، سران کشور‌ها و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب به ایشان هدیه داده‌اند.
img-profile-author
افطار میهمان حضرتید
از روزی که امیرعلی‌شیر نوایی در دوره تیموریان دستور داد میهمان سرای حضرتی با نام «غلورخانه» حرم‌مطهر را احداث کنند تا امروز غذادادن به زائران تعطیل نشده است.
img-profile-author
روایتی از نوروز و آیین‌های تاریخی در حرم امام‌رضا(ع)
نوروز طبق اسناد از پانصد سال قبل تا همین امروز در حرم‌مطهر مهم بوده و بزرگ داشته می‌شده است. این سنت سال‌به‌سال در این مکان مقدس پررنگ شده و امروز شاهد اتفاقات مبارک در این بارگاه منور هستیم.
img-profile-author
بزرگ‌ترین طومار باقی مانده در حرم رضوی
در مرکز اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی، سندی مربوط به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار نگهداری می‌شود که لول شده است. این سند نوشته‌هایی از ۱۶۷ سال قبل به یادگار دارد که طول آن به ۶۸ متر می‌رسد.
img-profile-author
گذری بر تاریخ پیشکش طلا به بارگاه امام‌رضا(ع)
برابر اسناد برجای‌مانده، میزان طلا و نقره اهدایی به حرم مطهر رضوی در گذشته آن‌چنان زیاد بوده که سبب ایجاد پیشه زرگری و زرگرخانه در آستان‌قدس‌رضوی شده است.
img-profile-author
بولوار ایمان مدرسه ندارد!
بولوار ایمان که تا چند سال قبل جزو منطقه ۸ بود، به‌نام محله ایمان شناخته می‌شد، اما از سال ۱۳۹۶ به منطقه ۷ واگذار و جزو محله قائم (عج) شد و به‌دلیل بن‌بست انتهای آن مانند دیگر محلات شلوغ و پرترافیک نیست.
img-profile-author
شکوه ازلی نقاره خانه حرم مطهر رضوی
قدیمی‌ترین گفته درباره نقاره خانه حرم در کتاب «مهمان نامه بخارا» مربوط به قرن دهم هجری است، اما قبل از صفویه مستنداتی که نشان دهد کی و به چه دلیل نقاره خانه ساخته و نقاره نوازی آغاز شده است، نداریم.
img-profile-author
شربت‌خانه؛ سازمانی فراموش‌شده در حرم‌ امام رضا(ع)
نخستین‌بار تشکیلات شربت‌خانه در دوره صفویه و ایام فرمانروایی شاه‌عباس اول راه‌اندازی و در سال ۱۳۰۸ خورشیدی، برچیده و مسئولیت‌های آن به دیگر بخش‌های تشکیلاتی آستان‌قدس محول شد.
img-profile-author
کتیبه‌های طلای ضریح چوبی حرم بعد از ۱۳ سال پیدا شد
کتیبه‌های طلایی که سال ۱۳۱۱ از نخستین ضریح چوبی حرم امام‌هشتم (ع) جدا شد، در گوشه‌ای از تاریخ گم شده بود، تا اینکه ۱۳ سال بعد با پیگیری جراید، ختم به خیر شد.
صفحه ۱بعدی