کد خبر: ۲۰۲۱
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه آیت الله محمد واعظ‌زاده،کوچه‌ای با دید مستقیم به حرم مطهر

کوچه آیت‌الله محمد واعظ‌زاده را هنوز هم خیلی‌ها با این نام نمی‌شناسند. چون تا همین یک‌سال پیش تابلوهای خیابان شهید کاشانی27 نام بیهقی داشت و به گفته سن‌وسال‌دارهای کوچه، قدمت این نام به هفتادهشتاد سال می‌رسید. نام آیت‌الله واعظ‌زاده مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در گذشته از ساکن‌های همین محدوده بود، زمستان سال1399 روی تابلوها نشست.

 کوچه آیت‌الله  محمد واعظ‌زاده را هنوز هم خیلی‌ها با این نام نمی‌شناسند. چون تا همین یک‌سال پیش تابلوهای خیابان شهید کاشانی27 نام بیهقی داشت و به گفته سن‌وسال‌دارهای کوچه، قدمت این نام به هفتادهشتاد سال می‌رسید. 

نام آیت‌الله واعظ‌زاده مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در گذشته از ساکن‌های همین محدوده بود، زمستان سال1399 روی تابلوها نشست. این کوچه بعد از ساخت بولوار رضوان و ارتباطی که بین ایستگاه راه‌آهن مشهد و خیابان آیت‌الله شیرازی برقرار کرده، درحال تبدیل‌شدن به یکی از معابر اصلی اطراف حرم‌مطهر است.

خیابان شهیدکاشانی(دریادل)27 یکی از معدود خیابان‌های فرعی منطقه ثامن است که دید مستقیم به حرم مطهر رضوی دارد.

 

این کوچه بیشترین مدرسه و حوزه علمیه را در اطراف حرم مطهر دارد. مدرسه‌های علمیه خواهران بیت‌الزهرا(س). حضرت زینب(س) و دبستان‌های تربیت، شایستگاه شریف و نور ازجمله آن‌هاست. درحوزه‌های علمیه خواهران این محدوده بیش‌از 300دانشجو تحصیل می‌کنند.

 

ورودی این کوچه از خیابان شهید‌کاشانی با زمین بزرگ محصورشده میان دیوارهای کرم‌رنگ شروع می‌شود که تا دهه60 حمامی عمومی با نام «سلیقه» بود. این حمام را سال1300 میرزاعلی سلیقه به سبک حمام مهدی‌قلی‌بیک ساخته بود و به‌دلیل استفاده زیاد روس‌ها، بین مردم به حمام روس معروف بود.
ارسال نظر