کد خبر: ۹۵۲۷
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

کوچه‌ای چسبیده به بهره قدیم

نام «بهره» که مشهدی‌ها به دیوار دور شهر می‌گفتند، در محدوده پنجراه که نزدیک‌ترین نقطه به آن بود، روی کوچه‌های زیادی نشسته است.

نام «بهره» که مشهدی‌ها به دیوار دور شهر می‌گفتند، در محدوده پنجراه که نزدیک‌ترین نقطه به آن بود، روی کوچه‌های زیادی نشسته است. نخستین فرعی خیابان شهید سالاری‌مقدم ۲ هنوز هم در زبان قدیمی‌ها «بهره» نام دارد؛ کوچه‌ای که از انتها به وحدت ۱۹ می‌رسد.

رضا براتی، از اهالی قدیم کوچه، می‌گوید: این معبر چسبیده به بهره بود و به همین نام شناخته می‌شد. بعد نام شهید محمد رشیدی‌کرمانی روی تابلو‌های آن نشست که ما در محله خانواده‌ای به این نام نداشتیم.

کوچه‌ای چسبیده به بهره قدیم

در این کوچه که سکونت قوت دارد، دوره قرآن قدیمی بانوان محل فعال است و هر هفته در خانه یکی از اهالی، دوره قرآن برگزار می‌شود. یکی از فعالان آن نیز خواهر رئیس‌جمهور شهید است.

کوچه‌ای چسبیده به بهره قدیم

محمدکاظم نجفی‌اسکندری، عموکاظم این کوچه است. او در دهه پنجاه وقتی ساعت‌ساز پایین‌خیابان بود، ساکن خانه سرکوچه شده است. آقا محمدکاظم این روز‌ها سوپرمارکت دارد و از حرفه ساعت‌سازی چنین می‌گوید: در قدیم ساعت‌فروشی و تعمیراتش خوب نان داشت. وقتی نزدیک ماه رمضان می‌شد، تعمیرات فراوان می‌شد تا حدی که وقت خاراندن سرمان را نداشتیم.

کوچه‌ای چسبیده به بهره قدیم

زهرا نوروزی که هشتادسالگی را رد کرده، از جوانی ساکن این کوچه است. او به گاوداری‌های این کوچه اشاره می‌کند و می‌گوید: دو سر کوچه گاوداری بود که شیر و ماست می‌خریدیم. یکی از آنها به ایستگاه آتش‌نشانی و دیگری هم به فضای سبز شهرداری تبدیل شد.

* این گزارش پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۱ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44