کد خبر: ۱۰۳۹۷
۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

قدم خیر کانون مهرآفرینان برای ناشنوایان دم‌بخت

تاکنون در کانون مددکاری مهرآفرینان که اعظم طوسی بانی آن است، بیش‌از ۱۸۰‌ازدواج ثبت شده است. سه‌شنبه‌ها روز مخصوص ازدواج ا‌ست و خانواده‌هایی که دنبال دختر یا پسر هستند، در این روز مراجعه می‌کنند.

با حسی وصف‌ناپذیر یکی از پسر‌ها را که همین امروز جواب مثبت گرفته و تازه‌داماد است، نشانم می‌دهد و می‌گوید: تاکنون در اینجا بیش‌از ۱۸۰‌ازدواج ثبت شده است. سه‌شنبه‌ها روز مخصوص ازدواج در اینجا‌ست و خانواده‌هایی که دنبال دختر یا پسر برای ازدواج هستند، در این روز مراجعه می‌کنند.

این را اعظم طوسی، مادر دو جوان کم‌شنوا و مدیر کانون «مهرآفرینان سرزمین سکوت» می‌گوید؛ کسی که بیش از سی سال سابقه‌کار با ناشنوایان دارد و خود و خانواده‌اش را وقف خدمت به آنها کرده است.

کانون مددکاری مهرآفرینان را پنج سال پیش در منزل شخصی‌اش در خیابان گاز برای رفع مشکلات ناشنوایان راه‌اندازی کرد، اما پیش از آن هم به صورت غیررسمی معرف ازدواج بود.

 

حمایت چند‌جانبه

اعظم‌خانم طوسی بعد‌از افتتاح کانون هرروز پیگیر کار‌های ازدواج ناشنوایان بود، اما برای تمرکز بهتر، مجوز همسان‌گزینی را از اداره کل ورزش و جوانان گرفت و یک روز در هفته را به نام «سه‌شنبه‌های ازدواج» مخصوص رسیدگی به این امر خیر و انجام دیدار‌های عروس و داماد انتخاب کرد.

کم‌کم آوازه کار خیرش از استان هم فراتر رفت و حالا از زاهدان، کرمان و سایر شهر‌ها نیز مراجعه‌کننده دارد. خودش تعریف می‌کند: ده‌ها دختر و پسر ناشنوا را شناسایی و مشخصاتشان را در دفتری ثبت کرده‌ام و باتوجه‌به شرایط متقاضیان، موارد مناسبشان را معرفی می‌کنم.

جلسه اول، مادر‌ها یا خود دختر و پسر یکدیگر را می‌بینند؛ جلسه دوم دختر و پسر در همین‌جا با هم صحبت می‌کنند و جلسه سوم نیز بعد از تأیید مشاور درباره امکان تفاهمشان، خانواده‌ها شماره تماس یکدیگر را می‌گیرند و تحقیق و بقیه کار‌ها را خودشان انجام می‌دهند. 

البته به حال خود رها نمی‌شوند؛ اگر نیاز مالی پیدا کنند، سعی می‌کنم با کمک خیّران جهیزیه‌شان را تأمین کنم یا اگر به دلایل واهی وصلتشان به هم بخورد، آن‌قدر صحبت می‌کنم که سوتفاهم‌ها رفع شود.

 

خدمات مشاوره با زبان اشاره

آن‌طور‌که طوسی می‌گوید ازدواج ناشنوایان ملاحظات و مشکلات خاص خود را دارد و آموزش‌هایی فراتر از آموزش‌های عمومی را می‌طلبد؛ به‌همین‌دلیل علاوه‌بر آموزش مهارت‌های زندگی از قبل ازدواج تا فرزندپروری در قالب کلاس، کارگاه و مشاوره گروهی، از دو مشاور متخصص مسلط به زبان اشاره در کانون دعوت به همکاری کرده است.

«پیش از این در‌واقع این خانواده‌ها بودند که برای دختر و پسر تصمیم می‌گرفتند؛ زیرا مشاور‌ها به‌دلیل بلدنبودن زبان اشاره، فقط امکان ارتباط و صحبت با والدین و افراد سالم خانواده را داشتند و عملا ارتباطی با دختر و پسر نداشتند، اما حالا مشاور مستقیم می‌تواند با خود دختر و پسر صحبت کنند و این سبب عمق‌بخشی آموزش‌ها و تحکیم پیوند ازدواج ناشنوایان می‌شود.»‌

 

دست پر، اما تنها

خدمات کانون مهرآفرینان برای ازدواج ناشنوایان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ از تأمین جهیزیه تا هماهنگی عاقد، تالار، خرید، لباس عروس، آرایشگاه و‌... فکر همه‌چیز را کرده‌اند؛ با بیش‌از ۱۵۰‌کاسب نیز در استان قرارداد بسته‌اند تا تخفیف ۱۰ تا ۶۰‌درصدی به زوج‌های ناشنوا ارائه کنند. رسیدگی‌ها و آموزش‌های کانون به حدی است که در پنج سال گذشته از بین بیش‌از ۱۸۰‌ازدواج صورت‌گرفته توسط این کانون، فقط یک مورد منجر به جدایی شده است. 

آن‌قدر خوش درخشیده‌اند که اخیرا با معرفی اداره کل ورزش و جوانان، به‌عنوان نماینده خراسان رضوی در طرح کشوری «وصال شیرین» انتخاب شده‌اند. با این حال هزینه‌ها را خودشان یا به‌واسطه کمک‌های مردمی تأمین می‌کنند.


* این گزارش یکشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۶ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44