کد خبر: ۹۸۸۰
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

کوچه را خود «حیدر خردو» هم دیگر نمی‌شناسد!

کوچه شهید شوشتری ۱۰ حدود یک‌دهه پیش در طرح خیابان‌کشی‌های جدید از بن‌بست خارج شد. قبل از آن، از سمت پنجراه و ابتدای فرعی شیخ‌برپا راه داشت و نامش در کلام پیر‌های محل، «حیدر خردو» بود.

کوچه شهید شوشتری ۱۰ حدود یک‌دهه پیش در طرح خیابان‌کشی‌های جدید از بن‌بست خارج شد. قبل از آن، از سمت پنجراه و ابتدای فرعی شیخ‌برپا راه داشت و نامش در کلام پیر‌های محل، «حیدر خردو» بود و همچنان هست.

این معبر که کوچه ساربان‌ها را قطع می‌کرد، نه‌تن‌ها پر از مغازه‌های رنگارنگ بود، بلکه زندگی در آن قوت داشت. اما حالا از آن خانه‌های مسکونی به تعداد انگشتان دست هم نمانده و با ساخت هتل‌ها، محدوده زائری است. این کوچه امروز یکی از میان‌بر‌های اصلی بولوار شهید شوشتری به‌سمت پنجراه محسوب می‌شود.

 

کوچه را حیدر خردو هم نمی‌شناسد!

احمد مرویان یک کوچه بالاتر از این کوچه سوپرمارکت دارد. او که سال ۱۳۲۸ در این محدوده به دنیا آمده است، «حیدر خردو» را به‌یاد دارد و می‌گوید: ملای محل بود و در کاروان‌سرای چوب‌فروش‌های کوچه چهنو کار می‌کرد. با مادر و خواهرهایش همه در یک حیاط زندگی می‌کردند که همان خانه در جریان ساخت هتل حیات خراب شد.



کوچه را حیدر خردو هم نمی‌شناسد!

مسجد قدیمی این کوچه به‌نام حسینیه نواب معروف بود. حسینیه‌ای که طبق گفته سیداحمد حسینی کتیبه سنگی چندصدساله داشت. این حسینیه خراب و جای آن زائرسرا ساخته شد.


کوچه را حیدر خردو هم نمی‌شناسد!

این کوچه خانه‌ای قدیمی و سرپا به‌نام آل‌سیدان (سیدان) داشت که به‌عنوان کوچک‌ترین خانه تاریخی مشهد ثبت‌ملی شده بود.
این خانه که ارثیه مرحوم لیلا آل‌سیدان از پدربزرگ مادری‌اش (بابامیرزا) بود، با اصالتی قاجاری به‌دلیل گودبرداری غیراصولی هتل مجاورش، سال ۱۳۹۷ فروریخت. ساخت این هتل که چنین خسارتی به بار آورد، همچنان بلاتکلیف است.



* این گزارش پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۷ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44