کد خبر: ۹۲۳۴
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

۲۲ خادم، مسجد محله سیدی را از گل‌ولای پاکسازی کردند

اینجا مسجد سیدالشهدا (ع) فخر داوودی‌ها در خیابان شهید‌اصلانی‌۸۶ است که پس‌از باران سیل‌آسای روز چهارشنبه غرق در آب شده است. این اتفاق، ۲۲ خادم کشیک یکم چای‌خانه حرم مطهر رضوی را گرد هم جمع کرد تا به کمک هیئت‌امنای مسجد آنجا را تمیز کنند.

هر‌یک گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند. تعدادی، فرش‌های خیس و گِلی را لوله می‌کنند و عده‌ای هم با کمک یکدیگر تلاش می‌کنند تا آب‌های کف حسینیه را جمع کرده و از آنجا خارج کنند. جوان‌تر‌ها هم فرش‌های خیس و سنگین را روی دوششان می‌گذارند و از پله‌ها بالا می‌برند تا برای شست‌وشو بفرستند.

اینجا مسجد سیدالشهدا (ع) فخر داوودی‌ها در خیابان شهید‌اصلانی‌۸۶ است که پس‌از باران سیل‌آسای روز چهارشنبه غرق در آب شده است. هم‌زمانی این اتفاق و دهه کرامت، ۲۲ خادم کشیک یکم چای‌خانه حرم مطهر رضوی را گرد هم جمع کرد تا به کمک هیئت‌امنای مسجد آنجا را تمیز کنند.

 

مردم درگیر مشکلات خودشان هستند

یکی از خادمان حرم که از کودکی در این محله بزرگ شده است، وقتی شرایط مسجد را می‌بیند، موضوع را با دوستانش در کشیک یکم در‌میان می‌گذارد و آنها هم قرار می‌گذارند که صبح جمعه ساعت‌۸ جمع شوند و هر‌چه زودتر مسجد را تمیز کنند.

رضا علیزاده می‌گوید: این سومین سیلی است که در این خیابان اتفاق افتاده است. اولین‌بار در دهه‌۸۰ بود، دومین‌بار سال‌۱۳۹۲ و امسال هم شدیدتر از دوسیل قبل تجربه‌اش کردیم.

او با اشاره‌به گستردگی سیل و آسیب‌هایش و اولویت کمک به منازل مردم، توضیح می‌دهد: شرایط مردم محله مناسب نیست؛ به‌همین‌دلیل برای پاک‌سازی مسجد به دوستانم پیشنهاد کردم که آنها هم استقبال کردند و برای کمک در اینجا جمع شده‌اند.

علیرضا ارشیقی، یکی از اعضای هیئت‌امنای مسجد، ساکن خیابان شهید‌اصلانی‌۷۳ است. او از باران شدید روز چهارشنبه برایمان تعریف می‌کند و اینکه روز بعد از آن، متوجه شرایط نامناسب مسجد شدند. 

آقا‌علیرضا می‌گوید: آب در طبقه زیرزمین جمع شده و همه فرش‌های مسجد زیر آب رفته است. تعدادشان زیاد است و تمیز‌کردن آن در زمانی‌که هر‌یک از مردم محله درگیر مشکلات خودشان هستند، کار آسانی نیست. خوشحالیم که خادمان امام‌رضا (ع) به کمک ما آمده‌اند. 

 

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند

روی دو‌زانو نشسته است و به‌آرامی آب‌ها را از روی زمین جمع می‌کند و در ظرف بزرگ مقابلش می‌ریزد و هر‌بار که ظرف پر می‌شود، به کمک یکی دیگر از خدام، آن را بلند می‌کنند و بیرون می‌برند تا در حوضچه کنار مسجد خالی کنند.

فرقی نمی‌کند کجا باشیم، حرم امام رضا (ع)، مسجد یا کوچه و خیابان؛ مهم این است که گرهی از کار مردم باز کنیم

علیرضا خواجه‌ملک یکی از خادمان چای‌خانه صحن غدیر است. هرچند خودش ساکن یکی از خیابان‌های کوهسنگی است، وقتی ماجرا را می‌شنود، برای خدمت به این مسجد می‌آید. او می‌گوید: فرقی نمی‌کند کجا باشیم، حرم امام رضا (ع)، مسجد یا کوچه و خیابان؛ مهم این است که گرهی از کار مردم باز کنیم.

علی صادقی پنجاه‌و‌هفت‌ساله حدود یک‌سال است به زائران امام‌رضا (ع) خدمت می‌کند. او در بولوار مصلی زندگی می‌کند و برای خدمت به اینجا آمده است.

علی‌آقا می‌گوید: این افراد بهترین خانه و زندگی را داشته‌اند و یک حادثه سبب شده است در این شرایط قرار بگیرند. حالا وظیفه ماست که به آنها کمک کنیم. همان‌طور که سعدی می‌گوید بنی‌آدم اعضای یکدیگرند، شاید حضور ما قوت قلبی برای ساکنان این محله باشد، به‌ویژه آنهایی که عزیزی از دست داده‌اند.

* این گزارش سه‌شنبه یکم خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۸ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44