کد خبر: ۱۰۰۳۵
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶

آقای سیدی، «سیدی» را ندید

تعداد بازدید : 2
سیل چند ماه پیش، باعث شد نام کوی سیدی بیشتر از هروقت دیگری سرزبان‌ها بیفتد. جایی که ۶۷ سال پیش سیدمحمود سیدی حلّاج اولین‌بار کلنگ ساخت شهرکی را در آن به زمین کوبید.

سیدی، فتحی| سیل چند ماه پیش، باعث شد نام کوی سیدی بیشتر از هروقت دیگری سرزبان‌ها بیفتد. جایی که ۶۷ سال پیش سیدمحمود سیدی حلّاج اولین‌بار بی‌هیچ ارث و میراثی، کلنگ ساخت شهرکی را در آن به زمین کوبید که عمرش کفاف نداد، نتیجه کارش را ببیند وگرنه به‌قول پسرش اگر طرحی که او داشت پیاده می‌شد، هیچ‌وقت سیل این‌طور به منطقه خسارت نمی‌زد. سیدمحمود کارش همین بود. زمین‌های بزرگ اطراف شهر را به دو شرط می‌گرفت و آباد می‌کرد. اول این‌که به آب برسد و بعد سند داشته باشد. او قبل‌تر توی چند نقطه دیگر شهر مثل الهیه فعلی و قاسم‌آباد و چهارچشمه سفلی و علیا هم چاه آب زده بود زمین‌ها را آماده ساخت‌وساز کرده بود. سید محمود بیشتر از یک بسازوبفروش صرف، دنبال آباد کردن شهرش بود و خانه‌دارشدن همشهریانش. 

 

 

حاج‌محمود وصیت کرد همین‌جا دفن شود حاج محمود شهرک سیدی را که ساخت، وصیت کرد توی همین منطقه خاکش کنند. ۳۶ ساله بود که ساخت‌وسازهای سیدی را شروع کرد ولی درست یک سال بعد، توی خانه‌اش و بعد از شام، قلبش گرفت و همین‌که رسید به بیمارستان آمریکایی‌ها تمام کرد و از دنیا رفت. سیدخلیل سیدی که بچه یکی‌مانده‌به‌آخر حاج‌محمود است می‌گوید توی بحبوحه انقلاب خیلی‌ها آمدند مفت‌آباد و زورآبادها را علم کردند و زمین گرفتند و خانه ساختند. ده سال بعد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرد ساکنان این محله باید هرطورشده رضایت مالک را بگیرند. خانواده سیدی نه حکم تخریبی گرفتند نه کسی را از خانه‌اش بیرون کردند. سیدمحمود که خاک سیدی برایش عزیز بود و حرمت داشت، حالا در آرامگاه خانوادگی‌اش توی خلج۵ کنار همسر، سه فرزند، دو برادر و مادرش خاک شده است.

 

ارسال نظر