کد خبر: ۹۲۱۳
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

خدمت «خادم‌یاران رضوی» به عشق امام‌رضا(ع)

علی پاکدل حدود چهارسال پیش کانون خادم‌یاران رضوی را در محله طبرسی‌شمالی راه انداخت تا به عشق امام‌رضا (ع) کار‌های جهادی‌اش را توسعه دهد و خادم امام مهربانی‌ها باشد.

علی پاکدل دوازده‌سال پیش وقتی برای اولین‌بار عازم کربلای معلی شد، از امام‌حسین (ع) خواست که همت و توان لازم را به او بدهد تا خالصانه و بی‌مزد و منت برای مردم خدمت کند. او وقتی به مشهد آمد و مشکلات اهالی محله‌اش را دید، تصمیم گرفت گروه جهادگران فاطمی را راه‌اندازی کند.

از همان ابتدای تشکیل گروه هرجا نیاز به حضورشان بود، خودشان را می‌رساندند. سیل استان گلستان یا زلزله سرپل‌ذهاب هیچ تفاوتی برایشان نداشت؛ زیرا هدفشان خدمت به مردم بود. علی پاکدل حدود چهارسال پیش هم کانون خادم‌یاران رضوی را در محله طبرسی‌شمالی راه انداخت تا به عشق امام‌رضا (ع) کار‌های جهادی‌اش را توسعه دهد و خادم امام مهربانی‌ها باشد.

دوست نداشتم زائران با خاطره بد بروند

پاکدل کابینت‌ساز یا به قول خودش ام‌دی‌اف‌کار است. گروه جهادی آنها جمع جوانان خوش‌قلب و با‌صفایی است که هر‌جا نیاز به کمکشان باشد، سریع خود را می‌رسانند مثل سرما و یخ‌بندان سال‌۱۴۰۱ که جمع زیادی از زائران داخل راه‌آهن سرگردان بودند.

او می‌گوید: بچه‌های ما همیشه آماده‌باش هستند. دی‌ماه‌۱۴۰۱ وقتی باخبر شدم به‌دلیل سرمای شدید، حرکت قطار‌ها متوقف شده است و از‌طرفی جمع زیادی از زائران داخل راه‌آهن سرگردان هستند، حوالی ساعت‌۱۳ در گروه مجازی‌مان فراخوان دادم. دو ساعت بعد با بچه‌های کانون خادم‌یاری داخل راه‌آهن مشغول توزیع دم‌نوش بین زائران بودیم.

دوست نداشتیم زائران امام مهربانی‌ها به‌ویژه نونهالان با خاطره بد مشهد را ترک کنند. برای بچه‌ها هم ایستگاه تولید و توزیع پشمک راه انداختیم و برق شادی را در چشم‌های نونهالان می‌شد به‌خوبی حس کرد. خدمتمان به زائران تا دو روز ادامه داشت.

یکی از چالش‌های زائران، اسکان است، به‌خصوص زائران نیازمند که گاهی اطراف حرم روی کارتن و پارچه می‌خوابند

پاکدل و گروه خادم‌یاران برای رفع چالش زائران به‌ویژه زائران نیازمند هم تدبیر ویژه‌ای اندیشیده‌اند. او می‌گوید: یکی از چالش‌های زائران، اسکان است، به‌خصوص زائران نیازمند که گاهی اطراف حرم روی کارتن و پارچه می‌خوابند.

برای رفع این مشکل به‌سراغ خیران بسیاری رفتیم تا اینکه توانستیم دو منزل اختصاصی برای اسکان آنها در‌نظر بگیریم. کار به این صورت است که زائران نیازمند شناسایی می‌شوند و به‌رایگان اسکانشان می‌دهیم.

تشکیلات جهادی در ملک شخصی

علی‌آقا بخشی از فضای محل کارش را هم در‌اختیار گروه جهادی قرار داده که هم به‌نوعی محل تجمع و تشکیل جلسات و هماهنگی گروه است و هم در مناسبت‌ها و روز‌های خاص در آن، پخت‌و‌پز کرده و غذای گرم بین نیازمندان محله طبرسی‌شمالی، جاده سیمان، پنج‌تن و... توزیع می‌کنند.


جهاد مرز نمی‌شناسد

علی پاکدل از مسئولان و نهاد‌های مختلف همچون شهرداری، مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌خواهد در‌کنار گروه‌های جهادی فعالیت کرده و مسیر موانع و چالش‌های آنها را هموار کنند.

او می‌گوید: کار ما جهادی است؛ برای مردم کار می‌کنیم و از مردم هم کمک می‌خواهیم. بزرگان همیشه بر فعالیت‌های مردمی و لزوم استفاده از توان و ظرفیت مردم تأکید کرده‌اند. باید مردم را با این گروه‌های جهادی آشنا و آنها را به این گروه‌ها متصل کرد. ما در شبکه‌های مجازی فعال نیستیم و هر‌چه تا‌به‌حال بین نیازمندان و... توزیع کرده‌ایم، همه از لطف مردم و خیران بوده است.

علی‌آقا از هم‌وطنی که در کشور آلمان سکونت دارد، می‌گوید و اینکه بعد‌از آشنایی با فعالیت‌های گروه جهادگران فاطمی، یک منزل مسکونی را در مشهد وقف فعالیت‌های جهادی کرده است؛ «این منزل هم‌اکنون برای خانواده‌های بی‌بضاعت آبرومند و کسانی که به‌هر‌دلیلی توانایی اجاره منزل مسکونی را ندارند، استفاده می‌شود و خانواده‌ها با عقد قرارداد به‌نوعی مستأجر این خانه می‌شوند، اما بدون پرداخت هزینه تا بعد از برطرف‌شدن مشکلشان، ملک را به نیازمند دیگری بسپاریم.»

* این گزارش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۸ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44