کد خبر: ۴۹۹۱
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

«چهل‌خانه» طولانی‌ترین فرعی نوغان بود

نوغان ۵ در گذشته به کوچه چهل خانه معروف بود، زیرا فقط چهل پلاک مسکونی در آن وجود داشت. این کوچه طولانی‌ترین فرعی نوغان بود.

طبرسی ۱۶ یکی از معابر تاریخی نزدیک به حرم رضوی است که پیش از شکل‌گیری خیابان طبرسی، از نوغان شروع می‌شد و از جوادیه عبور می‌کرد. این معبر در نوغان ۵ به کوچه چهل خانه معروف است، زیرا در گذشته فقط چهل پلاک مسکونی در آن وجود داشته است.

این کوچه طولانی‌ترین فرعی نوغان بود، اما اکنون نوغان ۴ طولانی‌ترین فرعی است. از این ۴۰ خانه قدیمی اکنون تنها ۳ خانه باقی‌مانده و مابقی بازسازی شده‌اند. بیشتر ساکنان آن‌ها نیز آهنگر و نوغان‌دار بوده‌اند. نوغان‌دار‌ها کارشان پرورش کرم ابریشم و نخ ابریشمی بوده است. به همین دلیل، در خانه بیشترشان دار قالی‌بافی هم وجود داشت.

«چهل‌خانه» طولانی‌ترین فرعی نوغان بود

بیت‌الزهرا (س) از اماکن مربوط به حسینیه کربلایی‌هاست که از شانزده سال پیش با هدف اسکان و پذیرایی از زائران کم‌بضاعت در میان این کوچه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

 

«چهل‌خانه» طولانی‌ترین فرعی نوغان بود

این خانه به خاطر سکونت کله‌پز قدیمی میدان طبرسی به نام مرحوم حاج‌محمد کلّه از ساختمان‌های معروف چهل‌خانه بود که در سال ۱۳۸۰ به فردی اصفهانی به‌نام حاج‌محمدرضا حاج‌نوروزی فروخته شد.

او بنا را نوسازی و با نام «حسینیه گلپایگانی‌های مقیم مشهد» وقف زائران کرده است.

 

«چهل‌خانه» طولانی‌ترین فرعی نوغان بود

از مهم‌ترین اماکن این کوچه، حسینیه کربلایی‌هاست که کلنگش سال ۱۳۵۸ و هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی به زمین خورد.

بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس، غسل شهادت را در این حسینیه انجام داده‌اند و با اجازه از امام‌رضا (ع) راهی جبهه شده‌اند. مؤسس و تولیت این حسینیه، حاج‌صادق گلشن است.

ارسال نظر