کد خبر: ۱۰۱۱۶
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

محله عنصری پر است از خانه‌های دوره پهلوی

محمدرضا نوروزی یکی از ویژگی‌های محله عنصری را خانه‌هایی با قدمت دوره پهلوی می‌داند، خانه‌هایی که سال‌هاست متروکه و باعث دردسر اهالی شده‌اند.

سال ۱۳۵۴ در یکی از خانه‌های قدیمی محله عنصری متولد و همان‌جا بزرگ شده است و عِرق خاصی به محله‌اش دارد، به‌طوری‌که بعد ازدواج هم دلش نیامده است از آنجا دل بکند. او بهترین ویژگی محل زندگی خود را نزدیکی به حرم امام‌رضا (ع) می‌داند.

محمدرضا نوروزی می‌گوید بیشتر قدیمی‌ها به رحمت خدا رفته‌اند یا از این محله به مناطق تازه‌ساز شهر کوچ کرده‌اند و حالا محله عنصری پر است از هتل‌آپارتمان. او یکی دیگر از ویژگی‌های محله عنصری را خانه‌هایی با قدمت دوره پهلوی می‌داند، خانه‌هایی که سال‌هاست متروکه و باعث دردسر اهالی شده اند.

خانه پدری‌ام، تنها چند کوچه با خانه خودم فاصله دارد. ما تا سال‌۶۵ در این خانه زندگی می‌کردیم. پدرم خانه را فروخت و خانه‌ای نزدیک خانه ما خرید. نمی‌خواست از ما خیلی دور شود. او سال گذشته از دنیا رفت.


خاطرات محمدرضا نوروزی، ما را به دهه ۵۰ می‌برد

از بچگی با پدر و برادرم برای نماز جماعت و شرکت در عزاداری محرم به مسجد امین می‌رفتم. با اینکه مسجد در سال‌۱۳۴۰ با کمک اهالی ساخته شد، کاشی‌کار سال تأسیس مسجد را ۴۲ یعنی هم‌زمان با پایان کارش روی نما ثبت کرده است.

خاطرات محمدرضا نوروزی، ما را به دهه ۵۰ می‌برد

یکی از تفریح‌های بچگی ما گردش درپارک شهر (بوستان میرزاکوچک خان) بود. آن موقع دور پارک دیوار کوتاهی داشت و همین که ساعت از ۱۰ و ۱۱ شب می‌گذشت، پارک را تعطیل می‌کردند و خانواده‌ها باید از پارک بیرون می‌رفتند.

خاطرات محمدرضا نوروزی، ما را به دهه ۵۰ می‌برد

این دور و اطراف دو حمام عمومی بود؛ یکی نامش «لعل» بود. یکی هم «شیشه» نام داشت که در مکان فعلی حسینیه چهارده‌معصوم (حاشیه عنصری غربی‌۱۱) واقع بود. این حمام هم سال‌۶۱ تعطیل شد. 


خاطرات محمدرضا نوروزی، ما را به دهه ۵۰ می‌برد

دهه‌۵۰ و ۶۰ تعداد استخر‌های شهر زیاد نبود و مردم جایی برای آب‌تنی نداشتند. درست وسط پارک شهر استخری بود که ما در آن شنا می‌کردیم. این استخر الان تبدیل به دو حوض باریک و کوچک شده است. 



خاطرات محمدرضا نوروزی، ما را به دهه ۵۰ می‌برد

سال اول مقطع راهنمایی به مدرسه باقریه در کوچه امام‌رضا‌۲۴ رفتم. این مدرسه یکی از مدارسی بود که توسط حاجی عابدزاده ساخته شده بود. هنگامی‌که برای ثبت‌نام سال دوم به آنجارفتم، گفتند مدرسه تعطیل شده است.



* این گزارش سه‌شنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۹ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44