کد خبر: ۹۵۸۱
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

کاسب‌هایی که قیدفروش سیگار را زده‌اند

رضا غلامیان می‌گوید: سن استعمال دخانیات متأسفانه کمتر شده و به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی رسیده است. خبر بد دیگر اینکه در سال‌های اخیر بین بانوان هم رواج بیشتری یافته است.

دو کاسب محله مهرآباد سیگار نمی‌فروشند. این شایسته قدردانی نیست؟ تعدادی از اعضای شورای اجتماعی محله مهرآباد اطلاع دادند که دو سوپرمارکت محله، قید دخل چاق‌وچله فروش سیگار را زده و تصمیم گرفته‌اند رزق و روزی کمتر ولی بی‌غل‌وغش‌تری به خانه ببرند.

برای قدردانی از این تصمیم نیک با همراهی جمعی از کارکنان مرکز بهداشت شماره۲ مشهد و مرکز سلامت خدیجه محله مهرآباد و دو تن از اعضای شورای اجتماعی محله به‌سراغ این دو کاسب رفته‌ایم.

 

کاسب‌هایی که قیدفروش سیگار را زده‌اند

 

حتی یک نخ هم نفروخته‌ام

محمد پَرمو ۳۱سالی می‌شود که کاسب خیابان مهرآباد‌۲۱ است. ۶۵‌سال سن دارد و در همه عمرش با سیگار میانه‌ای نداشته است. درخلال برنامه تقدیر، او خاطراتی از دوره حضورش در جبهه را روایت می‌کند و می‌گوید: ۲۳‌ماه در جبهه بودم و سهمیه سیگاری را که رزمندگان داشتند، مصرف نمی‌کردم. اوایل چندباری سهمیه‌ام را گرفتم و به بقیه بخشیدم، اما پس‌از مدتی پیگیری کردم تا سهمیه سیگارم کلا قطع شود.

او با بیان انزجار از دود و دم می‌گوید: همه عمرم از سیگار متنفر بوده‌ام و حتی از آدم‌های سیگاری هم دور مانده‌ام؛ به‌همین‌دلیل در همه سال‌های کاسبی‌ام حتی یک نخ سیگار هم نیاوردم و نفروختم. پولش را هم نمی‌خواهم. خدا روزی‌رسان است و روزی کم ولی بی‌غل‌و‌غش را ترجیح می‌دهم. شکر خدا فرزندانم هم سراغ سیگار نرفته‌اند.

 

کاسب‌هایی که قیدفروش سیگار را زده‌اند

 

قید دخل پرسود سیگار را زدم

کاسب بعدی جوانی چهل وسه ساله است که در خیابان مهرآباد‌۳ مغازه دارد. علی‌اصغر احمدی چهارسال است که در این محله سوپرمارکت دارد و از ابتدا سراغ فروش سیگار نرفته است.

او می‌گوید: شاید دخل حاصل از فروش سیگار برابر با فروش محصولات دیگر باشد، اما من نمی‌خواهم. خدا روزی‌رسان است. سیگار برای دیگران ضرر دارد و نمی‌خواهم از ضرر دیگران سود ببرم.

 

تصمیمی برای سلامت جامعه

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد که به نمایندگی از این مرکز برای قدردانی از این کسبه به محله آمده است، درباره شرایط حال حاضر استعمال دخانیات در کشور می‌گوید: سن استعمال دخانیات متأسفانه کمتر شده و به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی رسیده است. خبر بد دیگر اینکه در سال‌های اخیر بین بانوان هم رواج بیشتری یافته است.

رضا غلامیان با اشاره‌به اینکه سیگار‌های الکترونیک هم هر روز با رایحه‌های مختلف بیشتر از قبل تبلیغ و توزیع می‌شوند، ادامه می‌دهد: متأسفانه رانت و قدرت شرکت‌های تولید و توزیع سیگار بسیار زیاد است و در هر فروشگاهی که می‌رویم، شاهد تبلیغات گسترده و رنگارنگ انواع سیگار هستیم.

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد در ادامه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به‌مناسبت مبارزه با استعمال دخانیات اشاره می‌کند و می‌گوید: شعار امسال «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات» بود؛ زیرا متأسفانه روزبه‌روز سن ابتلا به مواد دخانی کمتر می‌شود. باتوجه‌به این شرایط اقدام این عزیزان که مواد دخانی را توزیع نمی‌کنند، بسیار ارزشمند است.

غلامیان ضمن قدردانی از دو کاسب محله مهرآباد تأکید می‌کند: کار این افراد، کمک به سلامت جامعه است؛ از‌این‌رو امیدواریم با تصویب طرح‌های تشویقی از چنین حرکت‌هایی حمایت و پشتیبانی شود.

* این گزارش دوشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره  ۵۸۲ شهرآرامحله منطقه ۴ و ۵ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44