کد خبر: ۹۴۲۰
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

خادمان کوچک امام‌رضا(ع)

نوجوانان محله اروند با طرح «شوق زیارت» هر هفته، کفش زائران امام رضا (ع) را واکس می‌زنند.

«شمیم ولایت» یک گروه مردمی است متشکل از کودکان و نوجوانان محله اروند. در این گروه، جمعی از بچه‌های محله دور هم جمع شده‌اند تا اتفاق‌های خوب را رقم بزنند. برای همین است که آنها از انجام هر اقدام فرهنگی، اجتماعی و جهادی استقبال می‌کنند، از مرمت خانه همسایه‌های کم‌بضاعت تا سرودخوانی در مسجد محله.

این گروه به‌تازگی پروژه جدیدی را با نام «طرح شوق زیارت» شروع کرده است؛ طرحی که برای استقبال از زائران امام‌رضا (ع) پایه‌ریزی شده است. بچه‌های گروه «شمیم ولایت» درجریان این طرح، یک‌روز از هر هفته با ون یا اتوبوس، خود را به حرم مطهر امام‌رضا (ع) می‌رسانند تا در ورودی‌های حرم، کفش زائران امام را واکس بزنند.


هر هفته در یک بست حرم

محمد زارع سرپرست گروه شمیم ولایت است. او ابتدا از نحوه تشکیل این گروه می‌گوید، از اینکه «گروه پیرو دغدغه همیشگی رشد و تربیت نوجوانان محله، از یک‌سال‌و‌نیم پیش شکل گرفته است و بچه‌های محل به‌طور جدی، کار جهادی را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شروع کرده‌اند.»

او سپس از طرح «شوق زیارت» می‌گوید و اضافه می‌کند: بچه‌های محله انرژی و انگیزه بالایی دارند؛ چه بهتر که این انرژی را به‌سمت کار‌های فرهنگی هدایت کنیم. شوق زیارت، یکی از طرح‌های گروه است که بچه‌ها با ذوق و شوق هر هفته آن را پیش می‌برند.

زارع ادامه می‌دهد: اولین‌بار ۲۲‌بهمن سال گذشته، این طرح را اجرا کردیم و، چون بچه‌ها استقبال خوبی کردند، تصمیم گرفتیم هر‌هفته این برنامه را اجرا کنیم. 

او توضیح می‌دهد: هر هفته پانزده‌نفر از بچه‌های گروه، جلو کانون مسجد جمع می‌شوند و با ون یا اتوبوس به‌سمت حرم حرکت می‌کنند. هر هفته هم بساطشان را در یک بست متفاوت پهن می‌کنند و رایگان و بی‌چشمداشت به واکس‌زدن کفش زائران امام‌رضا (ع) می‌پردازند. آن‌طور‌که زارع می‌گوید، ابزار و ملزومات کارشان را هم خیران کانون تهیه کرده‌اند تا نوجوانان محله، کم و کسری نداشته باشند. 


دعای خیر پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها

امیرحسین جاویدفر ۱۵ساله

یک سال پیش با کانون آشنا شدم و از آن موقع پای ثابت همه برنامه‌های فرهنگی آن هستم. اما این طرح را جور دیگری دوست دارم. هر هفته با بچه‌های محله می‌رویم به حرم امام‌رضا (ع)؛ هم زیارت می‌کنیم، هم کار خیر انجام می‌دهیم.

در این برنامه، هرکس وظیفه‌ای دارد. من و چند نفر دیگر وظیفه واکس‌زدن کفش زائران را داریم. بهترین لحظات برای من لحظه‌هایی هستند که پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها برایمان دعای خیر می‌کنند و آرزو می‌کنند که خوشبخت شویم. می‌دانم دعایشان کارساز است.


نتیجه همدلی و همراهی بچه‌ها

محمد‌جواد یزدانی ۱۵ساله

در برنامه اخیر من جزو تیم رسانه هستم و با تلفن همراهم از خدمت‌رسانی بچه‌ها عکس می‌گیرم، کلیپ درست می‌کنم و در کانال گروه در فضای مجازی منتشر می‌کنم. چند‌ماه پیش از‌طریق هم‌کلاسی‌ام با این کانون آشنا شدم. همان اول کار، برخورد خوب بچه‌های گروه و آقای زارع، من را جذب کانون کرد.

اینجا همه رفتارشان دوستانه و صمیمانه است. بچه‌ها در همه برنامه‌ها، همدل و همراه هستند و مشارکت خوبی دارند. می‌دانیم کار درستی می‌کنیم؛ به‌همین‌دلیل هرکس سعی می‌کند وظیفه‌اش را به بهترین شکل انجام بدهد.


یکی از آن برنامه‌های به‌یادماندنی

حسن زارع ۱۳ ساله

پدر من سرپرست این گروه است. من از همان دوران کودکی ازطریق پدرم با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آشنا شده‌ام. برای من، طرح شوق زیارت جزو برنامه‌های به‌یادماندنی است. اعضای دیگر هم مثل من، این برنامه را دوست دارند. ما آنجا برای واکس‌زدن کفش زائران دعوا هم می‌کنیم! به‌جز واکس‌زدن، من وظایف دیگری هم دارم مثل سرپرستی امور مالی. حساب‌و‌کتاب‌ها برای خرید واکس و لوازم دیگر را من انجام می‌دهم. همه‌چیز را یادداشت می‌کنم تا حساب همه هزینه‌ها را داشته‌باشیم. 

* این گزارش دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۱ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44