کد خبر: ۹۱۳۶
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

با ساخت خانه‌های سازمانی در اواسط دهه‌۵۰ در خیابان امین برخی از رؤسای ادارات در این قسمت از شهر ساکن شدند.

وقتی هنوز آبادی به سجاد نیامده بود، آبکوه تنها محله‌ای در ا‌ین محدوده از شهر بود که مردم در آن ساکن بودند. خیابان سجاد ۲۱ که این روز‌ها مشهدی‌ها آن را با نام امین می‌شناسند در گذشته به نام چهارصددستگاه معروف بوده است. اوایل انقلاب اسلامی، سازمان مسکن و شهرسازی ۱۲۰ خانه ویلایی در این خیابان می‌سازد و ادامه این خیابان تا آبکوه هم، زمین کشاورزی بوده است.

با ساخت خانه‌های سازمانی در اواسط دهه‌۵۰ در خیابان امین برخی از رؤسای ادارات در این قسمت از شهر ساکن شدند. سال‌۵۸ آرام‌آرام زمین‌های بایر آستان قدس در این خیابان به مردم واگذار شد. به مرور خانه‌ها به فروش می‌رود و زمین‌ها تغییر کاربری می‌دهد و ساخت و ساز‌ها شروع می‌شود. آن خانه‌های سازمانی از بیست‌سال پیش تخریب شده و جایش را به آپارتمان‌های چند‌طبقه داده است.

از ویژگی‌های این معبر وجود فضای سبز، مراکز بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی است. شهروندان زیادی خصوصا در فصل بهار و تابستان به این معبر سر می‌زنند و از امکانات آن استفاده می‌کنند.

با احداث بوستان «امین» در این معبر، خیابان نیز به همین نام تابلوگذاری شد. وجود مسجد امام سجاد(ع) و استخری به همین نام باعث شهرت این معبر شده است و روزانه جمعیت زیادی از محلات شهر به این خیابان آمد‌و‌شد دارند.

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

بوستان امین یکی از هشت‌پارک بزرگ محله سجاد است. این بوستان سال ۱۳۶۹ در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع احداث شده است. این بوستان سال ۱۳۸۵ بازپیرایی می‌شود. سرویس‌بهداشتی، آبخوری معمولی و ویژه توانیابان، وسایل ورزشی و زمین بازی کودکان از امکانات اینجا است.

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

مرکز خدمات جامع سلامت حضرت سجاد (ع) که در کوچه امین‌۲ زیر‌نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کند، سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرده است. انجام غربالگری، واکسیناسیون، مراقبت از مادر و کودک از خدمات این مرکز است.

 

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

مسجد و حسینیه امام‌سجاد (ع) سال‌۵۹ احداث شد و به‌دلیل قرار‌گرفتن در ابتدای خیابان امین به همین نام نیز بین مردم شهرت دارد.
کلنگ ساخت مسجد امام سجاد (ع)، سال ۱۳۵۷ به زمین خورده و تا سال ۱۳۵۹ بخشی از آن ساخته شده است. شبستان مسجد برای آقایان و طبقه اول برای بانوان در نظر گرفته شده است. 

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

سید‌اسعد صفوی نودسال دارد. وقتی او خانه‌اش را اوایل دهه‌۷۰ در این خیابان می‌ساخت، بوستان امین و مجتمع آموزشی‌رفاهی آموزش‌و‌پرورش در‌حال احداث بود.

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

دبستان دولتی شهید‌محمد شمس‌آبادی سال‌۷۳ دو شیفت دخترانه و پسرانه دایر شد. این مدرسه دارای امکاناتی، چون کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه و کلاس‌های هوشمند است. 

آبادانی با خانه‌های سازمانی در «امین»

مرکز آموزشی‌رفاهی فرهنگیان دارای اتاق، خدمات اقامتی، رستوران و تالار پذیرایی ویژه فرهنگیان است. در این مرکز که زیر‌نظر اداره آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی فعال است، همایش‌های آموزشی ویژه فرهنگیان برگزار می‌شود.

* این گزارش شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۵ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44