کد خبر: ۴۶۱۹
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

کوچه ۱۲ متری گلشهر

کوچه شهیدآوینی ۱۷ به گفته قدیمی‌ها، از گذر‌های مهم گلشهر بوده است. تا فرعی دوم آن، تک و توک خانه و مغازه بوده، اما در اواسط و انتهایش تا چشم کار می‌کرده مزارع جارو و گندم بوده است.

پشت هریک از اسامی کوچه‌های منطقه ۵ قصه‌ای پنهان شده است. در این گوشه شهر، برخی کوچه‌ها براساس هویت و ویژگی‌هایی که داشتند، نام‌گذاری شده‌اند. کوچه شهیدآوینی ۱۷ ازجمله این کوچه‌هاست که در گذر زمان به نام‌های متفاوتی شهرت داشته ازجمله «گلریز»، «مجاهد» و «دوازده‌متری گلشهر» که این نام، همچنان سر زبان موسپید‌های اینجاست.

اینجا به گفته قدیمی‌ها، از گذر‌های مهم گلشهر بوده است. موقعیت جغرافیایی کوچه به‌گونه‌ای بوده که عرض آن دوازده‌متر و تا فرعی دوم آن، تک و توک خانه و مغازه بوده، اما در اواسط و انتهایش تا چشم کار می‌کرده مزارع جارو و گندم بوده است. حالا هم مغازه‌های متنوع و خانه‌های ویلایی جای آن مزارع سرسبز نشسته است.

کوچه ۱۲ متری گلشهر

برادر شهید عبدالله قاسمی، از قدیمی‌های کوچه شهید‌آوینی‌۱۷ است. به گفته محمدعلی، نام این کوچه با شهدای بسیاری پیوند خورده است، شهید مهدی‌زاده، شهید حسینیان و....

 

کوچه ۱۲ متری گلشهر

دو سال است که گذر خودرو‌ها و وسایل نقلیه در این کوچه طولانی، یک‌طرفه شده است؛ موضوعی که موافقان و مخالفانی بین ساکنان محله دارد.

 

کوچه ۱۲ متری گلشهر

کتابخانه عمومی خواجه عبدالله انصاری را نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سال‌۱۳۸۶ در اواسط این کوچه پایه‌گذاری کرد.

 

کوچه ۱۲ متری گلشهر

گل‌دوزی، شغل مورد‌علاقه هاشم جامی است. به گفته خودش، در دوازده‌سال نقش و نگار زدن روی لباس، ۱۰ استادکار تحویل جامعه داده است.

ارسال نظر