کد خبر: ۱۰۶۱۴
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

همسایه‌های طبیعت‌گرد در پیروزی ۱۸

آقا‌حامد برای تفریح از کوه‌پارک و پارک‌های محلی گرفته تا بیرون‌شهر، برنامه می‌ریزد و آن را به همسایه‌ها اعلام می‌کند تا هر‌کدام دوست دارند، همراه شوند و با یکدیگر به طبیعت‌گردی بروند.

خیابان پیروزی‌۱۸ به‌خاطر همسایه‌های خوبش، جو و فضایی آرام و یکدست دارد. همسایه‌های اینجا با کمک یکدیگر، امور مربوط‌به آسفالت، اگو، تعویض چراغ‌های برق، برف‌روبی، هرس درختان و‌... را انجام می‌دهند. 

طبیعت‌دوستی آنها هم باعث شده است که علاوه‌بر رسیدگی به درختان خیابان خودشان، با یکدیگر به طبیعت‌گردی بروند. یکی از قدیمی‌های این خیابان که در همه این امور فعالیت دارد، حامد اخوان است.


همسایه‌ها سایه‌شان برای یکدیگر است

حامد اخوان از سال‌۶۴، زمانی‌که اینجا به قول خودش بیابان بود، در خیابان پیروزی‌ ۱۸ محله سرافرازان ساکن شده است. از همان موقع هوای همسایه‌ها و محل را دارد. وقتی کسی به این خیابان اثاث‌کشی می‌کند، می‌رود کمکشان می‌کند و برایشان چای می‌برد. روی خوش او باعث می‌شود که از همان ابتدا همسایه‌ها با او ارتباط خوبی برقرار کنند.

آقا‌حامد برای تفریح از کوه‌پارک و پارک‌های محلی گرفته تا بیرون‌شهر، برنامه می‌ریزد و آن را به همسایه‌ها اعلام می‌کند تا هر‌کدام دوست دارند، همراه شوند و با یکدیگر به طبیعت‌گردی بروند.

‌او در توصیف ارتباطات همسایگی می‌گوید: دست دست را می‌شوید، دو دست صورت را؛ همسایه‌ها سایه‌شان برای یکدیگر است و اگر همدلی و مشارکت داشته باشند می‌توانند اسباب آرامش خودشان و دیگران را فراهم کنند. 

به گفته او از گذشته تاکنون بسیاری از مشکلاتی که برای خیابان‌های دیگر، معضل است، در این خیابان با کمک همسایه‌ها حل شده است.

 

همسایه‌های طبیعت‌گرد در پیروزی ۱۸


همسایه خوب، بی‌تفاوت نیست

اخوان، محمود بلوکی را به‌عنوان یکی از همسایه‌های خوبشان معرفی می‌کند و می‌گوید: آقامحمود علاوه‌بر پیگیری امور خیابان، در طبیعت‌گردی‌ها هم حضور فعال‌تری دارد و همه‌جوره حق همسایگی را ادا می‌کند.

محمود بلوکی بالغ‌بر بیست‌سال است که اینجا ساکن است و در پیگیری کار‌های مختلف مربوط‌به خیابان، حضور پررنگی دارد؛ مثلا اگر یک روز خیابان درست نظافت نشده باشد، محمودآقا پیگیری می‌کند. چندین‌بار پیگیر موضوع تاریکی معابر شده است و به آبیاری به‌موقع درختان هم خیلی اهمیت می‌دهد.

او همسایه خوب را فردی می‌داند که نسبت‌به محیطش بی‌تفاوت نباشد و وقتی به کمکش نیاز است نگوید: «کار دارم، نمی‌رسم، به ما چه ربطی دارد و...»

بلوکی، محمد سعادتمند را به ما معرفی می‌کند و می‌گوید: محمدآقا هم پیگیر مشکلات خیابان است. مدتی پیش که یکی از مالکان، مغازه‌اش را به مشاغل مزاحم و پر‌سروصدا اجاره داده و نزدیک بود که کار به دعوا بکشد، ایشان از‌طریق قانونی پیگیری کرد و آن مستأجر مجبور شد مغازه را خالی کند.


همسایه‌های طبیعت‌گرد در پیروزی ۱۸

 

مشارکت و همدلی، حلال مشکلات

محمد سعادتمند که از سال‌۶۴ در این خیابان ساکن شده است، می‌گوید: من قبل از اینجا، سیزده‌سال در بولوار هنرستان ساکن بودم، اما همسایه‌های اینجا اخلاق و رفتارشان خیلی بهتر است و با همدلی و مشارکتی که دارند، آرامش بیشتری برای زندگی خودشان و دیگران رقم زده‌اند.

او ادامه می‌دهد: تا حالا نشده است کسی از همسایه‌ها، به‌عنوان مثال تا نیمه‌شب مهمان داشته باشد و با سروصدا باعث ناراحتی دیگران شود.

سعادتمند همین آرامش و درک بالای همسایه‌هایش برایش بسیار ارزشمند است و می‌گوید: با همراهی و همکاری همسایه‌ها می‌توان مشکلات بزرگی را رفع کرد.

به نظر او بسیاری از مشکلاتی که اکنون در کوچه و خیابان‌های مختلف دیده می‌شود به‌دلیل این است که همسایه‌ها با هم مشارکت نمی‌کنند، وگرنه خیلی راحت می‌توانستند آنها را حل کنند.

او معتقد است همسایه خوب، بی‌تفاوت نیست و حتی برای مشکلات احتمالی آینده هم برنامه می‌ریزد.


* این گزارش چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۱ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44