کد خبر: ۱۰۲۲۶
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹

بومی‌سازی روانشناسی، هدف زینب عاملی رتبه دو‌رقمی کنکور

زینب عاملی می‌گوید: دوست دارم بتوانم در آینده به این علم چیزی اضافه کنم و اشکالات ساختاری روان‌شناسی غربی را که بر روان‌شناسی کنونی حاکم است، تغییر دهم.

متولد سال‌۱۳۸۵ و دانش‌آموز موفق و پرافتخار محله خیرآباد است. او امسال موفق شده است رتبه‌۹۹ آزمون سراسری را در رشته علوم انسانی از آن خود کند. همین عنوان کافی است تا ساعتی را با او هم‌کلام شویم و درباره شکل و شیوه درس‌خواندنش و اهدافی که در نظر دارد با درس‌خواندن در رشته روان‌شناسی به آنها دست یابد، بیشتر بدانیم.

- از چه زمانی به‌طور جدی برای موفقیت در کنکور درس خواندی؟ 
سال‌های دهم و یازدهم تحصیلی را طوری درس خواندم که صرفا به‌خاطر موفقیت در کنکور نبود، بلکه همه تلاشم این بود که با درس‌خواندن عمیق و اصولی، پایه تحصیلی‌ام را تقویت کنم. وقتی قبل از شروع سال دوازدهم دبیرستان شروع به درس‌خواندن به‌صورت تخصصی برای آزمون سراسری کردم، عملا بر درس‌های سال قبل تسلط داشتم.

- دلیل علاقه‌ات به رشته انسانی چه بود؟
واقعیتش را بخواهم بگویم در طول سال‌های تحصیل با دروس رشته انسانی میانه خوبی نداشتم و برعکس به دروس تخصصی رشته تجربی و ریاضی مثل شیمی، فیزیک و ریاضی علاقه داشتم و اتفاقا در این درس‌ها هم موفق بودم. اما زمانی‌که به آینده کاری رشته‌های تجربی و ریاضی فکر می‌کردم، متوجه شدم که به فضای کاری مشاغلی که مربوط به رشته انسانی باشد، بیشتر علاقه دارم. ارتباطی که این رشته با مردم دارد و فضای ارتباطی آن را بیشتر می‌پسندم.

- برای ادامه تحصیل در دانشگاه چه رشته و دانشگاهی را در نظر داری؟
رشته روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.

- دلیل علاقه‌ات به این رشته چیست؟
میل زیادی به تحلیلگری دارم؛ به‌ویژه تحلیل رفتار و شخصیت انسان‌ها را دوست دارم. علاوه‌بر‌این همان‌طور‌که گفتم، شغلی را که ارتباط مستقیم با مردم داشته باشد، خیلی دوست دارم. روان‌شناسی به من کمک می‌کند که برای بهبود روابط مردم به آنها کمک کنم.

- هدف نهایی تو از تحصیل در این رشته چیست؟
به این موضوع فکر می‌کنم که نه‌تنها به‌عنوان یک مشاور و روان‌شناس به مراجعانم کمک کنم، بلکه جنبه تحقیقاتی این رشته را هم درنظر داشته باشم. دوست دارم بتوانم در آینده به این علم چیزی اضافه کنم و اشکالات ساختاری روان‌شناسی غربی را که بر روان‌شناسی کنونی حاکم است، تغییر دهم.

- با رسیدن به هدف مورد‌نظرت چطور می‌توانی به محله، شهر و کشورت خدمت کنی؟
وقتی بتوانیم مفاهیم روان‌شناسی را با توجه‌به ارزش‌های ایرانی و اسلامی بومی‌سازی کنیم، بهتر می‌توانیم به کسانی که با ما هم‌ارزش و هم‌عقیده هستند، کمک کنیم. اگرچه افراد در طول زندگی به توصیه‌ها و کمک‌های روان‌شناسان احتیاج دارند، این موضوع مهمی است که با‌توجه‌به فرهنگ و عقاید و اصول آنها بتوانیم راهنمایی‌شان کنیم. متأسفانه در حال حاضر روان‌شناسانی هستند که بدون توجه به این موضوع به مراجعان خود مشاوره می‌دهند و پیامد‌های آن را در نظر نمی‌گیرند.


* این گزارش یکشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۳ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44