کد خبر: ۹۶۶۵
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

کوچه‌ بلوچ‌های پایین خیابان

گروه بزرگی از بلوچ‌ها در محله پایین‌خیابان کوچه‌ای به‌نام خودشان دارند؛ کوچه شهید عامل ۶ در شارستان شهید حاجی‌حسنی‌کارگر. آن‌طور که علی سیستانی، از پیر‌های این کوچه، می‌گوید، بیشتر این بلوچ‌ها در دوره قاجار از زابل مهاجرت کرده‌اند.

در حرم مطهر رضوی و اطراف آن افراد زیادی هستند که با لباس محلی بلوچی و زابلی تردد می‌کنند. شاید در نگاه اول آنها را به چشم مسافر ببینیم، اما تعداد زیادی از آنها سابقه سکونت چندصدساله در مشهد دارند.

گروه بزرگی از این بلوچ‌ها در محله پایین‌خیابان کوچه‌ای به‌نام خودشان دارند؛ کوچه شهید عامل ۶ در شارستان شهید حاجی‌حسنی‌کارگر. آن‌طور که علی سیستانی، از پیر‌های این کوچه، می‌گوید، بیشتر این بلوچ‌ها در دوره قاجار از زابل مهاجرت کرده‌اند و تعدادی هم بلوچ‌های خراسان هستند.

کوچه‌ای برای بلوچ‌ها

در این کوچه یک حسینیه شخصی و یک حسینیه عمومی با نام محمد سرخه وجود دارد. این حسینیه را محمد سرخه، مهاجری از سرخه سمنان، وقف کرده است. همچنان مراسم‌های مذهبی به‌ویژه در شب‌های محرم و صفر در آن برپا می‌شود.


کوچه‌ای برای بلوچ‌ها

حسینیه بلوچ‌ها در عیدگاه همچنان فعال است، اما کاروان‌سرای آنها که به سرای شیروانی معروف بود، بیست‌سال قبل تخریب شد و زمین آن امروز در انتهای کوچه، محل پارک خودرو‌ها به‌ویژه اتوبوس‌های پاکستانی است.

 

کوچه‌ای برای بلوچ‌ها

مرحوم کمالی حسن بلوچ از خوش‌نام‌های این کوچه است. او مداح سنتی‌خوان بود که بیشتر با هیئت جواد‌الائمه (ع) عیدگاه شناخته می‌شد. پسرش، مجتبی، می‌گوید: پدرم اواخر دوره قاجار از زابل به مشهد مهاجرت کرد. کارش کشاورزی بود و همه عمرش رایگان مداحی کرد.

* این گزارش پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۳ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44