کد خبر: ۵۰۳۰
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

با موزه‌های خاص و خصوصی مشهد آشنا شوید

موزه، تنها جایی است که شما می‌توانید زمان و مکان را در آن به بازی بگیرید و در‌نهایت با دستی پر از تجربه‌های تازه‌ای که این سفر برای شما به ارمغان آورده است، به خانه برگردید.

سفر، همیشه چمدان دست‌گرفتن و دل به جاده سپردن نیست. گاهی می‌شود زیرِ سقفِ یک مکانِ چند‌متری، دل از زمان و مکان کند و لایتناهی شد. چطور؟ بروید موزه!

موزه، تنها جایی است که شما می‌توانید زمان و مکان را در آن به بازی بگیرید و در‌نهایت با دستی پر از تجربه‌های تازه‌ای که این سفر برای شما به ارمغان آورده است، به خانه برگردید.

کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد، پر از موزه‌هایی است که می‌تواند به‌راحتی این فرصت را برای شما به وجود بیاورد. در سطر‌های پیش رو، گریزی زدیم به معرفی چند تا از موزه‌های شهرمان که از باقی موزه‌ها خاص‌تر و کمتر شناخته‌شده‌تر هستند.

 

با موزه‌های خاص و خصوصی مشهد آشنا شوید

موزه نان

موزه نان، با هدف ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید این گونه نان‌ها، به‌همت بخش خصوصی ایجاد شده است. زیر سقف این موزه، شما می‌توانید سری به مزارع طلایی گندم بزنید و از عطر نان لذت ببرید.

این موزه گام‌به‌گام با شما هم‌قدم می‌شود تا بتوانید در آیینه آنچه گردآورده‌شده است، مراحل تهیه نان را از بذر افشانی، گندم‌چینی، خرمن‌کوبی، تا آسیاب‌کردن گندم و پخت آن به تماشا بنشینید. دیدن دستاس، آسیاب آبی و آسیاب بادی که ابزار تهیه نان هستند درکنار انواع نان از دیگر جلوه‌های این موزه است.

در طراحی این مکان از معماری سنتی ایرانی با استفاده از ساده‌ترین مصالح استفاده شده است. این موزه، نخستین موزه نان در خاورمیانه است.

زمان بازدید:برای بازدید با شماره ٠٩٣٣۶٩٠٠٣٨۶ تماس بگیرید
نشانی: سه‌راه فردوسی، کوچه شهید‌یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

 

با موزه‌های خاص و خصوصی مشهد آشنا شوید

 

موزه آیین‌های پهلوانی شه لافتی

موزه‌آیین‌های پهلوانی شه لافتیِ تابران توس، حاصل ۶۰ سال تلاش علی‌اکبر قاسمی معروف به «پهلوان‌رستم» است. او در این موزه، ابزار و وسایل پهلوانان نامی ایران را از سراسر ایران و همچنین ١٧کشور دنیا گرد آورده است تا بتواند یاد پهلوانان و آداب پهلوانی را زنده نگاه دارد.

امروز قاب عکس و وسایل کار پهلوانان خیاط، نجار، سوارکار و... با نظم خاصی روی دیوار موزه چشم‌نوازی می‌کند. علاوه‌بر زورخانه که بخش اصلی موزه را تشکیل می‌دهد، تماشای عیارخانه، جلوس‌خانه و... نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

ماجرای پهلوان‌پنبه که دست راستش قدرت بلند‌کردن یک شتر را داشت، ماجرای مستی که منبر روضه‌خوان شد و با شنیدن روضه‌اش توبه کرد و بسیاری دیگر از این‌ها، برای ما که تنها نقلش را شنیده‌ایم ماجرا و افسانه است، اما برای این موزه، سندی از تاریخ شهر و پهلوانی‌ها و مردانگی‌های مردمانش است. راستی بساط دیزی‌خوری، آن هم دیزی‌هایی که روی کُنده چوب طبخ می‌شوند، در موزه آیین‌های پهلوانی مهیاست.

نشانی: بولوار شاهنامه، شاهنامه‌۶۴

 

موزه حوض‌خانه هزاردستان

این موزه، نخستین موزه ترکیبی کشور با محوریت نمایش آیین سفره‌داری ایرانی و هنر‌های آیینی است. دیوار‌های این موزه با نقاشی‌های متنوع و برگرفته از داستان‌های شاهنامه تزیین شده است. در سرِ هر ستون، کتیبه‌های خطیِ اشعار عرفانیِ فارسی که با خط زیبای نستعلیق نگاشته شده است، به چشم می‌خورد. حوض سنگی وسط حوض‌خانه و شاه‌نشین آن، آیینه شکوه و جلال فرهنگ ایرانی است.

در‌کنار این بازی با رنگ‌ها و نقش‌ها، بیش‌از صد قطعه اشیای قدیمی و آثار هنری، تمام غرفه‌ها و سکو‌ها را پوشانده است. شما در این مکان می‌توانید پس‌از تماشای گوشه‌هایی از آداب و سنن میهمانداری ایرانی و بازتاب آن در صنعت گردشگری، طعم غذا‌های سنتی ایرانی را نیز بچشید.

نشانی: خیابان جنت، داخل بازار جنت

 

با موزه‌های خاص و خصوصی مشهد آشنا شوید


موزه تاکسیدرمی

تنها موزه تاکسیدرمی مشهد، بیش‌از ٢٠٠‌گونه از حیوانات و پرندگان را در خود جای داده است. اینجا یک مجموعه شخصیِ بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به حیات وحش است تا از نزدیک چشم بکشانند به تماشای برخی جلوه‌های زیبای خلقت.

شاید جالب باشد که بدانید تنها موزه در کشور که توان رقابت با مجموعه تاکسیدرمی مشهد را دارد، موزه تاکسیدرمی دولتی در سازمان محیط زیست تهران است که آن نیز بسیاری از گونه‌های جانوری موجود در این موزه را ندارد؛ انواع پرندگان مهاجر و آبزیان دنیا، انواع پرندگان بومی ایران و انواع گونه‌های بز، قوچ و میش، از گونه‌های حیوانی منحصر‌به‌فرد در این مجموعه هستند.

همچنین انواع قوچ‌های کَل دنیا که در خاورمیانه همتا ندارد یا «خرس گریزلی» و «ببرِ مازندران» از داشته‌های این موزه است که در هیچ‌جای دیگر سرزمینمان یافت نمی‌شود.

نشانی: باغ وکیل‌آباد، کوشک تابستانی مقابل مجسمه حاج‌حسین‌آقا ملک

 

موزه پروفسور بازیما

در پارک علمی پروفسور بازیما می‌توانید سوار بر ماشین زمان شوید، به ابتدای خلقت جهان بروید و سفری پرهیجان را از آغاز آفرینش تا امروز تجربه کنید. برای اولین‌بار در کشور (و سومین‌بار در دنیا پس‌از هلند و سنگاپور) به‌همراه پزشک پروفسور بازیما با عبور از داخل دهان یک انسان غول‌پیکر و سفر درون اندام‌های بدن، به کشف اسرار بدن انسان خواهید پرداخت.

در این پارک، از آخرین فناوری‌ها و روش‌های تفریحی، کشف استعداد، افزایش و هدایت هوش هیجانی استفاده و سعی شده است بازدیدکنندگان حین تفریح و سرگرمی، مطالب علمی و آموزنده‌ای نیز فراگیرند و خاطره‌ای خوش و ماندگار در اذهان ایجاد شود که تکرار بازدید از مجموعه پروفسور بازیما را به‌دنبال داشته باشد. با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه می‌توانید به‌صورت آن‌لاین بلیت بخرید و برای بازدید برنامه‌ریزی کنید.

زمان بازدید: هر روز هفته از ساعت ١٠ تا٢١:٣٠
نشانی: انتهای خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه‌۴+

 

با موزه‌های خاص و خصوصی مشهد آشنا شوید

 

موزه سماور در اولین هتل موزه ایران

در موزه سماور مشهد که محل معرفی و نمایش انواع سماور است، هیچ سماوری شبیه دیگری نیست و هریک متعلق به زمان و مکان خاصی از تاریخ است. همچنین در این موزه، سماور‌هایی در‌معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته که از مناطق مختلف ایران و کشور‌های همسایه مانند روسیه، آذربایجان و ترکمنستان خریداری شده است.

در این مجموعه، سماور‌هایی ایرانی از دوره امیرکبیر دیده می‌شود؛ چراکه گفته می‌شود با ورود سماور‌های روسی، امیرکبیر، مردم را برای ساخت سماور تشویق کرد و از همان زمان نیز ساخت سماور در ایران شکل جدی‌تری به خودگرفت؛ به همین دلیل نیز برخی معتقدند امیرکبیر ساخت سماور را در ایران راه‌اندازی کرده است.

ویژگی خاص سماور‌های به‌نمایش‌در‌آمده در هتل‌موزه سماور مشهد، این است که بدون قالب ساخته شده و تماما کار دست هنرمندان ایرانی است. همچنین اشکال روی سماورها، براساس ذوق و سلیقه سماورسازان و با چکش‌کاری حک‌شده است.

نشانی: فلکه آب، هتل آپارتمان ملل

ارسال نظر