همه ما در روزهای مختلف زندگی، وقتی روزگار به ما روی خوش نشان نمیدهد و گره در کارمان میاندازد، برای برگشت دوباره امید و روشنی هرچه در توان داریم، میگذاریم و از جایی به بعد که به در بسته میخوریم، توسل تنها راه نجاتمان میشود.
فرقی نمیکند؛ دختر دمبخت داشته باشیم یا زندانی اعدامی یا بیمار جوابشده. داستان هرچه باشد، به ائمه اطهار(ع) بهویژه ولینعمتمان امام رضا(ع) توسل میکنیم و آنها را بین خودمان و خدا واسطه قرار میدهیم تا قرب آنها راه نجاتمان شود.
آشناترین تصویر این توسلها هم برای هریک از ما دخیلبستنها در حرم امام رضا(ع) برای شفای بیماران است. با همین نیت، داستانهای زیادی بین مردم ردوبدل میشود که گاهی با واقعیت فاصله دارد؛ موضوعی که از 5سال پیش باعث شکلگیری کمیسیون امور شفایافتگان حرم مطهر رضوی شده است.
اکنون همزمان با روزهایی که پرونده دختر پانزدهساله ایلامی با عنوان شفایافته در این کمیسیون درحال بررسی است، با عضو روحانی این کمیسیون همکلام شدیم که معتقد است ادعای شفایافتگی باید بهصورت تخصصی بررسی شود.
حجتالاسلام عباس فرازینیا با اشاره به اعتقاد مسلمانها به امام رضا(ع) و توسلجستن از ایشان در رفع گرفتاریها بهخصوص درمان بیمارهای صعبالعلاج و جوابشده میگوید: با همین نیت از قدیم داستان شفایافتگان حرم مطهر امام رضا(ع) وجود داشت و نقل میشد.
امور شفایافتگان حرم مطهر رضوی در سال1395 راهاندازی شد؛ کمیسیونی متشکل از 2روحانی و 2پزشک معتمد و 2خادم
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برای قانونمدارشدن آن، به دستور مرحوم آیتا... طبسی، کمیسیونی در راستای تحقیق و ثبت شکل گرفت. این کمیسیون چندان عمری نداشت و تعطیل شد.طبق گفتههای او، با توجه به اهمیت موضوع، حجتالاسلام رئیسی زمانی که به تولیت آستان قدس رضوی انتخاب شد، دوباره این کمیسیون را با نام امور شفایافتگان حرم مطهر رضوی در سال1395 راهاندازی کرد؛ کمیسیونی متشکل از 2روحانی و 2پزشک معتمد و 2خادم مرتبط با همین موضوع.
آنطور که از صحبتهای او مشخص است، اگر کسی ادعای شفایافتگی داشته باشد، باید ابتدا کمیسیون پروندهاش را بررسی کند و پزشکهای عضو و درصورت نیاز، پزشک متخصص همان بیماری، بیمار را معاینه کنند. سپس تحقیق میدانی از روند بیمارشدن و درمان و... صورت میگیرد. این روند بیش از یکماه طول میکشد.
او تأکید میکند: بعد از این روند، اگر همه اعضا پرونده بیمار شفایافته را امضا کنند، شفایافتگی او تأیید و به دفتر تولیت آستان قدس رضوی ارسال میشود.طبق گزارشهای فرازینیا، با امضای نهایی تولیت آستان قدس رضوی، سند شفایافتگی بیمار در دفتر اسناد آستانقدس رضوی ثبت و رسانهای میشود.
حجتالاسلام فرازینیا این روند را سختگیری نمیداند و معتقد است آنچه آستان قدس رضوی اعلام میکند، باید طوری باشد که خدشهای به درستی آن وارد نشود.
او با همین نگاه، آماری از 5سال کار کمیسیون شفایافتگان حرم مطهر رضوی ارائه میدهد که براساس آن بیش از 300پرونده با همین موضوع تشکیل شده است؛ پروندههایی که بعد از بررسی تخصصیتر، فقط 18مورد از آنها با نام شفایافته تأیید و نامشان در آستان قدس رضوی ثبت شده است.
براساس گفتههای او، پروندههایی که در این کمیسیون شکل میگیرند، 3نوع هستند؛ نوع اول قطعی و قابل ثبت، نوع دوم مشمول عنایت امامرضا(ع) (بهعنوان نمونه دوره درمان بیماری فرد 8ماه بوده، اما با توسل به امام رضا(ع) دوماهه خوب شدهاست) و نوع سوم ردشدهها هستند.
این عضو روحانی کمیسیون آخرین پرونده بررسیشده را درباره دختر ایلامی میداند و میگوید: این دختر پانزدهساله حدود 1000روز زندگی نباتی داشت و فقط با دستگاه اکسیژن میتوانست نفس بکشد.
در دهه کرامت و بعد از حضور خادمها با پرچم امامرضا(ع) در منزلشان، مدتی بعد با توسل شفا پیداکرد و همراه مادرش با پای خودش به زیارت آمد. براساس بررسیها شفای این دختر تأیید شده، اما چون 4سال راه نرفته است، طبق نظر پزشک متخصص، منتظر هستیم تا واکنش پاها کاملا مشخص شود.
او خاطرنشان میکند: با پایان این مرحله و در صورت تأییدشدن، نقارههای حرم مطهر رضوی با حضور خانواده بیمار شفایافته به صدا درمیآید.