کد خبر: ۱۱۷۹۴
۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۰
تکدی‌گری؛ معضل پررنگ منطقه ۴ مشهد است

تکدی‌گری؛ معضل پررنگ منطقه ۴ مشهد است

وجود بازارهای مختلف در محلات ایثار و طلاب و فردوسی که مراجعان، مسافران و زائران زيادي را به این محدوده می‌‏کشاند و همچنین مذهبی بودن این محلات، پای متکدیان را در این محدوده ثابت کرده است.

سکینه سرچاهی| وقتی فکرش را می‏‌کنم خیلی هم کار راحتی نیست که یک نفر با آن دک و پز نقش آدم بدبخت و بیچاره‏ای را بازی کند و مدام گریه و زاری کند. این آدم‏‌ها خیلی هنرمندند، آن‌قدر که روی بازیگران معروف دنیا را هم سیاه كرده‌اند. 

با چند تکه لباس ژولیده خيلي طبيعي نقش بدبخت‏‌ترین آدم دنیا را بازی می‏‌کنند. بگذریم از اینکه قدیم‌‏ها گدایی کردن هم برای خود حرمتی داشت. آن‌‏هایی که واقعا نیازمند و مجبور بودند دست نیاز سوی دیگران دراز می‌‏کردند و مردم هم مطمئن بودند کمکی که می‌‏کنند در راه خداست. حالا اگر هر روز لباس تازه‌اي به بازار می‌‏آید یک شیوه گدایی جدید نه برای رفع نیاز که برای درآمدزایی میلیونی هم به بازار می‌‏آید. گویی این درآمد بی‌‏دردسر به دهان بعضی‏‌ها مزه مي‌كند.

معضل تکدی‌‏گری در شهرهای بزرگ به خصوص مشهد موضوعی تکراری است و گسترش و پیشرفت کمی و کیفی آن به شکلی که هر روز شاهد نوع جدیدی از آن هستیم این موضوع را همچنان تازه نگه داشته است.

بازارهای منطقه ما، بستر رشد متکدیان

این معضل در برخی محلات ما نیز به‌وفور مشاهده می‌‏شود که اگر در پی دلایل آن باشیم باید به ویژگی‌‏های محلاتی، چون ایثار، محله طلاب مشهد و فردوسی اشاره کنیم. وجود بازار‌های مختلف که مراجعان، مسافران و زائران زیادی را به این محدوده می‌‏کشاند همچنین مذهبی بودن این محلات، پای متکدیان را در این محدوده ثابت کرده است.   در این گزارش سعی بر آن داریم تا این معضل را با نگاهی ریزبینانه و در محلات منطقه ۴ بررسی کنیم.

 

تكدي‌گري به شيوه‌هاي مختلف

برای اینکه بتوانم با نوع تکدی‏گری در چند محله مرکزی و پرتردد منطقه آشنا شوم تصمیم می‏گیرم به چند خیابان اصلی که دارای بازار‌ها و مراکز خرید است بروم.

بولوار شهیدمفتح؛ در میان جمعیت مردان و زنان و کودکان که برای خرید آمده‏اند مردی با لباس‌‏های کثیف و پاره، پا‌های فلج خود را روی سطح پیاده ‏رو می‌‏کشاند و تقاضای کمک می‏‌کند و اسکناس‏‌های ۱۰۰ تومانی، ۲۰۰ تومانی تا ۵ هزارتومانی را با این ظاهر دردمندش می‌گیرد. او یکی از متکدیان همیشگی محله طلاب است.

بازار ایثار؛ زن و شوهری تک‌ه‏ای پارچه سبز روی گردن خود انداخته‌اند و با این روش سعی دارند بیشتر مورد ترحم قرار گیرند، جلوی مردم را می‌‏گیرند و با تعریف کردن داستانی از مسافر یا مریض بودنشان گدایی می‌‏کنند. در مسیری که از ابتدا تا انتهای بازار ایثار می‌پیمایم بیش از ۵ یا ۶ بار با این صحنه به شکل‏‌های مختلف برخورد می‌‏کنم.

برخی از متکدیان با در دست داشتن نسخه‏‌های دارو در کنار خیابان تقاضای کمک می‌کنند

بازار فردوسی؛ در حال نزدیک شدن به بازار فردوسی هستم که خانمی محجبه با ظاهری موجه صدایم می‌‏زند، ابتدا تصور می‏‌کنم می‌‏خواهد آدرسی بپرسد، اما با کمال تعجب از من درخواست کمک می‌‏کند. باور این یکی از همه برایم سخت‌‏تر است که زنی جوان با این ظاهر گدایی کند. اما این تنها چند نوع از بارزترین انواع تکدی‏‌گری در منطقه ماست و این در حالی است که افرادی با در دست داشتن نسخه‏‌های دارو در کنار خیابان تقاضای کمک می‌کنند.

 

وقتی تکدی‌‏گری مد می‌‏شود

کمی آن‏طرف‌تر با آقایی میان سال که در حال رفتن به منزلش در محله فردوسی است هم‏صحبت می‌‏شوم، او که به نظر می‏رسد دل پردردی از این معضل در محله خود دارد می‌‏گوید: این خانم جوان که در کنار بازار ایستاده را نگاه کنید، مدتی است که به اینجا می‌‏آید و از مردم درخواست کمک می‏‌کند در حالی‌که قدیم‌‏ها بیشتر افراد بی‌‏خانمان و مسن گدايي مي‌كردند.

او ادامه می‌‏دهد: به نظر من زشتی این کار براي خیلی از افراد از بین رفته و حتی دختران و پسران جوان با ترفندهای جديد اقدام به گدایی می‏کنند طوری‌که انگار تكدي‌گري بین آن‏ها مد شده است.

 

تکدی‌گری؛ یکی از معضلات پررنگ منطقه ۴ است

 

می‏‌دانند به آن‏‌ها کمک می‌‏کنند

سراغ خانم جوانی در بازار ایثار می‌‏روم، او با بیان اینکه تا به حال با بسیاری از متكديان برخورد داشته است می‌گوید: متکدیان با شیوه‌های مختلف مانند مطرح كردن نیاز مالی‌شان، گل‌فروشی، دعافروشي، در گوشه‌ای با لباس‌های کثیف و پاره نشستن و... در محله ما دیده می‌شوند و آن‌ها می‌دانند که افراد این منطقه به دلیل اعتقاد به صدقه و... به آن‌ها کمک خواهند کرد.

 

نمی‌‏توان تشخیص داد كه واقعا نیازمندند

شهروند دیگری که در یکی از بازارها در محله طلاب مشغول خرید است یکی از متکدیان را نشانم می‏‌دهد و می‌گوید: نباید به این افراد کمک کرد زیرا نمی‌توان تشخیص داد که آن ها واقعا نیازمندند یا نه. همچنين در مورد كودكان متكدي بايد گفت كه مقصر اصلي خانواده‌هایشان هستند و در بسیاری موارد والدین کودکان را وادار به این‌کار می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: من و خانواده‌ام به جای اینکه به این افراد کمک کنیم پول‌هایمان را جمع می‌کنیم و به افراد نیازمند و آبرومند محله و اقوام نیازمندمان می‌دهیم.

 

اگر کمک نکنیم فحش می‌‏شنویم

وقتی با جوانی ۲۰ ساله و اهل محله ابوذر که در حال عبور از خیابان میثم بود در رابطه با این موضوع صحبت می‏کنم خنده‏ای می‏‌کند و می‏‌گوید: باورتان نمی‌‏شود این‌قدر از این افراد در منطقه ما زیاد است که در هر چند قدم با یکی از آن‏‌ها برخورد می‏‌کنیم.

این‌قدر از این افراد در منطقه ما زیاد است که در هر چند قدم با یکی از آن‏‌ها برخورد می‏‌کنیم

او ادامه می‏دهد: من اصولا به این افراد کمک نمی‌‏کنم، اما وقتی به افراد جوان متکدی توصیه می‌‏کنم که سراغ کار بروند ناراحت می‌‏شوند و فحش می‌‏دهند یا به خیال خود نفرینم می‌‏کنند. این جوان که دانشجوی رشته معماری است با ابراز نگرانی از گسترش هر روزه این معضل در منطقه از مسئولان محلی می‏‌خواهد که فکری برای این معضل بکنند و به دنبال راهی واقعی برای از بین بردن این مسئله باشند.

 

بيشتر متكديان معتاد هستند

وقتی با یکی از کسبه بولوار شهیدمفتح به گفتگو در رابطه با این موضوع می‌‏نشینم می‌‏گوید: بیشتر افراد متكدي معتادند و برای تهیه هزینه اعتیادشان تکدی‌‏گری می‏‌کنند و این کاملا در صدا و چهره‏‌شان پیداست.

او که عنوان می‌‏کند این معضل در منطقه ما گسترش زیادی پیدا کرده اضافه می‌‏کند: اگر در برخی ایام مثل اعیاد که بازارها شلوغ‌تر است در این مکان حضور داشته باشید قدم به قدم با متکدیان و روش‌‏های مختلف تکدی‌‏گری آشنا می‌‏شود.

 

عذاب وجدان می‏‌گیریم

از زشت‌‏شدن چهره شهر و مزاحمت متکدیان که بگذریم وجود آن‏ها و درخواست کمک از افراد تأثير روانی دارد. نماینده شورای اجتماعی محله طلاب با بیان این مطلب می‌‏گوید: این تأثیر روانی بر شهروندان به شکل عذاب وجدان ظهور می‏‌کند و فرد را بر سر دوراهی کمک کردن و کمک نکردن قرار مي‌دهد.

 

تکدی‏‌گری، صمیميت محلات قدیمی را از بین می‌‏برد 

الهه علویان در ادامه با بیان اینکه ایران فرهنگ نوع‌دوستی دارد می‌گوید: از تاثیرات مهم این معضل‌بر اهالی این محلات قدیمی که صمیمیت بین افراد جزو ویژگی‏‌های آن است بی‌تفاوتی اخلاقی است. او تاکید می‌‏کند: مردم این مناطق هنوز صمیمت گذشته را بین خود حفظ کرده‌اند اما این معضل با ایجاد بی‏تفاوتی می‏تواند بر این ویژگی مثبت تاثیر بگذارد.

 

هم‌‏محله‌‏ای‌ها معضل را رفع کنند  

نماینده بهداشت‌شورای اجتماعی‌محله‌طلاب، هم‌‏محله‌اي‌‏ها و افرادی که برای خرید به این محلات مراجعه می‏‌کنند را مهم‌ترین عامل رفع این معضل مي‌داند و بیان می‌کند: شهروندان باید با تعالیم اسلامی افراد نیازمند را شناسایی كنند و کمک‌های خود را از طريق صندوق صدقات به افراد نیازمند شناسایی‌شده بدهند.

وی در ادامه می‌افزاید: مدیریت کلان در رفع این معضل نیز موثر است و راه آن ایجاد مؤسساتی برای جمع‌آوری و اسکان این افراد است كه تحقق اين امر و پاك شدن شهر از متكديان مستلزم آن است كه جمع‌آوری و نظارت بر این افراد مستمر باشد.

 

از اعتقاد مردم سوءاستفاده می‌‏شود

قاسم دسترس، نماینده فرهیختگان شورای اجتماعی محله تلگرد، در توضیح ویژگی‏های منطقه ما که بستر حضور متکدیان را فراهم کرده به بافت مذهبی محلات اشاره مي‌كند و می‏‌گوید: متکدیان با سوءاستفاده از اعتقادات مردم در زمینه صدقه دادن باعث به وجود آمدن اين معضل شده‌اند و برخی افراد با دادن صدقه به متکدیان، گداپرور شده ‏اند.

وی در ادامه مي‌گويد: نباید به این افراد کمک کرد چون هیچ‌شناختی نسبت به آن‌ها نداریم. فقیر و نیازمند واقعی هیچ موقع آبروی خود را کنار نمی‌گذارد و به سوی كسي دست دراز نمی‌کند و بیشتر این افراد این کار را منبعی برای کسب درآمد خود قرار داده‌اند.

دسترس‌در‌ادامه،‌اطلاع‏رسانی‌در امکان عمومی در این خصوص را پیشنهاد می‏کند و خاطرنشان می‏سازد: فرهنگ‌سازی برای برخورد درست با متکدیان می‏تواند محلات ما را از این معضل پاک کند.

 

وجود این افراد از پيامدهاي جوامع صنعتی است 

محمدباقر غلامی، نماینده کسبه شورای اجتماعی محله ابوذر، وجود این افراد را از پيامدهاي جوامع صنعتی می‌داند و می‌گوید: بیشتر متكديان اهل این منطقه یا شهر نیستند بلکه از افراد حاشیه‌نشین هستند.

وی می‌افزاید: این افراد ‌بسیار سازمان شده عمل می‌کنند و این کار آن‌ها ناشی از فقر شان نیست بلکه بسیار برنامه‌ریزی شده از این راه امرارمعاش می‌کنند.

 

تکدی‌گری؛ یکی از معضلات پررنگ منطقه ۴ است

 

ارگان‌های مربوطه وارد کار شوند 

غلامی با اشاره به اینکه تا به حال با برخی از این افراد برخورد داشته‌ است تعریف می‏کند: یک روز مرد جوانی به من گفت كه پول ندارم نسخه دکتر را تهیه كنم. من به او گفتم نسخه را بدهید تا من برایتان تهیه کنم و او با ناسزاگفتن به من از آنجا دور شد. وي در پايان می‌گوید: برای رفع این معضل باید به شهروندان اطلاع‌رساني شود و ارگان‌هاي مربوطه به طور سازمان‌یافته و مستمر با آن‌ها برخورد كنند

 

وجود ۳۷۱‌نفر متکدی در منطقه ما    

طبق آمار دریافت شده از منطقه ۴، تعداد افراد متکدی در منطقه ما در سال‌گذشته ۳۷۱‌نفر بوده که حدود ۵۰ نفر از آن‏ها کارتن‌خواب نیزبوده‌اند. تعداد متکدیان با توجه به فصل‌ها و مناسبت‌های مختلف نسبی است و علت اصلی وجود این افراد در منطقه ما به ویژه در محلات ناحیه یک وجود بازار‌های فردوسی، ایثار، مفتح و نزدیک بودن به حرم و وجود زائران گزارش شده است.

افراد متکدی تمام سطح شهر توسط شهرداری جمع‌آوری و به خانه سبز در خین‌عرب منتقل می‌شوند. سالانه ۶ هزار مددجو در این مکان حضور پیدا می‌کنند، در خانه سبز هفته‌ای یک مرتبه کمیسیون سامان‌دهی متکدیان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مانند بهزیستی، دادگستری، فرمانداری، نیروی انتظامی و... تشکیل می‌شود تا با مطالعه پرونده فرد متکدی، تشخیص داده شود که باید چه کاری برای او انجام شود.

افراد بالای ۶۰‌سال‌که دارای خانواده هستند و شغل مناسبی ندارند برای دریافت مستمری ماهیانه به کمیته امداد امام خمینی (ره) و افراد بدون خانواده به خانه سالمندان فرستاده می‌شوند. افرادی که در این کمیسیون روان‌پریش تشخیص داده شوند در بیمارستان ابن‌سینا و اتباع بیگانه به اداره کل اتباع اردوگاه حسن‌آباد در شاندیز منتقل می‌شوند.

دیگر افراد که صلاحیت ماندن در خانه سبز را دارند به مدت سه ماه با آموزش‌های فرهنگی، کلاس‌های مشاوره و روان‌شناسی، کلاس‌های فنی و ورزشی نگهداری می‌شوند و بعد از آن به خانواده‌هایشان باز می‌گردند و در این میان افرادی دیده شده‌اند که تکدی‌گری را کنار گذاشته و به شغل شرافتمندانه‌ای مشغول شده‌اند، اما متاسفانه برخی دیگر پول تکدی‌گری که گاه روزانه حدودا به به صدهاهزار تومان می‌رسد به دهانشان مزه کرده و به سوی همین کار بر می‌گردند.

 

* این گزارش ۸ اردیبهشت ۹۲ در شماره ۵۱ شهرآرامحله منطقه ۳ چاپ شده است.

آوا و نمــــــای شهر
03:04
03:44