مریم ذوالفقاریمنظری| درست یکسالونیم پیش، جمعی از فعالان مسجد موسی بنجعفر (ع) در محله راهآهن دور هم جمع شدند و برای کمبود فروشگاههای محلهشان به فکر چاره افتادند. در آن جلسه تصمیم گرفتند دوشنبههای اول هرماه پساز نماز مغرب و عشا، بازارچهای محلی داخل محوطه مسجد برپا کنند تا هم نیازهای روزمره اهالی برآورده شود و هم از کارآفرینان محله حمایت شود.
سری به این بازارچه محلی در خیابان شهیدهاشمینژاد ۳۰ میزنیم و با دستاندرکاران آن همکلام میشویم، بازارچهای با محصولات رنگارنگ از انواع پوشاک و محصولات بهداشتیآرایشی گرفته تا شیرینی، فراوردههای گوشتی خانگی، ادویه و دستسازههای هنری که در برپایی چهارساعتهاش، شور حضور و نشاط را در خریدارانش میتوان دید.
آنطورکه مسئول برگزاری بازارچه توضیح میدهد، بانوان شرکتکننده در این رویداد اقتصادی ماهانه، بیشاز آنکه فروشنده صرف باشند، تولید کنندهاند. ملیحه اسداللهی دراینباره میگوید: حدود هشتاددرصد محصولات بازارچه، دستسازههای بانوان است، اما برخی از محصولات مانند پوشاک از بازار خریداری میشود و با حاشیه سود منطقی به فروش میرسد.
او استقبال اهالی محله از این بازارچه را شایانتوجه توصیف میکند؛ رضایتی که منحصر به خریداران رو به افزایش این بازارچه نیست و غرفهداران هم بهخاطر استفاده از فرصتی که مسجد در اختیارشان قرار داده است، راضیاند.
اسداللهی این را هم اضافه میکند که رضایت یادشده اتفاقی نیست و به فرایندی برمیگردد که برای بررسی کیفیت و قیمت تولیدات عرضهشده، تعریف شده است؛ «هرکس بخواهد بهعنوان فروشنده، غرفهای در بازارچه داشته باشد، محصولاتش هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر قیمت بررسی میشود.
اگر تیم ارزیابی به این نتیجه برسد که کیفیت، نامناسب یا قیمت زیاد است، تذکر میدهد. ضمن اینکه غرفه، مورد اقبال خریداران هم قرار نمیگیرد، خودبهخود از بازارچه کنار گذاشته میشود و جایش را به فروشندگان منصف، با کالاهای باکیفیت میدهد.»
اطلاعرسانی به اهالی محله و نحوه حضور فروشندگان در این بازارچه محلی و پررونق نیز ظرافتهایی دارد که جزئیاتش را از مسئول برگزاری بازارچه، اینطور میشنویم: در فضای مجازی، گروهی داریم که فروشندگان و خریداران در آن حضور دارند. چند روز قبل از برپایی بازارچه، اطلاعرسانی میشود و فروشندگان درخواست غرفه میکنند. محدودیت فضا به ما اجازه استقبال از همه متقاضیان را نمیدهد؛ بنابراین ناچاریم از بین درخواستکنندگان انتخاب داشته باشیم.
او ادامه میدهد: علاوهبر تشکیل بازارچه و فروش بهصورت حضوری، از طریق همان گروه، در بقیه روزها هم خرید و فروش آنلاین انجام میشود.
زهرا دانشور یکی از غرفهداران این بازارچه است. او هرماه با انواع گیره و گل سر مو که خود تولید میکند، به این بازارچه میآید. حرفهایش را میتوان درک کرد وقتی از دشواریهای اقتصادی زندگیهای امروز میگوید و تلاش خانمهای خانهدار برای تولید محصول در خانه و فروش بهصورت آنلاین.
او این تکاپو را اتفاق مبارکی میداند و میگوید: اینکه افراد برای معیشت خود و خانوادهشان تلاش کنند، زیبا، پسندیده و سفارششده است. دانشور که از ابتدای برپایی بازارچه پابهپای مسئولان آن و دیگر فروشندگان به تقویت بازارچه کمک کرده است، میگوید: شکر خدا بازارچه، رونق گرفته و تبلیغات خوبی شده است. بانوان محله هم به برپایی آن عادت کردهاند و بخشی از مایحتاج خود را از اینجا تأمین میکنند.
* این گزارش یکشنبه ۱۳ آبانماه در شماره ۵۹۱ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.