کد خبر: ۱۰۳۴۵
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

ردپای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

قدیمی‌های محله گاز به‌روشنی به یاد دارند دست‌کم یک دهه پیش از انقلاب را که در کوچه مسلم‌شمالی‌۶ و اراضی اطراف آن، کشاورزی پررونق بود.

قدیمی‌های محله گاز به‌روشنی به یاد دارند دست‌کم یک دهه پیش از انقلاب را که در کوچه مسلم‌شمالی‌۶ و اراضی اطراف آن، کشاورزی پررونق بود. مسکونی‌شدن در این محدوده از زمانی جدی‌تر شد که سازمان آتش‌نشانی وقت، تصمیم گرفت به هریک از کارکنانش یک قطعه زمین ۲۵۰‌متری واگذار کند.

 تأمین نیاز‌های روزانه آنها و سایر اهالی که رفته‌رفته به تعدادشان اضافه شد، با سه مغازه قصابی، لبنیاتی و خرازی بود؛ همچنین با گاری‌هایی که عصر‌ها آبادی را با بساط رنگارنگشان به این کوچه خاکی می‌آوردند.

پای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

مسجد و حسینیه پنج‌تن‌آل‌عبا (ع) سال ۱۳۴۰ در این کوچه بنا شد. این مسجد مهم‌ترین پایگاه فرهنگی در این کوچه به شمار می‌رود که رسم‌های نانوشته بسیاری را میان اهالی جاانداخته است. نمونه‌اش دایرکردن چای‌خانه در شب‌های محرم و صفر است.

پای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

دبستان شهید‌سید‌یحیی بحرانی، آذر‌۱۳۵۴ در این کوچه توسط فردی به نام علی رعنایی‌گنابادی تأسیس شد. این مدرسه در پنج‌دهه فعالیت خود با ۴۲۱‌مترمربع زیربنای آموزشی، برای هزاران دانش‌آموز خاطره ساخته است.

پای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

گرمابه بنفشه به مدیریت مرحوم حاج عبدالعزیز کریم‌زاده تا دهه‌۶۰ تنها حمام این محدوده بود که به‌صورت نمره‌ای و عمومی، شبانه‌روزی دایر بود. این حمام قابلیت این را دارد که به موزه‌ای در دل یک محله تبدیل شود.

پای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

پیاده‌رو‌های وسیع در این کوچه مهندسی‌ساز و خوش‌نما، کاربری خود را به پارکینگ خودرو‌های برخی اهالی تغییر داده و رفت‌و‌آمد سالمندان و توان‌یابان را دچار چالش کرده است.

پای دیروز بر چهره کوچه مسلم شمالی‌۶

حاج‌حیدر نیکواقبال بیش‌از پنجاه‌سال است که در این کوچه خرازی دارد. بیشتر اهالی محلات اطراف او را به نام «باباعلی» می‌شناسند. این کاسب قدیمی، متولد۱۳۱۶ است و همچنان با چرتکه قدیمی‌اش حساب‌وکتاب می‌کند.




* این گزارش یکشنبه یکم مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44