کد خبر: ۱۰۳۴۳
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱

مددکارِ کارراه‌انداز شهرداری منطقه ۳

محمدحسین حاتمی می‌گوید: همیشه سعیم بر این بوده که با افرادی که مراجعه می‌کنند، به‌درستی برخورد کنم و تا حد امکان تا حصول نتیجه کار، ارباب‌رجوع را همراهی می‌کنم.

از نظر بسیاری از مدیران و افرادی که در دوازده‌سال عمر کاری محمدحسین حاتمی با او در ارتباط بوده‌اند، حاتمی یک کارمند وظیفه‌شناس و موردتأیید است که همه وظایف اداری و البته انسانی خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

خودش معتقد است: در سیستم اداری تقریبا هرکارمندی با‌توجه‌به وظایفی که برایش تعریف شده به‌صورت مستمر کارش را انجام می‌دهد ولی به نظر من یک نیروی خوب باید وجدان کاری داشته باشد؛ علاوه‌بر وظایف سازمانی، خدمات فراتر هم به ارباب رجوع بدهد که هم او را به آرامش دعوت کرده باشد و هم خاطره خوبی از روند اداری در ذهن او به جای بگذارد.

با او که اواخر سال گذشته به‌عنوان کارمند نمونه شهرداری مرکز شناخته شد، گفتگو کردیم.


پیگیری شخصی مشکلات مردم ازسوی آقای رئیس

حاتمی در تمام این دوازده‌سال در منطقه ۳ و در بخش‌های مختلف شهرداری مشغول بوده و پنج‌سال است که مسئول دفتر شهردار منطقه است. او تلاش کرده است با‌توجه‌به ویژگی‌های این منطقه، رسالت کاری خود را تعریف کند. در‌این‌باره می‌گوید: در این منطقه با توجه‌به مشکلات رایج، برخی از افراد شاید مجبور باشند بیش از چندبار برای انجام امور اداری به شهرداری مراجعه کنند و همین موضوع باعث ناراحتی و خستگی آنها خواهد شد. در این مواقع صبر، حوصله و رفتار توأم با آرامش کارمند است که سبب می‌شود با توضیحات منطقی به ارباب‌رجوع، در فضایی بدون تنش و با احترام مشکلات را برطرف کند.

یکی از اقداماتی که معمولا برای مراجعان انجام می‌دهد، این است که در‌صورت انجام‌نشدن کارشان یا زمان‌بر شدن و بروز ناراحتی به‌خاطر مطالباتشان، شماره تلفن مستقیم دفتر شهردار را در‌اختیارشان قرار می‌دهد و شماره آنها را هم دریافت می‌کند. 

خودش می‌گوید: شخصا پیگیر کارشان هستم. به نظر من همین کار باعث می‌شود که افراد رضایت کامل و حسن نظر درباره مجموعه شهرداری پیدا کنند. البته که سعی من بر این است همین برخورد را درباره همکاران خودم هم داشته باشم ودر حد توان پیگیر کار و مشکلات کاری‌شان باشم.

طعم شیرین یک خاطره کاری

شغلی که در تمام مدت با مردم و مشکلات مختلف آنها سروکار داشته باشد، حتما مملو از خاطرات تلخ و شیرین متعددی هم خواهد بود. حاتمی یکی از قسمت‌های خاطره‌انگیز سال‌های کاری‌اش را این‌طور تعریف می‌کند: چندی قبل، ارباب‌رجوع جوانی بود که یک قطعه‌زمین در حاشیه یکی از روستا‌های محدوده منطقه داشت و به‌خاطر اینکه زمین خارج از بافت روستا بود و قابلیت اخذ مجوز ساخت از شهرداری و دهیاری را نداشت، همیشه به شهرداری و فرمانداری مراجعه می‌کرد، اما به لحاظ قانونی مقدور نبود کارش انجام شود.

یک بار به‌شدت عصبانی شد و ما را تهدید کرد. من متوجه شده بودم که این جوان ازسوی خانواده همسر خود تحت فشار است و تنها راهی که برای شروع زندگی دارد، ساخت خانه در همین زمین است؛ بنابراین با کمک مدیر منطقه و رایزنی با دهیاری روستای مذکور و البته همت خیران، زمین این پسر جوان با زمین دیگری تعویض شد و شکر خدا سرپناهی برای خودش ساخت و مشکلش برطرف شد.


رمز انتخاب کارمند نمونه

انتخاب حاتمی به‌عنوان کارمند نمونه شهرداری مشهد در سال‌۱۴۰۲، مطمئنا وابسته‌به ویژگی‌های اخلاقی و وجدان کاری او در بیش‌از یک دهه کار در این نهاد است و امری نیست که فقط مربوط به اقدامات او در یک سال اخیر باشد.

به گفته خودش، او برخورد خوب و خوش‌رویی با ارباب‌رجوع را از مدیرانی که در همه این سال‌ها افتخار همکاری با آنها را داشته آموخته است؛ در مجموعه‌ای مانند شهرداری نحوه ارتباط با مردم بسیار مهم است. گاهی ارباب‌رجوع درخواستی دارد که شاید حتی به مجموعه مربوط نباشد ولی مسئولان می‌توانند در حد امکان با تماس تلفنی یا مکاتبات اداری، قدمی در راه رفع مشکل مردم بردارند. بسیاری از اوقات هم مراجعانی که به نتیجه نمی‌رسند، عصبانی و شاکی می‌شوند و واکنش کارمندان در آن لحظه بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

همیشه سعیم بر این بوده که با افرادی که مراجعه می‌کنند، فارغ از هر چیزی به‌درستی برخورد کنم و خوش‌رویی و ادب را سرلوحه رفتارم قرار می‌دهم و تا حد امکان تا پایان و حصول نتیجه کار، ارباب‌رجوع را همراهی می‌کنم.

 

جلب اعتماد مدیران با حسن‌رفتار و رازداری

در ادامه این گزارش به‌سراغ شهردار منطقه‌۳ رفتیم تا نظر او را هم در‌باره این کارمند نمونه جویا شویم. سیدعلی حسینی‌ملک‌آباد عنوان می‌کند: در این یک سالی که از شناخت من و آقای حاتمی می‌گذرد، متوجه شده‌ام به‌عنوان کسی که در جایگاه ریاست‌دفتر قرار گرفته‌است، ویژگی‌های مهمی دارد؛ ویژگی‌هایی مانند نظم، اشراف به حوزه‌های مربوطه و شناخت همه مجموعه‌های مرتبط با شهرداری.

از همه مهم‌تر، ارتباط خوب و آرامی است که با ارباب‌رجوع برقرار می‌کند. من فکر می‌کنم آقای حاتمی نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کرده و یکی از افرادی است که به‌زعم مراجعه‌کننده‌ها در زمانی‌که در دفتر حضور دارد، به‌عنوان یک نماینده یا در جایگاه مدیریت، وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

شهردار اضافه می‌کند: رازداری و محرم‌بودن هم از خصایص ویژه آقای حاتمی است که با پاسداری و حفاظت از اطلاعات فضای داخلی مجموعه شهرداری، توانست اعتماد و حسن برخورد همه مدیرانی را که در این سال‌ها به این مجموعه رفت‌و‌آمد داشتند، جلب کند و در این جایگاه ماندگار باشد. البته که آقای حاتمی توان اجرایی بیشتر و بالاتری هم دارد و امیدوارم که در جایگاه واقعی خودش قرار گیرد و همیشه موفق باشد


از پیگیری مشکلات دلسرد نمی‌شوم

جواد بابایی یکی از اهالی محله رسالت است. او بسیاری از مشکلات محله‌اش را از‌طریق شهرداری پیگیری می‌کند. هشت‌سال پیش با حاتمی در اداره ناحیه‌۲ شهرداری آشنا شده، زمانی‌که کارشناس روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ بوده است.

بابایی خوش‌رویی و داشتن روحیه جهادی را از ویژگی‌های این کارمند نمونه می‌داند و می‌گوید: بار‌ها برای پیگیری مشکلات مردم نیاز بوده است که با شهردار منطقه دیداری داشته باشم و مشکل را بدون واسطه مطرح کنم، اما وقتی مراجعه می‌کنم و شهردار حضور ندارد، موضوع را با آقای حاتمی درمیان می‌گذارم. او در کمترین زمان ممکن برایم قراری را تنظیم می‌کند و زمان را به من اطلاع می‌دهد. سپس برای رفع مشکل گام‌های بعدی را برمی‌دارد. همین روحیه جهادی او باعث شده است که برای پیگیری مشکلات مردم دلسرد نشوم


* این گزارش یکشنبه یکم مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44