کد خبر: ۱۰۳۴۴
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

خواسته نوجوان قرآنی برای حضور نوجوانان در مساجد

علیرضا کوهستانی با قرآن و حرم و مسجد انس گرفته و بالاترین رتبه‌ای را که تاکنون به دست آورده، خادمی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و مکبری، مؤذنی و قرائت قرآن در حرم رضوی بوده است.

حمید محمدیان| نوجوانی به‌ویژه سال‌های پایانی آن و در مرز ورود به جوانی، حس و حال خاصی دارد که اگر با هدف و برنامه‌ریزی همراه باشد، به‌طور حتم فرد به نتیجه خوبی می‌رسد.

علیرضا کوهستانی نوجوان هفده‌ساله محله طبرسی‌شمالی است. او در این دوران با قرآن و حرم و مسجد انس گرفته و بالاترین رتبه‌ای را که تاکنون به دست آورده است، خادمی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و مکبری، مؤذنی و قرائت قرآن در این آستان مقدس می‌داند.

- علاقه‌ات به قرآن از کی آغاز شد؟
از پنج‌سالگی با کمک و راهنمایی‌های مادرم با قرآن آشنا شدم. شش‌ساله بودم که از‌طریق مهدالرضا (ع) در جلسات محفل انس با قرآن و کلاس‌های تخصصی واقع در طبرسی‌شمالی شرکت می‌کردم و به‌طور هم‌زمان از جلسات آموزش روخوانی و روان‌خوانی و تجوید و ترتیل نیز در حرم مطهر رضوی بهره می‌بردم.

- از تلاش‌هایت و نتیجه‌ای که به دست آورده‌ای بگو.
جزء۳۰ را با معنی، طی یک‌ماه به‌طور کامل حفظ کردم و در مسابقات قرآن و عترت منطقه‌ای مشهد در سال ۹۶ رتبه برتر را به دست آوردم. از کلاس اول تا الان هرساله در مسابقات قرآن و عترت و نماز شرکت کرده و در مرحله‌های آموزشگاهی، ناحیه‌ای و استانی مقام آورده‌ام و از همین جایگاه بود که در گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی نورالرضا (ع) عضو شدم.

- خادم امام‌رضا (ع) هم هستی. در حرم چه کار‌هایی انجام می‌دهی؟
در حرم مطهر به مکبری، مؤذنی و قرائت قرآن می‌پردازم.

- با دوستانت چطور وقت می‌گذرانی؟
دوستانم را تشویق می‌کنم به‌جای بازی در کوچه یا سرگرم‌شدن با گوشی همراه، به حرم و مسجد بیایند. در مسجد هم دوستان بسیاری پیدا می‌کنیم و هم حس و حال خوبی را تجربه می‌کنیم. حالا بچه‌های محله ما علاوه‌بر اینکه در مسجد نماز می‌خوانند، در سخنرانی‌ها و کلاس‌های تابستانی شرکت می‌کنند و آخر وقت در حسینیه بالای مسجد، فوتبال‌دستی و تنیس روی میز بازی می‌کنند که روزی شاد و به‌‎یادماندنی برایشان رقم می‌زند.

- چه توصیه‌ای به هم‌سن‌و‌سال‌هایت داری؟
اول اینکه باید بدانند انس با قرآن همیشه دل‌نشین است. دوم اینکه هر لحظه از اجرا‌ها و قرائت‌هایم خاطره‌انگیز و دل‌نشین است و با همین شیرینی به‌یادماندنی، به دوستان هم‌سن خودم توصیه می‌کنم که دست‌کم، روزی یک آیه قرآن به‌همراه معنی بخوانند تا آثار و برکت آن را در زندگی خود ببینند؛ کاری که با دعوت از دوستانم تا‌کنون انجام داده‌ام و آنان نیز در این مسیر خیلی موفق هستند.

- از حس و حال مکبری در حرم برای ما بگو.
توصیف‌ناشدنی است. خیلی خوشحالم از اینکه نظم نماز جماعت را برعهده دارم. همیشه از خدا می‌خواهم که خادم امام‌رضا (ع) باشم.

- به‌عنوان یک نوجوان، به نظرت مسجد محله‌ات در جذب همسالان تو موفق بوده است؟
هر‌روز جمع زیادی از نوجوانان را می‌بینم که به‌دلیل نبود برنامه مناسب در مساجد، توی کوچه‌ها و خیابان‌ها وگیم‌نت‌ها وقتشان را بدون هدف می‌گذرانند.

- محله طبرسی‌شمالی چه کمبود‌هایی دارد؟
در محله ما زمین خالی و بایر زیاد است؛ از‌طرفی هم فضای سبز و زمین بازی برای بچه‌ها وجود ندارد. همین‌جا از شهردار و مسئولان می‌خواهم برای بچه‌های این محله فکری کنند.


* این گزارش یکشنبه یکم مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44