کد خبر: ۱۰۰۴۸
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

مسجد ابوالفضلی(ع) یادگار قلعه کهنه مهرآباد

مسجد ابوالفضلی محله مهرآباد قدیمی‌ترین مسجد محله که اهالی خیلی دوستش دارند و همه‌جوره هم پای‌کارند. همه نماز‌های یومیه به جماعت خوانده می‌شود و مردم از راه دور و نزدیک خود را به صفوف نماز آن می‌رسانند.  

اذان و اقامه که تمام می‌شود، حدود صدنفر در دو ردیف به نماز جماعت می‌ایستند. تعدادی‌شان سن‌وسال‌دار و بقیه جوان و نوجوان هستند. حتی کودکان خردسال هم حضور دارند. اینجا مسجد ابوالفضلی محله مهرآباد است؛ قدیمی‌ترین مسجد محله که اهالی خیلی دوستش دارند. همه نماز‌های یومیه به جماعت خوانده می‌شود و مردم از راه دور و نزدیک خود را به صفوف نماز آن می‌رسانند.

به همین نسبت همه‌جوره هم پای‌کار مسجد هستند، از تعمیرات گرفته تا آشپزی مراسم و پذیرایی از مهمانان. اینجا خانه دوم اهالی است. 

 

مسجد ابوالفضلی(ع) یادگار قلعه کهنه

 

همه عمر مسجدی بودم

محمد طلوع، متولد ۱۳۴۴؛ عضو هیئت‌امنای مسجد
اینجا اکثر مسجدی‌ها بومی و آشنا هستند. من از هشت‌سالگی به این مسجد آمده‌ام. آن اوایل در پذیرایی‌ها ظرف قند را می‌گرداندم و حالا هرکاری از دستم برآید، انجام می‌دهم. از خوبی‌های این مسجد، شلوغی آن است. نماز جماعت هر سه وعده، منبر و پذیرایی چای همیشگی است. سه‌شنبه‌شب‌ها دعای توسل، چهارشنبه‌شب‌ها دعای امین‌الله قرائت می‌شود و پنجشنبه‌شب‌ها دعای کمیل برگزار می‌کنیم. در ایام محرم و صفر هم هرشب منبری و روضه داریم.

 

قداست نام مبارک حضرت ابوالفضل (ع)

ولی‌الله خاکشور، متولد۱۳۳۹؛ عضو سابق هیئت‌امنای مسجد

اینجا مسجد اصلی روستای مهرآباد بوده، اما قدمت دقیقش مشخص نیست. نام ابوالفضلی برای این مسجد قداست و احترامی دارد که در رونق آن بی‌تأثیر نیست. در سال‌های دور، این مسجد خشتی با سقف گنبدی بوده. بعد‌ها بازسازی شده و صاحب سقف چوبی شده است. نهایتا سال۱۳۶۵ مرحوم حاج‌علی صبوری برای رونق بیشتر مسجد پیش‌قدم شد و دیگر اهالی هم کمک کردند و ساختمان فعلی مسجد بنا شد.

آشپز و بنای مسجد

محمد شهسوار، متولد ۱۳۳۸؛ عضو هیئت‌امنای مسجد

مادرم خدابیامرز، حاجیه‌زهرا، در همین مسجد دیگچه می‌پخت و در تعزیه همسایگان هم پخت غذا را برعهده داشت. بعد از مادرم، من این وظیفه را برعهده گرفتم. البته که در اصل بنّای مسجد هستم و سال‌۱۳۶۵ با کمک اهالی اینجا را ساختیم. همان سال همراه یکی از اهالی، پنجره‌های مسجد را آرماتوربندی کردیم. روزه بودیم و لب‌هایمان از خشکی ترک برداشته بود، اما خوشحال بودیم که داریم کاری برای محله انجام می‌دهیم.

آچارفرانسه مسجد

هاشم علیپور، متولد ۱۳۶۲، عضو هیئت‌امنای مسجد

اینکه مسجدی شده‌ام، از لطف اهل‌بیت (ع) است. خواست خدا و این عزیزان بود که در مسیر درستی قرار گرفتم. جدا از این، بعد از فوت پدر و مادرم نیت کردم بیشتر در مسجد و هیئت محله خدمت کنم تا از این طریق ثوابی به روح آنها برسد. حالا هر کاری از دستم برآید، انجام می‌دهم، از تعمیرات گرفته تا پذیرایی از میهمانان و کمک در آشپزخانه و خرید برای مسجد. هر کاری که در مسجد می‌کنم، خدابیامرزی به امواتم می‌دهند و این خوشحالم می‌کند.

 


علم‌کش هیئت ابوالفضلی مسجد

علی خوش‌رو، متولد‌۱۳۶۳، عضو هیئت‌امنای مسجد

از کودکی در این مسجد بزرگ شده‌ام و اینجا را خیلی دوست دارم. من به مسجد و صاحب‌نامش، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع)، ارادت ویژه‌ای دارم. چند‌سال گرفتاری برایم پیش آمد که دست به دامان حضرت ابوالفضل (ع) شدم و گره از کارم باز شد. بعد از آن نیت کردم برای این مسجد که متبرک به نام ایشان است، هر کاری که از دستم بربیاید انجام دهم. الان هم توفیق دارم علم‌کش هیئت ابوالفضلی در این مسجد هستم.

* این گزارش دوشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۹ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44