کد خبر: ۱۳۴۵۳
۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
خاطرات حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۴، از درشکه تا مترو

خاطرات حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۴، از درشکه تا مترو

این گزارش روایت چند نسل خاطره است از وقتی از درشکه در معابر منطقه ۴ حرکت می‌کرد تا حالا که قطار شهری در این محدوده شهری جان گرفته است.

روز حمل و نقل را غنیمت می‌شماریم و سراغ ماجرا‌های سامانه حمل‌و‌نقل شهری البته از نوع عمومی در منطقه چهار مشهد می‌رویم. جایی که ورود هر وسیله حمل‌و‌نقل آن برای خود داستانی دارد.

 

ماجرای نخستین اتوبوسی که به طلاب آمد

ماجرای ورود نخستین سامانه حمل‌و‌نقل عمومی در منطقه ما به حدود سال ۱۳۴۲ و ورود نخستین خط اتوبوس به طلاب مربوط می‌شود. تا قبل از آن بیشتر مردم از دوچرخه و درشکه استفاده می‌کردند، اما از آنجا که پای اتوبوس‌های مسافربری به برخی نقاط شهر باز شده بود و آسایش مردم را فراهم آورده بود آیت‌ا... فقیه سبزواری نیز که تلاش‌های زیادی برای آسایش و رفاه مردم در طلاب انجام می‌داد، پیگیری‌های خود را برای اختصاص یکی از خطوط اتوبوس‌رانی به طلاب آغاز کرد و سرانجام نخستین اتوبوس در سال ۱۳۴۲ به طلاب آمد.

یکی از نوادگان آن فقیه که خود در مراسم افتتاح ورود اتوبوس به طلاب حضور داشته تعریف می‏‌کند: آن زمان پدربزرگم یک درشکه برای رفت‌و‌آمدش داشت و روزی که قرار بود اتوبوس به طلاب بیاید خودش مراسم افتتاح را با حضور شهربانی وقت انجام داد به طوری‌که او سوار بر درشکه در جلو و اتوبوس هم پشت سرش حرکت می‌کرد.

ماجرای ورود نخستین حمل‌و‌نقل عمومی به سال ۱۳۴۲ و ورود نخستین خط اتوبوس به طلاب مربوط می‌شود

مردم که بسیار ذوق‌زده شده بودند اطراف اتوبوس را گرفته بودند. علی فقیه سبزواری  ادامه می‌دهد: مبدأ این خط اتوبوس چهارراه‌برق سیلو و مقصدش تا ارگ بود، اما گاهی اوقات اتوبوس در مسیر برگشت تا موقوفه محراب خان (آسایشگاه بیماران جذامی و بیمارستان شهید هاشمی‏نژاد) هم وارد طلاب می‌شد.

 

ملاقات در قطار

قصه همسایگی پل راه‏‌آهن و اصلی‌ترین خیابان منطقه ما (بولوار طبرسی) به سال‌ها قبل برمی‏‌گردد زمانی‌که پلی در کار نبوده و ریل قطار از وسط خیابان عبور می‏‌کرده و مردم، دوچرخه‌ها و درشکه‌ها می‌ایستادند تا قطار کاملا عبور کند بعد خیابان باز می‌شد. برای منطقه ما همین بس که ابتدای ورود هر زائری به مشهد، یک قصه دیدار روی پل راه‌آهن و درست مقابل گنبد طلایی امام‌رضا(ع) شکل می‏‌گیرد. صدای بوق‌های قطاری که وقتی در گوش می‌نشست خبر از آمدن یا رفتن مسافری داشت. این بوق‌ها هنوز هم در گوش اهالی منطقه ما خصوصا طلابی‌ها می‌نشیند و اهالی با آن انس دیرینه‌ای دارند.

 

خاطرات حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۴، از درشکه تا مترو

 

ایستگاه آخر

ایستگاه آخر یکی از خطوط اتوبوس‌رانی در محله نوکاریز است. البته خیلی کم اتفاق می‌افتد که راننده‏‌های این خط وقت کنند و این‌طور دور هم جمع شوند ولی وقتی حرف مشکلات در میان باشد آن‌ها را می‌توان با هم مشاهده کرد.

مشکل سر ایستگاه آخر است که نیاز به کمی مرمت، آسفالت و رسیدگی دارد و باعث شده فعالان این قشر زحمت‌کش در این خط دچار برخی مشکلات بهداشتی شوند. امام جماعت محله نوکاریز هم که از این مشکلات آگاهی دارد با تائید حرف‌های راننده‌ها بسیاری از مشکلات دیگر را نیز بیان می کند.

 

قدوم نورسیده

تیرماه سال ۹۰ بود که با آغاز حفاری ایستگاه‏‌های خط ۲ قطارشهری در بولوار طبرسی شمالی ۵۶ پای یکی از جدیدترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل دنیا به منطقه ما باز شد. در واقع راه‌اندازی فاز ۲ قطارشهری با ورود یکی از دستگاه‌های حفاری پیشرفته نیز همراه بود که طلسم روند کند اجرای خطوط قطارشهری مشهد شکست و با سرعتی بی‌نظیر پیش رفت تا جایی که اکنون چندین ایستگاه مترو در محدوده منطقه ۴ فعال است و بخش بزرگی از خط ۲ قطار شهری مشهد از محلات منطقه ما می‌گذرد. ایستگاه‌های انتهای طبری شمالی، بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶، میدان فجر، چهارراه گاز، چهارراه برق و میدان راه آهن هر روز پذیرای هزاران مسافر است که با مترو در شهر مشهد سفر می‌کنند.

 

خاطرات حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۴، از درشکه تا مترو

 

تاکسی‌های منطقه ما 

در منطقه ما ۹ خط تاکسی شامل ۳۰۰ خودرو در خطوط زیر فعالیت می‌کنند:

کد خط۳۰۴؛ مبدأ: چهارراه سیلو، مقصد: انتهای سی‌متری طلاب، ۲۸خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۱۳؛ مبدأ: ابتدای خیابان پنج‌تن، مقصد: انتهای پنج‌تن آل‌عبا (التیمور)، ۲۰خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۱۸؛ مبدأ: چهارراه شهید گمنام، مقصد: پل فجر، ۲۵خودرو تاکسی فعال 
کد خط۳۳4؛ مبدأ: انتهای بولوار شهیدمفتح، مقصد: خیابان نواب‌صفوی، ۴۸خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۱۰؛ مبدأ: ابتدای خیابان وحید، مقصد: ابتدای صدمتری،۵۴خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۳۰؛ مبدأ: ابتدای بولوار شهیدمفتح، مقصد: انتهای بولوار شهیدمفتح، ۴۶خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۳۲؛ مبدأ: مقابل بیمارستان امام‌حسین(ع) مقصد: همه نقاط شهر، ۴۱ خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۳۳؛ مبدأ: مقابل بیمارستان هاشمی‌نژاد، مقصد: همه نقاط سطح شهر،۴۰ خودرو تاکسی فعال
کد خط۳۳۷؛ مبدأ: مقابل بازارفردوسی، مقصد: همه نقاط سطح شهر، ۳۲ خودرو تاکسی فعال

 

اتوبوس‌های منطقه ما 

در منطقه ما ۴۴ خط اتوبوس‌رانی تردد دارد که شامل ۲۷۴دستگاه اتوبوس است. این خطوط عبارتند از:خط واحد۴۴؛ حرم-میثم‌تمّار، خط واحد۸۴؛ پایانه مسافربری-بولوار طبرسی‌شمالی، خط واحد ۴۰؛ بولوار طبرسی-حرم‌مطهر.

خط واحد۵۳؛ مهرآباد-چهارراه شهیدگمنام، خط واحد ۵۱؛ صاحب‌الزمان (عج) -میدان‌شهدا، خط واحد ۳۷؛ پایانه شهیدمفتح-بولوارجمهوری اسلامی، خط واحد ۱/۳۷؛ پایانه شهیدمفتح-میدان فلسطین، مسیر۳ تندرو؛ پایانه شهیدمفتح-الهیه، خط واحد ۶۸؛ چهارراه شهیدگمنام-چمن.

خط واحد ۴۲؛ میدان‌شهدا-پایانه شهیدمفتح، خط واحد ۵۶؛ پنجتن-چهارراه شهیدگمنام، خط واحد ۴۳؛ وحید-چهارراه شهیدگمنام، خط واحد ۵۶؛ چهارراه شهیدگمنام-بولوارشهید آوینی، خط واحد ۴۸؛ چهارراه شهیدگمنام -میثم شمالی

 

*این گزارش یکشنبه، ۲۶ آذر ۹۱ در شماره ۳۴ شهرآرامحله منطقه ۴ چاپ شده است.

آوا و نمــــــای شهر
03:04
03:44