کد خبر: ۹۹۳۶
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

یکشنبه‌‌ها‌بازار مسجد حجت‌بن‌الحسن (عج) منتظرتان هستیم

خانم‌های محله سرافرازان تولیدات خانگی‌شان را برای فروش به این مسجد محل می‌آورند. مسئولان غرفه‌ها هم زنان سرپرست خانوار هستند و هم خانم‌هایی که می‌خواهند به اقتصاد خانواده‌شان کمک کنند.

میز‌ها دورتادور اتاق چیده شده‌اند. به نظر می‌رسد فضای اتاق نسبت‌به تعداد میز‌ها و خانم‌هایی که درحال براندازکردن محصولات هستند، کوچک است. دختران جوان که برای خرید آمده‌اند، با هیجان و نشاط از این میز به آن میز می‌روند و با هم پچ‌پچ می‌کنند.

فضـایی که در قسمـت ورودی بانوان مسجد حجت‌بن‌الحسن (عج) به یکشنبه‌بازار اختصاص یافته، با استقبال خوب بانوان محله سرافرازان روبه‌رو شده است، به‌ویژه دختران جوانی که نمی‌خواهند در بازار‌های پرهیاهو و شلوغ قدم بزنند.

 

هم فروشنده بازارم، هم مشتری

مسئولان غرفه‌ها هم زنان سرپرست خانوار هستند و هم خانم‌هایی که می‌خواهند به اقتصاد خانواده‌شان کمک کنند. از هر نفر برای هر میز فقط ۵ هزار تومان هزینه می‌گیرند.

محبوبه اسماعیلی دست‌سازه‌های بافتنی و نان و کلوچه را روی میز چیده است و با ذوق می‌گوید: از دوره راهنمایی اهل هنر بودم؛ هم می‌بافتم و هم شیرینی می‌پختم. با اینکه مدرک کارشناسی تربیت بدنی دارم، به کار هنری بیشتر علاقه‌مندم.

تکتم محمدی هم کلی گُل سر درست کرده و دختران نوجوان را دور میزش جمع کرده است. یکی از دختر‌ها گل سری را برمی‌دارد و سه نفر از دوستانش نیز همان مدل را برای هفته بعد سفارش می‌دهند.

این بانوی جوان می‌گوید: آموزش ساخت گُل سر را از یکی از کانال‌های ایتا یاد گرفتم و از طریق دوستم متوجه شدم که می‌توانم بیایم و گل سر‌ها را در مسجد بفروشم. همسرم کارگر است و با این کار، بخش کوچکی از هزینه‌های خانه را به عهده می‌گیرم.

دختران در این بازارچه فقط مشتری نیستند و در بخش فروش هم مشارکت می‌کنند. زهرا تقوی‌فر دوازده‌سال دارد و با کمک مادرش، خوراکی‌هایی مانند لواشک و آلوچه تهیه کرده و برای فروش آورده است. همان‌طور که مشغول خوردن لواشک است، می‌گوید: همیشه برای نماز به مسجد می‌آمدیم. وقتی بازارچه را دیدیم، به مادرم گفتم من هم می‌خواهم درآمد داشته باشم تا وسایلی که دوست دارم، از همین بازارچه بخرم. مادرم هم موافقت کرد.

 

تولیدات مطمئن با قیمت منصفانه

محصولاتی که در این بازارچه فروخته می‌شود، همگی تولیدات خانگی است. برخی خانم‌ها سابقه فروش دارند و بعضی‌ها هم تجربه اولشان است. محبوبه گل‌نیا مسئول بازارچه هم اولین‌بار است که فروش محصولاتش را تجربه می‌کند.

او که انصاف در فروش را شرط اول مشتری‌مداری می‌داند، می‌گوید: اینجا ظرفیت ۱۰ میز را داریم که برای ایجاد نظم، هر‌هفته از قبل ثبت‌نام می‌کنیم. فروشنده‌ها از ساعت‌۴ می‌آیند و تا یکی‌دو‌ساعت بعد‌از اذان مغرب هم هستند. بیشتر مشتری‌ها نمازگزاران مسجدی هستند، اما دختران نوجوان و جوانی که برای کلاس‌های قرآن و معارف به مسجد می‌آیند، مشتری‌های پروپاقرصمان هستند. خانواده‌ها دلشان می‌خواهد دخترانشان در فضایی راحت و بدون حضور نامحرم خرید کنند.

او که محصولات بهداشتی تولید خودش را می‌فروشد، یک کرم دست‌ساز نشان می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته که بازارچه را راه انداختیم، در طبقه بالا بود و فضای بزرگی داشتیم. اما بالاآمدن از پله‌ها برای خیلی از خانم‌ها سخت بود. با توافق فروشنده‌ها از اعضای هیئت‌امنای مسجد خواستیم اتاق کنار در ورودی را به بازارچه اختصاص بدهند تا مشتری‌هایمان راحت‌تر باشند. با اینکه فضا کوچک است، فروش نسبتا خوبی داریم؛ چون مشتری‌هایمان می‌دانند که تولیداتمان سالم و مطمئن است.

با تأکید زیاد ادامه می‌دهد: همه اقلامی که برای فروش به اینجا می‌آورند، قبل از ثبت نام بررسی می‌شود.

* این گزارش چهارشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۱ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44