کد خبر: ۴۵۴۴
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

بازارچه حال‌خوب‌کن مسجد سیدالشهدا (ع)

بازارچه اقتصاد مقاومتی تولیدات داخلی محله سرافرازان در مسجد سیدالشهدا (ع) برپا شده و با دیگر بازارچه‌ها یک تفاوت عمده دارد. اینجا رفاقت بیشتر از رقابت دیده می‌شود.

دخترکی فریاد می‌زند «بیا این طرف بازار؛ بیا که حراج کردم» و بعد صدای خنده بلند می‌شود. دختر نوجوان دیگری از سوی دیگر می‌گوید «بیا دستکش بخر گرم شو؛ جوراب، کلاه... بیا که خودم بافتم.» در میان هیاهو و خنده‌ای که در بازارچه حکمفرماست، خانم میان‌سالی با سینی استکان و یک کتری بزرگ وارد می‌شود و می‌گوید «خانم‌ها بفرمایید چای بخورید و گرم شوید.»

 

حمایت مسجد از فعالیت‌های خوداشتغالی

بازارچه اقتصاد مقاومتی تولیدات داخلی محله سرافرازان در مسجد سیدالشهدا (ع) برپا شده و با دیگر بازارچه‌ها یک تفاوت عمده دارد. اینجا رفاقت بیشتر از رقابت دیده می‌شود. همه هوای هم را دارند. وقتی کسی تبلیغ کالایش را می‌کند، دیگران به احترامش سکوت می‌کنند و بزرگ‌تر‌ها اجازه می‌دهند که جوان‌تر‌ها فرصت یادگیری و فروش داشته باشند.

سمانه قادری، مسئول این بازارچه، می‌گوید: ما یک گروه چهارنفره‌ایم که از مدت‌ها قبل، دغدغه یک کار اقتصادی داشتیم. باتوجه‌به اینکه در حوزه بسیج مسجد مشارکت داریم، تصمیم گرفتیم با متولیان مسجد سیدالشهدا (ع) طرحمان را مطرح کنیم. آن‌ها هم بدون درنگ از ما حمایت کردند.

قادری ۲۵‌سال است که در این محله زندگی می‌کند و خانم‌های مستعد محله را می‌شناسد. او ادامه می‌دهد: بازارچه سه بخش دارد. بخشی از آن به نیت حمایت از تولیدات ارگانیک و دسترسی آسان شهروندان محله به محصولات طبیعی روستایی اختصاص دارد. بخش بعدی در حمایت از کسب‌وکار خانگی و جوانان خلاق محله ایجاد شده است. بخش سوم هم همانند شرکت تعاونی مصرف است. یعنی اینکه مسئولان بازارچه مواد غذایی را به‌صورت عمده و با قیمت کمتر از عرف بازار خریداری می‌کنند و با سود جزئی به مشتریان می‌فروشند.


استقبال خوب از محصولات نوروزی و ارگانیک

راضیه شفیعی، یکی از فروشنده‌های این بازارچه، می‌گوید: من از خیابان چمن آمده‌ام. وقتی مردم برای خرید به اینجا می‌آیند؛ حال و هوایشان تغییر می‌کند و زمان بیشتری اینجا می‌مانند. آرامش بازارچه را دوست دارند و با حال خوش به خانه می‌روند.

فاطمه ظفری گلدان‌های تولید خودش را در گوشه‌ای چیده و فائزه شفیعی هم کار‌های نمدی و سفالی‌اش را که مناسب هفت‌سین است، وسط بازارچه گذاشته است. غرفه محصولات ارگانیک فاطمه و زهرا نجف‌زاده شلوغ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد. زهرا یک پفک با مواد سالم تعارف می‌کند و می‌گوید: ما در محله دلاوران زندگی می‌کنیم و بسیاری از همسایه‌ها هم ما را می‌شناسند. هرجا بازارچه باشد، ما هم شرکت می‌کنیم. محصولات ما کاملا طبیعی است و هیچ مواد افزودنی ندارد.

الهه که آرام در گوشه‌ای کنار غرفه میوه‌های خشک نشسته است، می‌گوید: این محصولات دختران خیریه «همای رحمت» است. ما در این مؤسسه پانزده‌دختر هستیم که کار‌های خودمان را برای فروش به اینجا آورده‌ایم تا کمک هزینه زندگی ما باشد. دختران ترخیصی مؤسسه هم میوه‌های‌خشک را آماده و بسته‌بندی کرده‌اند. سبزی خشک و ادویه‌جات هم داریم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر