کد خبر: ۵۱۷۷
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

یکشنبه‌های کتاب‌خوانی در بوستان ملت

کتابخانه امید شهید باهنر در بوستان ملت هر هفته میزبان بانوان علاقه‌مند به کتاب خوانی و کتاب است. بانوانی که از سه‌راه فردوسی، بولوار شاهنامه، محدوده الهیه تا بولوار اندیشه و بولوار وکیل‌آباد و سرافرازان دراین مکان فرهنگی دور هم جمع می‌شوند.

یکشنبه‌ها روز خاصی است؛ روزی که دور هم جمع می‌شوند و با خواندن کتاب‌های مختلف، تجربه‌های خود را باهم به اشتراک می‌گذارند و از هم یاد می‌گیرند؛ گروهی از بانوان که این آگاهی جمعی از کتاب‌ها نقطه عطف زندگی‌شان است. از سه‌راه فردوسی، بولوار شاهنامه، محدوده الهیه، بولوار اندیشه بگیر تابولوار وکیل‌آباد و سرافرازان و‌... همگی به کتابخانه امید شهید باهنر می‌آیند و در‌کنار یکدیگر کتاب‌های مختلف را می‌خوانند.


منفعت کار جمعی

جمع آن‌قدر دوستانه و صمیمی است که گویی سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند. این کتاب‌ها هستند که آن‌ها را باوجود غریبه‌بودن گرد هم آورده و باعث شده‌اند باهم دوست شوند. «شفقت به خود»، «راز گفتگو»، «ارتباط بدون خشونت» را در یک سال اخیر خوانده‌اند و «التیام حسادت» کتاب بعدی است که با هم می‌خوانند و درباره‌اش صحبت می‌کنند و مثال می‌زنند. به کتابخانه امید شهید باهنر در بوستان ملت می‌آیند و دور میز جلسه می‌نشینند و از تجربه‌های هم استفاده می‌کنند.

اولین نفر، زهرا یزدان‌طلب، روان‌شناس بالینی و مشاور، است. او توضیحاتی درباره شناخت احساسات و نحوه بیان به دیگران بر‌مبنای اطلاعات کتاب ارائه می‌کند؛ زهرا یکی از اعضای فعال و مدیر این نشست است. او که از‌طریق مدیریت قبلی کتابخانه یعنی   سیمین برازش، با این نشست آشنا شده است، می‌گوید: خانم برازش پایه‌گذار این نشست بود.

زمانی‌که در دوره تحصیل مقطع کارشناسی به کتابخانه مسجد کوثر در خیابان شهید باهنر می‌رفتم، خانم برازش، این جلسه کتاب‌خوانی را به من معرفی کرد و بعد از اینکه به این کتابخانه آمد، از من و اعضای فعال کتابخانه دعوت کرد تا در نشست‌های اینجا شرکت کنیم. فعالیت اعضا سال‌۹۱ به‌صورت جدی‌تر شروع شد. به اینجا که آمدم، اعضا کتاب‌هایی را که در طول هفته خوانده بودند، به‌طور خلاصه معرفی می‌کردند؛ یک کار جمعی با کمترین  هزینه، اما با منفعت زیاد.

خودم در حوزه روان‌شناسی مطالعه داشتم و به‌این‌ترتیب فرصت می‌کردم با سایر نویسنده‌ها و کتاب‌های آن‌ها آشنا شوم و اطلاعاتم درباره حوزه‌های دیگر بیشتر می‌شد. با دنیایی از کتاب‌های جدید آشنا شدم و به‌مرور و با پیشنهاد اعضا  از تخصص یکدیگر استفاده کردیم. مثلا خانمی که کارشناسی‌ارشد حقوق داشت، جلساتی درباره مسائل حقوقی برگزار کرد. خوشحالم که در این سال‌ها دوستان همخوان و علاقه‌مند به کتاب را پیدا کرده‌ام. برگزاری این نشست‌ها برای کسانی که به کتاب علاقه‌مند هستند، بسیار خوب است.  

 

تغییر سبک زندگی

مهین وحیدی، یکی دیگر از اعضای فعال این نشست دوستانه و صمیمی است. او روز‌هایی را به خاطر می‌آورد که در این اتاق و روی صندلی‌های چوبی، نشست را برگزار می‌کردند. میز جلسه و صندلی‌های  راحتی نبوده است و تخته و کولر هم نداشته‌اند، اما معرفی کتاب و خوانش آن به‌قدری جذابیت داشته است که این سختی را به جان می‌خریدند و هر هفته در این جلسه حاضر می‌شدند.

او می‌گوید: دیدار هر هفته دوستان برای خود من انرژی‌بخش است و بعد از جلسه چشم‌انتظار هفته بعد و اطلاعات جدید هستم. برای حضور در این جمع نیاز نیست کار خاصی انجام دهیم؛ فقط باید به خواندن کتاب و دریافت اطلاعات جدید علاقه داشته باشیم. در یک‌سال اخیر که مطالعاتمان بیشتر با محور روان‌شناسی بوده،   سبک زندگی‌مان بسیار تغییر کرده است.

این جلسه به من انگیزه می‌دهد که مطالعاتم را در حوزه‌های مختلف و موضوعات مرتبط با هم گسترش دهم. خانم‌ها موحدان و یزدانی تأثیر بسزایی در ماندگاری این نشست داشتند. جمع‌کردن اعضا کنار یکدیگر و گذاشتن صوت‌های مرتبط با کتاب در فضای مجازی، بخشی از فعالیت این عزیزان است و باعث شده است گروه ماندگار شود.

 

مرجع‌شدن دست‌نویس‌ها

فرحناز موحدان، دبیر جلسه و معلم بازنشسته آموزش‌و‌پرورش است؛ از نوجوانی کتاب، همدم و دوست دیرینه‌اش بوده و اولین کتابی که خوانده «بینوایان» اثر ویکتور هوگو است. بعد از آن کتاب «محمد (ص)، پیغمبری که باید از نو شناخت» را خوانده و کتاب همراه همیشگی‌اش شده است. او زمان خدمت در آموزش‌و‌پرورش، دبیر معارف اسلامی می‌شود و به این‌دلیل مطالعاتش در این حوزه بیشتر از قبل می‌شود.

همچنین تفسیر قرآن و کتاب‌های تاریخی را بیشتر می‌خواند. بعد‌از بازنشستگی، اولین کاری که کرد، ثبت نام در کتابخانه امید شهید‌باهنر بود. مطالعاتش را از قفسه کتاب‌های روان‌شناسی شروع کرد و سال‌۹۲ به دعوت مدیر کتابخانه به جمع این نشست اضافه شد. به قول خودش، با دیدن اعضا انگیزه‌اش برای مطالعه روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

دفتر قدیمی جلد قهوه‌ای‌اش را نشانمان می‌دهد که صفحات آن را با خلاصه کتاب‌هایی که خوانده پر کرده و حالا به قول دوستانش، خود دفتر مرجعی است برای کتاب‌های دیگر. فرحناز می‌گوید: اوایل، جلسه به‌صورت ماهانه برگزار می‌شد و هر‌کدام از اعضا ۱۰ دقیقه فرصت داشتند پشت میز بنشینند و درباره کتابی که خوانده‌اند، صحبت کنند.

به مرور جلسات هفتگی شد و در‌کنار معرفی کتاب در حوزه‌های مختلف، کتابی را مشخص و صفحه‌به‌صفحه درباره آن صحبت می‌کردیم. تنها زمان تعطیلی این دورهمی دوران شیوع کرونا بود. در این مدت هم فضای مجازی فعال شد و اعضا عضو گروه شدند، اما به‌مرور فعالیت کم‌رنگ شد. سال گذشته به درخواست خانم یزدانی و با همکاری خانم وجیهه حسینی، مدیر کتابخانه، نشست‌ها دوباره شکل گرفت که تا به امروز ادامه داشته است.

یکشنبه‌ها، به وقت کتاب‌خوانی بانوان

 

تغییر با مطالعه

فرزانه دودفام کارشناس‌ارشد شنوایی سنجی است. خرداد سال گذشته از‌طریق فضای مجازی با این گروه آشنا شد و، چون خیلی به روان‌شناسی و توسعه فردی علاقه‌مند بود، راهش به این نشست باز شد. زمانی‌که کتاب «راز گفتگو» محور مطالعه بود، به جمع اضافه شد و، چون جلسه به صورت ورکشاپ برگزار می‌شد و اعضا در جلسه حضور فعال داشتند، ترغیب شد هر هفته بیاید. اما اثرگذارترین کتابی که تا امروز با گروه خوانده، کتاب «شفقت درون» است که سبک زندگی او را تغییر داده و کمک کرده است به خودشناسی بیشتری برسد.

فرزانه می‌گوید: جمع ما دوستانه و صمیمی است و همه با روی باز، تجربه‌ها و نظرات خود را در جمع عنوان می‌کنند. این تجربیات باعث هم‌افزایی شده است و جلسه کاربردی می‌شود. چنان تغییراتی در زندگی‌ام رخ داد که عید نوروز امسال وقتی دوستان، اقوام و آشنایان را دیدم، همگی از این همه تغییر تعجب کرده بودند و از من درباره سرچشمه این تغییرات می‌پرسیدند.

 

تغییر نگاه به مرگ

انسیه شهیدی یکی دیگر از اعضاست که بعد‌از فوت دخترش به توصیه فرحناز موحدان به این جمع اضافه شده است. شش‌ماه خانه‌نشین بوده است و با حضور در این جلسات، روحیه‌اش تغییر می‌کند. او می‌گوید: خوانش کتاب‌ها تغییر زیادی در من ایجاد کرد و نگاهم به مرگ و پذیرش آن را تغییر داد و توانستم بهتر زندگی کنم. اینجا دوستان خوبی دارم و هر هفته با یک نکته و درس آموزنده به خانه بر‌می‌گردم.

همه اعضا از حضور در این جلسه خوشحال هستند و امیدوارند تعداد این نشست‌ها در شهر بیشتر شود؛ چون کتاب به آگاهی جمعی کمک می‌کند و باعث رشد و بهبود زندگی همه خواهد شد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر