
وارد لبنیاتی حاج تقی که میشوم، تابلوی وایت برد پشت سر فروشنده توجهم را جلب میکند. روی این تابلو جدولی کشیده شده که اوقات نماز و مناسبتهای مذهبی با ماژیک در آن نوشته شده است!
حاج محمدتقی مهشاد از سال ۱۳۴۸ در محله طلاب مشهد ساکن است و از قدیمیترین کاسبهای این محله به شمار میآید. مردم «حاج تقی ماست بند» صدایش میکنند. حاج تقی ۴۵ سال است در پای پاتیل شیر، عرق ریخته است تا امروز یکی از لبنیاتیهای معروف محله بشود.
«حاج تقی ماستبند» در نوجوانی چند صباحی در نانوایی کار میکند. ولی این شغل به دلش نمینشیند. به فکرش میرسد در پیادهرو خیابان مفتح شیر داغ بفروشد تا هم کار جدیدی باشد و هم خودش اوستای خودش! «اوایل کار روزانه چهارکیلو و نیم شیر میفروختم.
حاج تقی حالا بیش از دو تن شیر روزانه میفروشد. ۱۰ نفر هم در کارگاه او مشغول به کارند
اما بعد از چند وقت کارم گرفت و به مشتریانم اضافه شدند. استقبال بالای مشتریان من را به فکر ساخت مغازهای انداخت. این شدکه در همینمفتح ۲۲ خانه مخروبهای خریدم و مغازهای برپا کردم. اوایل کار در مغازه مرحوم مادرم هم کمکم میکرد.»
حاجی تصمیم میگیرد درکنار شیر سایر محصولات لبنی را اضافه کند تا مشتری دست خالی از مغازه بیرون نرود. حاج تقی حالا بیش از دو تن شیر روزانه میفروشد. ۱۰ نفر هم در کارگاه او مشغول به کارند. کارگاهی که دیگهای بزرگی داخلش دیده میشود.
مردم حاج تقی را به عنوان کاسب موفق میشناسند و به گفته خودش برای راهاندازی کسب و کار از او مشورت میگیرند. « به کسانی که برای راهاندازی کار میآیند میگویم در کسب و کار خوش اخلاقی و مشتریمداری مهمتر از سود است.
اگر اینها را سرلوحه کارخودتان قرار دهید، خود به خود سودتان درمیآید.» از نظر حاج تقی یک کاسب برای برکت کارش باید سحرخیز باشد و صبح زود برد سرِ کارش. علاقه به کار از دیگر توصیههای حاجی تقی است.
حاج تقی با اشاه به اینکه برخی کاسبها برای فروش جنسشان قسم میخورند میگوید: متاسفانه برخی ازکسبهها به قسم و سوگند دروغ برای درآمد بیشتر متوسل میشوند! که این کار برکت را بین میبرد.
دروغ گناه کبیره است آن وقت این گناه کبیره همراه با قسم میشود گناه اندر گناه! قسم خوردن یک امر مقدسى است و نباید هر جا استفاده بشود. وقتى فرد مىگوید «و الله و بالله که این جنس را من این قدر خریدهام» یعنى من خدا را در گرو این ح رف قرار مىدهم و اگر دروغ باشد یعنى خدا را در گرو این دروغ قرار مىدهم.
حاج تقی به همکاران خود توصیه میکند و میگوید: کاسب باید با صداقت باشد و جواب مشتری را به خوبی و گرمی بدهد. انتقاد آنها را بشنود و برای رفع انتقادها تلاش کند. به مشتریان احترام بگذارد و اجناس را بدون هیچ عیب و نقصی بفروشد و تشخیص کیفیت را برعهده مشتری بگذارد. سعی کند مشتری را همیشه راضی نگه دارد. قانونی وجود دارد و آن اینکه وقتی مشتری راضی باشد کار شما پر رونق میشود.
«دکتر رضایی» از قدیمیهای این محله که در داروخانه مرکزی فعالیت میکند میگوید: حاج تقی هر روز موقع اذان درب مغازه را میبندد و به اتفاق کلیه پرسنل ماست بندی در نماز جماعت مسجد حضور پیدا میکنند.
«محمود اکبری» یکی از کسبه حاشیه بولوار مفتح ضمن تایید گفتههای دکتر رضایی میگوید: حاج تقی با اخلاق و رفتار خود توانسته ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کند. به طوریکه برخی از مشتریان او از راههای دور برای خرید میآیند. مغازه او ماشاءا... معمولا مشتری دارد.
«طیبی» یکی از مشتریان حاج تقی میگوید: من از جاهای مختلف لبنیات خریدهام. اهل روستا هستم. لبنیات حاج تقی انصافا کیفیت خوبی دارد. ضمن اینکه فردی متدین و باانصاف است.
* این گزارش یکشنبه، ۱۴ دی ۹۳ در شماره ۱۳۴ شهرآرامحله منطقه ۴ چاپ شده است.