کد خبر: ۱۰۵۹۶
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

سجاد غوریانی از کودکی شیفته خواندن شده است

سجاد غوریانی از شش‌سالگی در روضه‌های خانگی خانواده، مداحی را شروع کرده است. او سال گذشته در مسابقات قرآن و مداحی توانست مقام اول ناحیه‌۲ آموزش‌و‌پرورش را کسب کند.

صدای خوبش را از خانواده پدری به ارث برده است. از شش‌سالگی در روضه‌های خانگی خانواده، مداحی را شروع کرده و در سال‌های بعد در مسجد، حسینیه و مدرسه محله کوی پلیس، مداحی کرده است.

او حالا یازده‌سال دارد و در آستانه نوجوانی تلاش می‌کند مداحی را حرفه‌ای بیاموزد. سجاد غوریانی سال گذشته در مسابقات قرآن و مداحی توانست مقام اول ناحیه‌۲ آموزش‌و‌پرورش را کسب کند.



- چه شد به مداحی علاقه‌مند شدی؟
در خانواده ما صدای خوب ارثی است. از زمانی‌که به خاطر دارم در مجالسی که پسرعمویم مداحی می‌کرد، حضور داشتم. بعد‌از اینکه مراسم تمام می‌شد و به خانه می‌آمدیم، با آنکه سه یا چهار سال بیشتر نداشتم، به اتاقی می‌رفتم و در را می‌بستم و اشعاری را که در ذهنم از آن مداحی مانده بود، با خودم زمزمه می‌کردم.

- به‌طور جدی مداحی را از چه سنی شروع کردی؟
از شش‌سالگی. البته قبل از آن در روضه خانگی خانم‌های فامیل مانند روضه خاله‌ام برایشان روضه خوانده بودم. مادرم اشعاری را برایم می‌خواند و همان‌ها را حفظ کرده و در مجالس اجرا می‌کردم.

- اولین‌بار در چه مراسمی مداحی کردی؟
مراسم محرم بود و به یکی از روستا‌های اطراف مشهد رفته بودیم. پسرعمویم در آن روستا برنامه مداحی داشت. بعداز برنامه او، حدود ۱۰ دقیقه برای بزرگ‌تر‌های آن روستا مداحی کردم. از استرس دست‌ها و پاهایم می‌لرزید. چندبار هم اشتباه خواندم و دوباره برگشتم و اصلاح کردم.

- فکر می‌کنی یک مداح خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
باید اشعار پرمحتوایی را برای خواندن انتخاب کند. هرچه شعر پرمعناتر باشد، شنونده بیشتر به آن جذب می‌شود. نکته دوم اینکه مداح باید صدای خوبی داشته باشد. همچنین خوش‌قول باشد و در برنامه‌ها سروقت حاضر شود.

- در روز چندساعت تمرین می‌کنی؟
اگر به برنامه‌ای دعوت شده باشم، دو تا سه‌ساعت تمرین می‌کنم. اگر برنامه‌ای نداشته باشم، حدود یک‌ساعت. اما استادم می‌گوید تا روزی پنج‌ساعت هم باید تمرین داشته باشم.

- برای اینکه در مداحی پیشرفت کنی چه کار‌هایی لازم است انجام بدهی؟
باید زیاد تمرین کنم، در کلاس‌های مرتبط با مداحی شرکت کنم و اطلاعاتم را در‌این‌زمینه به‌روز نگه دارم. همچنین باید شعر‌های خوب برای مداحی‌ام پیدا کنم تا عزاداران از شنیدن آن، غم و اندوه ائمه (ع) را درک کنند.

- در کلاس‌های مداحی چه چیز‌هایی به شما یاد می‌دهند؟
استادمان نحوه کنترل صدا و شیوه‌های خواندن درست را به ما آموزش می‌دهد و روی صوت و لحنمان کار می‌کند. علاوه‌بر‌این استاد در کلاس نکته‌های اخلاقی را گوشزد می‌کند. او تأکید می‌کند که ما پیام‌رسان و روایتگر مصیبت اهل‌البیت (ع) هستیم؛ بنابراین باید در مجالسی که می‌رویم، ائمه اطهار (ع) را حاضر و ناظر ببینیم.

- فکر می‌کنی یک نوجوان مداح چطور می‌تواند روی هم‌سالانش تأثیر بگذارد؟
به نظرم با اخلاق و رفتار خوبی که دارد، می‌تواند هم‌سالانش را تحت تأثیر قرار بدهد. خودم تلاش می‌کنم خوش‌قول و خوش‌اخلاق باشم.

- برای آینده‌ات چه برنامه‌ای داری؟
درسم را ادامه می‌دهم. تصمیمی نگرفته‌ام که در چه رشته‌ای ادامه تحصیل بدهم، اما می‌خواهم مداحی را ادامه بدهم تا بتوانم مانند حاج‌محمود کریمی، مداح مطرحی در سطح کشور شوم. اگر زمانی مداح مطرحی شوم، دوره‌های رایگان برای نوجوانان با‌استعداد کم‌بضاعت برگزار می‌کنم، زیرا می‌دانم که هزینه‌های این دوره‌ها زیاد است.


* این گزارش سه‌شنبه یکم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۶ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44