کد خبر: ۱۰۳۰۴
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

پای درس همدلی زنان اروند

در این روزگار که گاه همسایه‌ها از هم غافل می‌شوند، فاطمه کردستانی، محبوبه‌سادات زاهدی و کلثوم فاروقی نمادی از همدلی و دغدغه‌مندی هستند.

در محله اروند، هر خانه قصه‌ای دارد. علاوه‌بر‌این اینجا همه با هم آشنا هستند و کمک‌حال یکدیگر. صدای خنده و گفت‌وگوی همسایه‌ها از پشت در‌های نیمه‌باز شنیده می‌شود؛ گاهی مشغول مشورت برای رفع مشکلی محلی هستند و گاهی در‌حال تقسیم لحظات ساده زندگی. فاطمه کردستانی، محبوبه‌سادات زاهدی و کلثوم فاروقی سه نفر از این همسایه‌ها هستند. 

در این روزگار که گاه همسایه‌ها از هم غافل می‌شوند، این سه زن نمادی از همدلی و دغدغه‌مندی هستند. آنها در مسجد محله در قالب بسیج و دیگر پایگاه‌های فرهنگی محله فعالیت می‌کنند. این گزارش، روایت زندگی آنهاست؛ داستانی از همسایگی، دوستی و تلاش برای بهتر‌کردن دنیای اطرافشان.


مزرعه‌دار محله

فاطمه کردستانی که حالا چهل‌و‌پنج‌سالگی را می‌گذراند، هجده‌سال پیش پا به این محله گذاشته است. او و همسرش یک مزرعه کوچک در زمین‌های اطراف محله دارند. فاطمه‌خانم پا‌به‌پای همسرش در این مزرعه کار می‌کند. به گفته اهالی او تنها خانم محله است که مزرعه‌داری بلد است. علاوه‌بر‌این آنها گلاب‌گیری می‌کنند و عرقیجات گیاهی دارند. عمده خریداران این محصولات همسایه‌ها هستند. همین هم هست که حالا فاطمه‌خانم همه اهالی را می‌شناسد.

او عضو پایگاه بسیج حوزه۶ نجمه هست و به واسطه همین عضویت برای خانم‌های محله چندین کلاس طب سنتی و روش گلاب‌گیری و پرورش دارو‌های گیاهی برگزار کرده است تا به خوداشتغالی آنها کمک کند. او که از اوضاع مالی همه ساکنان اینجا خبر دارد، هوای همسایه‌های کم‌بضاعتش را هم دارد. فاطمه‌خانم دوست و همسایه قدیمی‌اش را به عنوان همسایه نمونه به ما معرفی می‌کند.

او محبوبه‌سادات زاهدی را از برنامه‌های بسیج محله می‌شناسد و می‌گوید: حضور او برای محله ما خیر و برکت است.

 

پای درس همدلی زنان اروند


دورهمی کتاب با حضور محبوبه خانم

محبوبه‌سادات زاهدی از سال‌۱۳۵۵ که به دنیا آمد، ساکن خیابان اروند است. او پس‌از ازدواج نیز همین‌جا مانده است. مربی پایگاه بسیج بانوان محله است و سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. تا‌به‌حال کلاس‌های زیادی برای خانم‌های محله برگزار کرده است، کلاس‌هایی مثل فرزندپروری و انواع مشاوره. در این میان یکی از جلسات همیشگی آنها جلسات کتاب‌خوانی است. محبوبه‌خانم هر هفته کتابی درباره ائمه (ع) و شهدا می‌خواند و خلاصه آن را در این جلسه توضیح می‌دهد.

او از فعالان جلسات خانگی قرآن محله هم هست. خانم‌ها هربار در منزل یک همسایه دور هم جمع می‌شوند و قرآن می‌خوانند. در پایان این جلسات هم نذر و نذورات همسایه‌ها را جمع می‌کنند و برای کمک به نیازمندان محله مرغ ذبح می‌کنند. تا‌به‌حال چند‌باری هم برای نوعروسان محله با کمک او جهیزیه درست شده است.

او یکی از افراد ثابت این دست فعالیت‌های خیرخواهانه محله را کلثوم فاروقی می‌داند، همسایه‌ای که دغدغه پیشرفت محله و هم‌محله‌ای‌هایش را دارد.

 

پای درس همدلی زنان اروند


کانونی برای کار جهادی

کلثوم فاروقی را نیز همه محله می‌شناسند. او متولد سال‌۱۳۵۵ است و یکی از فعالان فرهنگی و اجتماعی محله. او و همسرش کانون فرهنگی کوثر را راه انداخته‌اند. هدف آنها جذب جوانان و نوجوانان محله است تا از همین سن‌و‌سال کار فرهنگی را شروع کنند و آینده‌ای روشن را برای محله بسازند. در این کانون، بچه‌ها کار جهادی هم می‌کنند و نوع‌دوستی را یاد می‌گیرند.

کلثوم فاروقی از اردو‌های جهادی می‌گوید. اردو‌هایی که طی آن بچه‌ها منزل همسایه‌ها را تعمیر و بازسازی می‌کنند. هم کنار یکدیگر تفریح می‌کنند و بهشان خوش می‌گذرد، هم کار عام‌المنفعه را یاد می‌گیرند. کلثوم فاروقی علاوه‌بر‌این فعالیت‌های دیگری هم دارد. او توضیح می‌دهد که در‌قالب برنامه‌های کانون با خانم‌های محله، بسته‌های معیشتی درست کرده و بین نیازمندان توزیع می‌کنند. گاهی با خانم‌ها به روستا‌های اطراف هم می‌روند و منازل نیازمندان را تعمیر
می‌کنند.

 

* این گزارش دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۲ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44