کد خبر: ۹۹۳۰
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

تشکیل گروه خاص دوستانه برای آموزش نهج‌البلاغه

خواندن یکی از حکمت‌های کتاب نهج‌البلاغه در ده‌سالگی، زهرا خیابان‌طلب، نوجوان پانزده‌ساله را علاقه‌مند به این کتاب کرد.

خواندن یکی از حکمت‌های کتاب نهج‌البلاغه در ده‌سالگی کافی بود تا زهرا خیابان‌طلب، نوجوان پانزده‌ساله محله امام‌رضا (ع) را علاقه‌مند به این کتاب کند. حکمتی که زنان را همچون گل و ریحانه می‌دانست و تأکید می‌کرد که نباید به این جنس ظریف آسیب رساند.

شکل‌گیری این علاقه سبب شد زهرا امسال یک ویدئو از حکمت‌های نهج‌البلاغه درست کند و به مسابقه جهاد تبیین بفرستد. او با این ویدئو توانست مقام اول مسابقات ناحیه‌۲ آموزش‌و‌پرورش مشهد را به دست آورد.

- چطور شد که در آن سن‌و‌سال به‌سراغ کتاب مفهومی نهج‌البلاغه رفتی؟
مادربزرگم همیشه این کتاب را می‌خواند. در عالم بچگی، کنار او می‌نشستم تا شنونده باشم. یک‌بار کتاب را برداشتم و یک حکمت درباره زنان خواندم. همان حکمت سبب شد چند صفحه بعد را ورق بزنم و بخوانم. آن‌قدر لذت بردم که دیگر نمی‌توانستم کتاب را زمین بگذارم.

- خواندن نهج‌البلاغه چقدر در زندگی‌ات تأثیر گذاشته است؟
این کتاب برای من خودِ زندگی است. علم و آگاهی‌ام را درباره جزئی‌ترین مسائل زندگی زیاد کرده؛ به‌عنوان مثال درباره خوردن و خوابیدن هم در نهج‌البلاغه گفته شده است و سبک زندگی را به ما یاد می‌دهد.

- درباره حضورت در مسابقه جهاد تبیین توضیح بده.
درباره کتاب نهج‌البلاغه در مدرسه خیلی صحبت می‌کردم. حتی یک گروه در فضای مجازی تشکیل دادم و دوستانم را عضو کردم تا حکمت‌های نهج‌البلاغه با تفسیرش را به آنها بگویم. از طرف مدرسه به من پیشنهاد شد در مسابقه جهاد تبیین شرکت کنم؛ چون علاقه زیادی به این کتاب دارم. خیلی زود یک ویدئو ساختم و اثرم را به دبیرخانه مسابقه ارسال کردم.

- چه علایق دیگری در زندگی داری؟
همیشه به موضوع انسان‌شناسی و علوم انسانی علاقه داشتم، به‌ویژه در‌مورد جایگاه زنان دلم می‌خواست بیشتر بدانم. به همین دلیل در مؤسسه «نجوا» ثبت‌نام کردم و آنجا زیر‌نظر اساتید درباره مقام زن آموزش دیدم. خواندن کتاب‌های انسان‌شناسی را هم شروع کردم.

- آیا عضو کتابخانه محله هستی؟
چون هنوز یک سال نشده که به این محله آمده‌ایم، محله امام‌رضا (ع) را زیاد نمی‌شناسم. هنوز عضو کتابخانه محله قبلی‌مان هستم.

- با‌توجه‌به علاقه‌ات به علوم انسانی، امسال همین رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌ای؟
چون به رشته فیزیک هسته‌ای هم علاقه دارم، رشته ریاضی‌فیزیک را انتخاب کردم و امیدوارم در آینده بتوانم مانند شهید‌فخرایی و شهید‌احمدی‌روشن برای کشورم درخشان باشم.

- اوقات فراغتت چگونه می‌گذرد؟
والیبال ورزش مورد‌علاقه‌ام است و دو‌سه‌سالی می‌شود در این رشته فعالیت می‌کنم. سه روز در هفته به باشگاه می‌روم و در خانه هم تمرین می‌کنم. الان که تابستان است، کتاب
هم می‌خوانم.

* این گزارش سه‌شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۶ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44