کد خبر: ۹۸۲۵
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

کوچه باغ دیروز در توس ۱۸۷

کوچه توس ۱۸۷ یکی از معابر محله کلاته‌برفی است که دو دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد. تا پیش از سکونت اهالی روستای اکبرآباد در این معبر، اراضی آن تحت کشت گندم و جو و صیفی‌جات بود.

کوچه توس ۱۸۷ یکی از معابر محله کلاته‌برفی است که دو دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد. تا پیش از سکونت اهالی روستای اکبرآباد در این معبر، اراضی آن تحت کشت گندم و جو و صیفی‌جات بود؛ زمین‌هایی که بعد از تقسیمات اراضی کشاورزی دراختیار اهالی قرار گرفته بود. در آن زمان به‌دلیل فعالیت کشاورزان، جوی آبی هم از وسط این باغ‌ها رد می‌شد و حالا در مسیر همان جوی آب، کوچه ایجاد شده است.

 

کوچه باغ دیروز
سعید خالو مرد شصت ساله و تنها کاسب این معبر است. او از شش سال قبل مغازه کوچک خرازی خود را راه انداخته است و علاوه بر این اهالی هر سفارشی به او داشته باشند، تهیه می‌کند.


کوچه باغ دیروز

مسجد صاحب‌الزمان (عج) در ورودی این خیابان قرار گرفته است. زمین این مسجد را فرزندان رمضان خاوری در اوایل دهه ۸۰ وقف کردند و چند سال بعد خیرانی پای کار ساخت این مسجد آمدند.


کوچه باغ دیروز

زمین پایگاه سلامت اکبر‌آباد هم از زمین‌های موروثی حاجی‌خاوری است که برای سلامت و بهداشت اهالی واگذار شده است. خدمات‌دهی به مادران باردار و نوزادان و ارجاع آنها به مراکز درمانی در این پایگاه انجام می‌شود. 

کوچه باغ دیروز

تالار مجالس شادی که در انتهای کوچه قرار گرفته است، با فرارسیدن محرم رنگ عزا به خود می‌گیرد و به رسمی ده‌ساله، میزبان سوگواران اباعبد‌الله(ع) می‌شود.

 

کوچه باغ دیروز

خدیجه خانم خرمی متولد ۱۳۳۵ است و از قدیمی‌های اکبرآباد. او سال‌های اولیه خادم مسجد بوده است و خیرش در زمان‌های مختلف به نمازگزاران و اهالی رسیده است.


* این گزارش پنج‌شنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۸ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44