کد خبر: ۹۶۴۷
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

پخت هم‌زمان نذری عیدغدیر در ۵۰ خانه محله پورسینا

رد پای فعالیت و همکاری اهالی در جای‌جای محله دیده می‌شود. مسجد چهارده‌معصوم (ع) پایگاه اجرایی محل تجمع مردم است. سیدموسی عبداللهی، امام جماعت مسجد محله می‌گوید: امسال بیشتر خانه‌های اطراف مسجد یعنی از پورسینای‌۴۴ تا ۶۴ پای کار بودند.

سال‌هاست که همسایه‌های محله پورسینا فقط همسایه نیستند و تبدیل به یک خانواده شده‌اند؛ خانواده‌ای همدل که به هر بهانه‌ای دور هم جمع می‌شوند. جشن غدیر هرسال یکی از همین بهانه‌هاست. اهالی محله از چند روز قبل از عید، مواد اولیه را تهیه می‌کنند، از شب قبل دیگ‌ها را بار می‌گذارند و روز عید مشغول بسته‌بندی غذا‌ها و توزیع آن می‌شوند.

پیر، جوان، زن و مرد در این حرکت مردمی سهیم می‌شوند و هرکس، گوشه‌ای از کار را می‌گیرد. آنها معتقدند «این همیاری حال‌و‌هوای محله را تغییر می‌دهد و همسایه‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.»

همین است که وقتی امسال حرف پخت و توزیع غذای گرم روز عید غدیر مطرح شد، پنجاه‌خانه محله اعلام آمادگی کردند.

محله، شلوغ‌تر از همیشه

صبح روز عید است و محله شلوغ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. جمعی از نوجوانان در مسجد چهارده معصوم (ع) دور هم جمع شده‌اند تا در پشت صحنه جشن مردمی دهه ولایت محله پورسینا حضور داشته‌باشند.

یکی مشغول آذین‌بندی فضای مسجد است، دیگری ظروف یک‌بار‌مصرف را روی هم می‌چیند تا تحویل خانه‌ها بدهد. همه مشغول جنب‌و‌جوش هستند و هرکسی مشغول کاری است، اما فعالیت اصلی در خانه‌ها صورت می‌گیرد. هر‌چند قدم در پورسینا بنری یک‌شکل با یک محتوا سردر خانه‌ها دیده می‌شود؛ بنری که نشان می‌دهد این خانه یکی از پنجاه‌پایگاه محله در جریان پخت و توزیع ۵‌هزار پرس غذای گرم است. هر پایگاه هم به نام یکی از شهدای محله نام‌گذاری شده‌است. خانم‌ها در پایگاه شهید‌سهرابی دو دیگ برنج بار گذاشته‌اند.


پخت هم‌زمان نذری عیدغدیر در ۵۰ خانه محله پورسینا

 

حضور پررنگ مردم

رد پای فعالیت و همکاری اهالی در جای‌جای محله دیده می‌شود. همسایه‌ها خودشان کوچه‌ها را آذین بسته‌اند و باقی امور را هم پیش می‌برند. در این بین، مسجد چهارده‌معصوم (ع) پایگاه اجرایی محل تجمع مردم است.

حجت‌الاسلام سیدموسی عبداللهی، امام جماعت مسجد محله که هر سال در بخش اجرایی رویداد حضور دارد، به مشارکت خوب اهالی پورسینا در رویداد دهه ولایت اشاره می‌کند. می‌گوید: حضور مردم هر‌سال پررنگ‌تر از سال گذشته می‌شود. اوایل مسجد حضور فعال‌تری داشت و معتمدان بیشتر کار را بر‌عهده می‌گرفتند، اما کم‌کم مردم پای کار آمدند و این فرایند را به دست گرفتند.

به گفته او، امسال بیشتر خانه‌های اطراف مسجد یعنی از پورسینای‌۴۴ تا ۶۴ پای کار بودند. سال اول کارمان را با بیست‌پایگاه شروع کردیم، اما امسال پنجاه‌پایگاه و خانه، پخت و توزیع غذا را انجام دادند.


پخت هم‌زمان نذری عیدغدیر در ۵۰ خانه محله پورسینا

 

هم فال هم تماشا

کف حیاط خانه براتی فرش پهن کرده‌اند و همسایه‌ها سخت مشغول بسته‌بندی غذا هستند. دو دیگ دارند برای برنج و کباب که باید تا یک ساعت دیگر و قبل از توزیع بسته‌بندی شوند. این سومین سال است که خانواده براتی در رویداد محلی دهه ولایت شرکت می‌کند. هر سال این موقع همه خواهر و برادر‌ها در خانه مریم‌خانم که خواهر بزرگ‌تر خانواده است، جمع می‌شوند و کارشان را شروع می‌کنند.

سال اول کارمان را با بیست‌پایگاه شروع کردیم، اما امسال پنجاه‌پایگاه و خانه، پخت و توزیع غذا را انجام دادند

مریم‌خانم خودش از روز قبل، دیگ برنج را بار می‌گذارد. کباب و گوجه را هم از بیرون می‌خرند. سال اولی که غذای نذری پخته‌اند، برایشان چنان شیرین بوده است که نذر کرده‌اند هر‌سال بخشی از درآمدشان را برای برگزاری مراسم این روز و خرید برنج و کباب کنار بگذارند. مریم‌خانم می‌گوید: هم فال است هم تماشا. ما خواهر و برادرها، هم دور هم می‌گوییم و می‌خندیم و هم ثواب می‌کنیم.


رفع کدورت‌ها

خانه سمیه صفا در پورسینا از همان سال اول شروع طرح مردمی دهه ولایت، یکی از پایگاه‌های پخت غذای عید غدیر بوده‌است. هرسال همسایه‌های او مبلغی را روی هم می‌گذارند تا هزینه نذری جور شود. خانم‌ها از شب قبل به خانه‌اش می‌آیند و دیگ برنج را بار می‌گذارند. همسر او و دیگر آقایان محله هم غذا‌ها را بسته‌بندی و توزیع می‌کنند. دو پسر کوچک‌تر سمیه صفا هم در این رویداد مشارکت می‌کنند.

خودش دلیل حضور هرساله‌اش را این‌طور توضیح می‌دهد: دیدن همبستگی و همدلی بین همسایه‌ها حس خوبی دارد. اینکه همه بسیج می‌شویم و یک کار را پیش می‌بریم، خیلی خوب است. علاوه‌بر‌این خیلی از کدورت‌ها و ناراحتی‌های همسایه‌ها دراین بین رفع می‌شود. سال پیش در همین خانه در پایان روز، دو همسایه که از هم کینه داشتند، آشتی کردند و روی هم را بوسیدند.

* این گزارش دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۳ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44