کد خبر: ۹۶۴۰
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

جرقه شکل گیری بیت العباس

در پنجمین کوچه از خیابان چهنو، سردر حسینیه بیت العباس خودنمایی می‌کند.بهانه تاسیس آن هم، یک جلسه خانوادگی بوده و با کمک خیّری ساخته شده است.

در پنجمین کوچه از خیابان چهنو (شهیدصدوقی) درست در ابتدای نخستین ورودی در کوچه‌ای قدیمی که فاصله چندانی هم از مسجد شجره ندارد، سردر حسینیه‌ای خودنمایی می‌کند که در ورودی آن، عکس شهدای محله را نصب کرده و برای آنها نورپردازی زیبایی انجام داده‌اند؛ منظره‌ای که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند تا برای لحظه‌ای هم که شده، روی عکس شهدا و البته نام حضرت ابوالفضل (ع) که این مکان مقدس به آن مزین شده، مکث کند.

این حسینیه که پایه‌های ساخت و تکمیلش چهارسال قبل در محله گذاشته شده، حالا با اجرای مراسم مختلف به جایی رسیده که تعداد مخاطبان برخی از برنامه‌هایش به جمعیت بیش‌از ۴۰۰، ۵۰۰ نفر هم می‌رسد. بهانه تاسیس آن هم، یک جلسه خانوادگی بوده و با کمک خیّری ساخته شده است.

حسینیه بیت‌العباس (ع) در‌حال‌حاضر با جذب مردم محلی، برنامه‌های مختلفی در طول هفته اجرا می‌کند که مهم‌ترین آنها برگزاری سخنرانی‌های مذهبی، مراسم زیارت عاشورا، تفسیر نهج‌البلاغه، کلاس‌های حفظ قرآن کریم، ارائه کمک‌های مالی به افراد نیازمند، توزیع بسته‌های غذایی بین خانواده‌های کم‌بضاعت، برگزاری یادواره شهدا و موارد مشابه است.

 

 پایه‌های حسینیه را خیّران گذاشتند

غلامرضا کامل‌رضاییان از اهالی قدیمی محله چهنو که در‌کنار گل‌فروشی خود، متولی این حسینیه نیز محسوب می‌شود، در توضیح شکل‌گیری آن می‌گوید: سال ۱۳۷۷ تعدادی از دانشجویان دختر هنگام برگشت از سفر راهیان نور براثر تصادف شهید شدند که بین آنها مریم سلیمی، فرزند شهید حسن سلیمی نیز حضور داشت. با شهادت این دانشجوی دکترا، ایده برگزاری جلسه‌ای مذهبی با نام «مدافعان حریم ولایت» به ذهن من و تعدادی از دوستان و آشنایان رسید که سابقه حضور در جبهه و جنگ را داشتیم.

این جلسه ابتدا در منازل و به‌صورت خانوادگی هرهفته، شب‌های جمعه برگزار می‌شد. وقت‌هایی که خانواده‌ها آمادگی میزبانی نداشتند، جلسه را در پایگاه بسیج مسجد شجره برپا می‌کردیم و با دعوت از مداحان، زیارت عاشورا قرائت می‌شد.

او ادامه می‌دهد: در یکی از جلساتی که در مسجد شجره برگزار شد، برای طلب کمک مالی ۶، ۵ میلیون‌تومانی جهت خرید دستگاه صوت، جواد رحمانی از خیّران و هیئتی‌های مشهد را به مراسم دعوت کردیم. زمستان بود و محل جلسه بسیار سرد. این خیّر که خدانگهدارش باشد، همان ابتدای ورودش به جلسه گفت: «مگر مکانی برای برگزاری این مراسم ندارید که در این محل سرد دور هم جمع شده‌اید!»

به گفته وی، این خیّر با شنیدن پاسخ منفی شرکت‌کنندگان به آنها قول می‌دهد که تا ۲۰۰ میلیون‌تومان پول نقد برای خرید حسینیه‌ای به نام حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) به هیئت مذهبی مدافعان حریم ولایت کمک کند.

او می‌افزاید: پس‌از آن، ملک فعلی به مساحت ۲۴۰ مترمربع شناسایی و به مبلغ ۲۸۸ میلیون‌تومان خریداری شد که آقای رحمانی تمام مبلغ آن را پرداخت کرد؛ این شد که پایه‌های حسینیه بیت‌العباس (ع) در محله چهنو با کمک‌های این خیّر گذاشته شد.

رضاییان در ادامه سخنان خود به برنامه‌های مختلف این حسینیه اشاره می‌کند: یکی از برنامه‌های اصلی ما، برپایی جلسه قرائت زیارت عاشورا، شب‌های جمعه هرهفته به‌همراه سخنرانی یکی از روحانیون است.
به گفته وی، این برنامه ویژه بانوان و آقایان است و هر چند‌هفته‌یک‌بار، سفره نذری نیز در محل حسینیه پهن می‌شود.

رضاییان اضافه می‌کند: برگزاری جلسه تفسیر نهج‌البلاغه، شنبه‌شب‌ها و به‌صورت هفته‌درمیان، از دیگر برنامه‌های حسینیه است که ویژه مردان برگزار می‌شود. جلسه احکام ویژه آقایان نیز سه‌شنبه‌شب‌ها در حسینیه برپا می‌شود.

 

جرقه شکل گیری بیت العباس


 برگزاری جلسات حفظ قرآن ویژه بانوان محله چهنو

 یکی دیگر از برنامه‌های این حسینیه، برگزاری جلسات حفظ قرآن کریم است که رضاییان در توضیح آن عنوان می‌کند: این جلسات ویژه بانوان است و هر هفته، بعدازظهر‌های یکشنبه و صبح‌های چهارشنبه در حسینه برگزار می‌شود. درحال‌حاضر کلاس‌های حفظ ویژه بانوان بزرگ‌سال بوده و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است آموزش‌های ویژه کودکان و نونهالان ۱۰ تا ۱۴ سال نیز در پایان ماه مبارک رمضان آغاز شود.

رضاییان به تفسیر قرآن کریم نیز اشاره کرده و آغاز آن را از پنجشنبه همین هفته و ویژه بانوان اعلام می‌کند.
 

 دستگیری از ۱۰۰ خانواده نیازمند

یکی از کار‌هایی که زیرنظر این حسینیه و در محله چهنو انجام می‌شود، شناسایی خانواده‌های نیازمند و کمک به آنهاست.
متولی حسینیه بیت‌العباس (ع) در‌این‌باره توضیح می‌دهد: از بین افرادی که در جلسات مذهبی این حسینیه حضور دارند، گروهی جهادی تشکیل شده که کارشان، شناسایی نیازمندان و جذب کمک‌های مردمی است.
به گفته وی در‌قالب این گروه، افرادی که در خانه، بیمار دارند و از‌طرفی نمی‌توانند هزینه‌های درمانی بیمارشان را پرداخت کنند، شناسایی شده و ضمن معرفی به پزشکان خیّر، به رایگان یا با پرداخت کمترین هزینه تحت درمان قرار می‌گیرند.
آن‌طور‌که از سخنان او برمی‌آید، خانواده‌های نیازمند به پول نیز در‌قالب کمک‌رسانی، خدماتی دریافت می‌کنند.
رضاییان، یکی دیگر از کار‌های این گروه جهادی را توزیع بسته‌های غذا و همچنین پوشاک بین مستمندان بیان می‌کند و می‌گوید: برای نمونه، امسال کارت‌هایی با نام حسینیه چاپ کردیم و توزیع آن را به خادم مسجد شجره سپردیم تا با شناسایی خانواده‌های نیازمند، این کارت‌ها را به آنها بدهند. این افراد از این طریق می‌توانند از حسینیه بسته آجیل و شیرینی دریافت کنند. تا حالا در این طرح، بسته‌های آجیل و شیرینی بین ۵۰ خانواده توزیع شده است.

طبق آماری که رضاییان ارائه می‌کند، تاکنون در‌قالب توزیع بسته‌های غذایی، کمک‌های مالی، کمک‌های درمانی و ارائه پوشاک به بیش‌از صدخانواده بی‌بضاعت کمک شده است.

رضاییان به برگزاری یادواره شهدا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این برنامه برای پاسداشت نام و یاد شهدای محله در حسینیه و بهشت‌رضا اجرا می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در همین راستا، سالی دوبار در ایامی همچون هفته دفاع‌مقدس، اعضای هیئت مذهبی مدافعان حریم اهل‌بیت بر سر مزار شهدای بهشت‌رضا (ع) به قرائت زیارت عاشورا می‌پردازند.

او از برنامه‌های حسینیه برای ماه مبارک رمضان و محرم و سفر نیز یاد می‌کند و در توضیح آنها می‌گوید: در شب‌های قدر، این حسینیه از ابتدای شب تا سحر، برنامه‌های مختلفی دارد؛ همچنین برای بیش‌از هزار‌نفر از روزه‌داران سحری توزیع می‌شود. این طرح امسال هم اجرا خواهد شد.

به گفته او در دهه اول و دوم ماه‌های محرم و صفر نیز هرشب عزاداری به همراه توزیع شام در این حسینیه انجام می‌گیرد.

رضاییان تاکید می‌کند: این حسینیه، آمادگی دارد تا میزبان برنامه‌های مذهبی مردم محله چهنو باشد.

نکته پایانی اینکه در حسینیه بیت‌العباس (ع) در بخش بانوان، اتاقی ویژه کودکان راه‌اندازی شده است تا در زمان برگزاری مراسم مذهبی برای بهره‌مندی بهتر مادران از مراسم، کودکان به این محل منتقل شوند و مزاحمتی ایجاد نکنند.

 

 

*  این گزارش در شمـاره ۱۹۶ د‌وشنبه  ۱۳  اردیبهشت ۹۵ شهرآرامحله منطقه ۶ چاپ شده است.

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44