کد خبر: ۹۱۲۲
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

مکتب‌الحسین(ع) جور کمبودهای محله نوده‌ را می‌کشد

فضای کانون ۵۰‌متر است، اما کارگروه‌هایی از قبیل امور خیریه، نشریه، ورزش، برگزاری مراسم و جشن‌ها در حال فعالیت هستند.

در بسیاری از محلات منطقه‌مان مجموعه‌های فرهنگی با فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی خود توانسته‌اند جایگاهی در میان جوانان به دست آورند، مکتب‌الحسین (ع) نیز مکتبی در محله نوده است که از سال‌۷۹ تاسیس شده و در کنار تمام کمبود‌ها فعالیت‌های متنوع و متعددی را اجرا و جوانان زیادی را با خود در این مسیر همراه کرده است.

جوانان فعال دهه گذشته محله نوده از کتابخانه مسجد ابوالفضلی‌ها (ع) شروع کردند و با گذشت زمان مکتبی را به نام امام‌حسین (ع) راه‌اندازی کردند. پای صحبت‌های حسین سراجی، رئیس این کانون، می‌نشینیم و از ریز و درشت فعالیت‌های این مکتب می‌شنویم.


آموزش زیربنایی

سراجی در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: هدف ما از راه‌اندازی این مکتب آموزش به جوانان محله برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی متعدد موجود در محله است که نیاز به فرهنگ‌سازی و برنامه‌های بنیادین دارد.

او که از کودکی در محله نوده رشد کرده و قد کشیده و با تمام مشکلات و امکانات این محله آشنایی دارد، ادامه می‌دهد: جوانان محله به انجام امور آموزشی و ورزشی تمایل زیادی دارند و با امکانات محدودی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد فعالیت‌های متعددی را انجام می‌دهند که از جمله می‌توان به دور‌هم‌نشینی و مشارکت اعضا در برنامه‌های ورزشی و آموزشی در روز‌های تعطیل و برخی از روز‌های هفته اشاره کرد.

او می‌افزاید: ما در هر برنامه تلاش می‌کنیم تا آموزش‌های فرهنگی و مذهبی را برای جوانان داشته باشیم. هنگام مراسم سینه زنی جوانان را به بخشی از مراسم آیینی محدود نمی‌کنیم و با دعوت از سخنرانان مختلف به صورت زیر ساختی آنان را برای درک مفاهیم بیشتر آماده می‌کنیم.

 

هدف ما از راه‌اندازی این مکتب آموزش به جوانان محله برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی متعدد موجود در محله است

نیرو‌های اجرایی‌مان آماده فعالیت هستند

این مسئول ۳۰‌ساله مکتب‌الحسین (ع) می‌گوید: فضای کانون ۵۰‌متر است، اما کارگروه‌هایی از قبیل امور خیریه، نشریه، ورزش، برگزاری مراسم و جشن‌ها در حال فعالیت هستند، این در حالی است که برخی از نیروهایمان اعلام آمادگی کردند تا در صورت احداث کتابخانه عمومی در محله به صورت رایگان فعالیت کنند.

سراجی می‌افزاید: ۵۰‌نیرو به صورت مستقیم و ۱۵۰‌نیرو به صورت غیر‌مستقیم از آقایان و خانم‌ها در سنین ۱۵ تا ۳۰‌سال در حال همکاری با مکتب‌الحسین (ع) هستند.  


فعالیت‌هایی در همه ابعاد

این مسئول فعال مکتب محله نوده می‌گوید: از جمله فعالیت‌هایی که در سال گذشته انجام شد می‌توان به برگزاری ۱۲‌جشن به مناسبت ولادت ائمه اطهار (ع) در فضای باز و با حضور گسترده ساکنان و اهالی محلات اطراف، برگزاری ۵۰‌جلسه مذهبی هفتگی در سال، راه‌اندازی امور خیریه که در شب‌های ماه مبارک رمضان ۳‌هزار نفر از مستمندان اطعام می‌شوند، راه‌اندازی نشریه محلی، برپایی نمایشگاه یاد یاران به مناسبت هفته دفاع مقدس به مدت ۱۰‌روز، برگزاری یادواره شهدای شهرک امام علی (ع) و مراسم تعزیه‌خوانی در روز عاشورا اشاره کرد.

وی درباره دیگر فعالیت‌های این مجموعه‌های فرهنگی می‌افزاید: راه‌اندازی کلاس فوتبال در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان محله با همکاری مسجد، برگزاری ۱۷ دوره مسابقات فوتبال در رده سنی بزرگسالان و جوانان بین محلات مشهد، برگزاری مسابقات پینگ پنگ و فوتبال‌دستی، برگزاری کلاس‌های آموزشی خانواده ویژه بانوان محله، برگزاری کلاس‌های صالحین در رده‌های سنی مختلف به صورت مستمر و هفتگی از جمله فعالیت‌ها است.

 

همراه با مکتب‌الحسین(ع) در محله نوده‌


برپایی نمایشگاه یاس کبود در ۷ سال پیاپی

سراجی درباره نمایشگاه یاس کبود، بیان می‌کند: با وجود امکانات محدودی که به فعالیت‌های مکتب اختصاص داده می‌شود، اما با همکاری جوانان فعال و لطف حضرت فاطمه‌الزهرا (س) توانستیم هفت سال پیاپی این نمایشگاه را برپا کنیم. وی ادامه می‌دهد: این نمایشگاه از شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۷۵‌روز تا شهادت ایشان به روایت۹۵ روز آماده بازدید است و برخی از جوانان در نمایشگاه اخیر که در ایام عید نوروز برپا بود به صورت تمام وقت در نمایشگاه حضور داشتند.

وی می‌افزاید: این نمایشگاه با هدف الگو‌سازی برای نسل جوان، ترویج فرهنگ فاطمی در میان جوانان، تبلیغ دین به صورت برنامه‌ریزی مدون از طریق اجرای برنامه‌ها در نمایشگاه، معرفی آثار متنوع و فرهنگی و ارائه الگو‌های صحیح و جلوگیری از آسیب‌ها و انحرافات، پررنگ‌کردن دهه فاطمیه در میان مردم و آشنایی بیشتر با سیره مادر ائمه اطهار (ع)، نشان دادن غفلت و نا‌آگاهی مردم در گذشته و حال نسبت به ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج) برپا شد.


به فعالیت هیئت‌های فرهنگی حاشیه شهر بیشتر توجه کنید

سراجی می‌گوید: پس از سه سال فعالیت اعضای شورای اجتماعی محله نوده نیاز به جذب و استفاده از جوانان محله است تا بتوانند با توجه و انرژی بیشتری برای بهبود محله شان گام بردارند. ما در سال گذشته پیگیری‌های زیادی در خصوص سالن ورزشی رها شده در محله کردیم تا بتوانیم با بازسازی آن پس از ۱۷‌سال مکانی را برای ورزش جوانان فراهم کنیم، اما شهرداری پاسخ‌گو نبود.

وی می‌گوید: حاشیه شهر نیاز به توجه بیشتری دارد تا با انجام فعالیت‌های فرهنگی بخشی از مشکلات حل شود. نمایشگاه یاس کبود روزانه ۵ هزار بازدید‌کننده داشت، اما مجمو عه‌های ذی زبط بودجه و توجه کافی نداشتند. وی در پایان می‌افزاید: از جوانان مکتب‌الحسین (ع) برای تمام فعالیت‌هایی که در برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری مراسم دارند تشکر ویژه می‌کنم.

 

* این گزارش شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ در شماره ۵۶ شهرآرا محله منطقه ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44