کد خبر: ۹۰۱۴
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

پیگیری ۲۰۰۰ درخواست توسط شهروند پیگیر محله مهدی‌آباد

خلیل‌الله نیازی می‌گوید: اینجا از ابتدا با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ نه آسفالتی داشت و نه لوله‌کشی گاز و مرکز بهداشت. اوایل فقط صد‌خانوار بودیم، اما هرروز خانواده‌های بیشتری به این محدوده مهاجرت کردند.

با ظاهری ساده، همراه کتاب و سررسیدی زیر بغل از راه می‌رسد. خلیل‌الله نیازی با سال‌ها کار داوطلبانه برای روستا‌های این محدوده در سال‌های قبل و فعالیت در شورای اجتماعی محله فعلی مهدی‌آباد به‌عنوان رئیس شورا، بین اهالی شناخته شده است.

او از ۳۶‌سال پیش که ساکن این محدوده شده است، هرجا و هر‌طور‌که توانسته، پیگیر رفع مشکلات محله و مردمش بوده است. با پیگیری‌های امثال اوست که محله مهدی‌آباد امروز امکانات خوبی دارد. روایت سال‌های دوندگی او، به‌نوعی روایت شکل‌گیری محله مهدی‌آباد است.

سال‌۱۳۶۷ ساکن این محدوده شدم. آن دوران اینجا روستای حجت‌آباد بود. فعالیت‌های من از پست شروع شد. خاطرم هست که به اداره پست شهرک شهید‌رجایی مراجعه کردم و درخواست خدمات داشتم. آنجا گفتند که به‌دنبال همکار افتخاری هستند. من هم از اداره که می‌آمدم، بعدازظهر‌ها تا ساعت‌۱۷ نامه‌رسانی می‌کردم. کم‌کم علاوه‌بر اینجا، توزیع نامه‌های روستای همت‌آباد، کریم‌آباد و حتی شهرآباد را قبول کردم.

این وضعیت ادامه داشت تا سال‌۱۳۷۲ که دفتر پست و تلفن به روستا آمد. سال‌۱۳۷۵ فرمانداری دعوت کرد و به آنجا رفتم. حکمی دادند که مدیرعامل ستاد عمران چند شهرک باشم؛ شهرک‌های حجت‌آباد، همت‌آباد، عباس‌آباد، کریم‌آباد، قلعه عرب‌ها و... که در حال حاضر بخش اعظمی از محله مهدی‌آباد را تشکیل می‌دهند.

سال‌۱۳۷۷ انتخابات شورای روستا انجام شد و تا سال‌۱۳۸۵ مسئول شورای روستای حجت‌آباد بودم. سال‌۱۳۸۵ اینجا محله‌ای از منطقه ۵ شهرداری شد و شدیم جزو محدوده شهری. از سال‌۱۳۸۹ هم در شورای اجتماعی محله مسئولیت دارم و تلاش می‌کنم که محله، مشکلات کمتری داشته باشد.

اینجا از ابتدا با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ نه آسفالتی داشت و نه لوله‌کشی گاز و مرکز بهداشت. اوایل فقط صد‌خانوار بودیم، اما هرروز خانواده‌های بیشتری به این محدوده مهاجرت کردند و برای همین مشکلات اینجا هم بیشتر و متفاوت شد. در‌نهایت سال‌۱۳۷۷ معابر اصلی آسفالت و گازکشی سال‌۱۳۸۳ انجام شد و آبادانی به اینجا هم رسید.

در این سال‌ها، درمجموع حدود ۲‌هزار بار به نمایندگی از اهالی محله به ادارات و اماکن مختلف درخواست داده و با آنها مکاتبه کرده‌ایم تا گره‌ها یکی‌یکی باز شده است. خدا را شکر مشکلات عمرانی و زیرساختی محله رو به بهبودی گذاشته است و هرروز بهتر می‌شود، اما وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان تغییر نمی‌کند.

خلیل‌الله نیازی بازنشسته جهاد کشاورزی است، اما اگر از هم‌محله‌ای‌ها بپرسید، او را فعال امور خیر و اجتماعی محله مهدی‌آباد می‌شناسند که همه تلاشش را می‌کند تا محله زندگی‌اش روز‌به‌روز بهتر شود.

مهدی‌آباد امروز با روستایی که سال‌ها پیش بوده است، خیلی فرق دارد اما هنوز هم به تغییر نیاز دارد و مشکلات زیادی باید رفع شود؛ مشکلاتی مثل زمین‌های بایر متعدد در محله و اطراف آن که با کوچک‌ترین نسیمی باعث طوفانی از گردوخاک می‌شود یا انبارهای متعدد ضایعات که در‌کنار هم‌جواری با محل دپو و بارگیری زباله، سلامت محله را تهدید می‌کنند.

این محله هنوز فضای ورزشی و فرهنگی ندارد و پروژه ساخت فرهنگ‌سرای این محله نیز بلاتکلیف مانده است. سوای این، زیرگذر کم‌عرض پل عباس‌آباد هم دوطرفه است و عابران باید کنار خودروها از همین زیرگذر عبور کنند.

* این گزارش دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۶ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر