کد خبر: ۸۸۶۵
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

درختان توت محبوب اهالی اسماعیل‌آباد

خیابان شهید‌اشکذری در محله اسماعیل‌آباد را مردم با درختان دویست‌ساله‌اش می‌شناسند. این درخت‌ها درست در مسیر رفت‌و‌آمد خودرو‌ها قرار دارد.

خیابان شهید‌اشکذری در محله اسماعیل‌آباد را مردم با درختان دویست‌ساله‌اش می‌شناسند. این درخت‌ها درست در مسیر رفت‌و‌آمد خودرو‌ها قرار دارد. حدود پانزده‌سال پیش، شهرداری قصد داشت آن‌ها را به روش روتبال جابه‌جا کند، اما مردم به‌خاطر هویتی که این درختان توت به محله داده بودند، با این کار موافقت نکردند؛ البته حالا با افزایش تعداد خودرو‌ها هرروز شاهد ترافیک در خیابان شهید‌اشکذری هستند.

این معبر شصت‌سال پیش از باغ میوه و زمین زراعی پر بود و به‌مرور زمین‌ها قطعه‌بندی و مسکونی شد. خیابان شهید‌اشکذری تا همین دو سال پیش نام و نشانی نداشت و با پلاک‌گذاری اسماعیل‌آباد به نام یکی از شهدای محله نام‌گذاری شد.

درختان توت محبوب اهالی

زباله‌گرد‌ها هر روز هنگام عصر با کوله‌بارشان به خیابان اشکذری می‌آیند تا ضایعاتی را که از معابر شهر جمع کرده‌اند، به انباردار‌ها بدهند و به‌جایش مواد یا پول بگیرند.

درختان توت محبوب اهالی

چای‌خانه امام‌حسین (ع) دو روز در هفته یعنی روز‌های پنجشنبه و جمعه فعال است. مردم محله با بضاعت کمی که دارند، هزینه قند و چای را می‌پردازند و بعضی هم نذوراتشان را به چای‌خانه می‌دهند.


درختان توت محبوب اهالی

مسجد ابوالفضلی در این خیابان نزدیک به چهل‌سال قدمت دارد. این بنا سال‌۸۵ به کمک دفتر آیت‌ا... سیستانی توسعه یافت.

درختان توت محبوب اهالی

فضای ورزشی روباز در خیابان شهید‌اشکذری عصر‌ها پر از سروصدای نوجوانانی است که با شور و شوق فوتبال بازی می‌کنند. این زمین بازی در طرح توسعه نوده کمتر از سه سال پیش احداث شد.


درختان توت محبوب اهالی

دبستان دخترانه شهید‌اقبالی سال‌۸۴ ساخته شد. محله اسماعیل‌آباد مدرسه دوره متوسطه ندارد و بسیاری از دختران به‌خاطر نبود این مدارس از تحصیل باز می‌مانند.


درختان توت محبوب اهالی

رضا شهلایی ۶۷ سال را تمام کرده است. او و چند‌نسل پیش از او در همین محله به دنیا آمده و زندگی کرده‌اند.
شهلایی می‌گوید: در مجاورت خانه ما آب قنات در استخری جمع می‌شد. وقتی پنج‌شش‌سال بیشتر نداشتم، در آن استخر افتادم که کم مانده بود خفه شوم. پدرم نجاتم داد.


* این گزارش شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۲ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر