کد خبر: ۵۱۲۲
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

مدال طلای "ساسمو" بر گردن ریاضی‌دان کوچک

ساسمو، مخفف المپیاد ریاضی مدارس سنگاپور و آسیاست که فرنیا علیزاده برای دومین‌بار در این مسابقات شرکت کرده و مدال آورده است.

برتری در المپیاد ریاضی «ساسمو» و کسب مدال طلای جهانی در سال گذشته، افتخاری برای فرنیا علیزاده است؛ دانش‌آموز نه‌ساله محله سجاد که برای به‌دست‌آوردن این مقام، یک سال از بازی‌های کودکانه‌اش چشم‌پوشی کرد. او کم‌حرف و بسیار زیرک و درس‌خوان است. به گفته خودش، درس‌خواندن و حضور در المپیاد‌ها را از خواهر بزرگ‌ترش، صوفیا، یاد گرفته است.


خواهری که الگوست

فرنیا می‌گوید: از وقتی یادم می‌آید خواهرم، صوفیا، در مسابقات و المپیاد‌های مختلف کشوری و بین‌المللی شرکت می‌کرد و مدال می‌آورد. خوشحالی پدر و مادرم و حس خوبی که خواهرم داشت، چنان دل‌چسب بود که دوست داشتم یک روز، من هم این حس و حال را تجربه کنم. وقتی می‌دیدم صوفیا چقدر تلاش می‌کند، سعی می‌کردم من هم روی درس و مطالعه تمرکز کنم. از‌طرفی به ریاضی خیلی علاقه داشتم. به همین دلیل به‌سمت شرکت در مسابقات ریاضی کشیده شدم.

ساسمو، مخفف المپیاد ریاضی مدارس سنگاپور و آسیاست که فرنیا برای دومین‌بار در این مسابقات شرکت کرده و مدال آورده است؛ «سال قبل، اواخر فروردین بود که در این المپیاد جهانی ریاضی شرکت کردم. چون سال اول حضورم بود، استرس زیادی داشتم؛ شاید به همین دلیل بود که مدال برنز کسب کردم. اما امسال آن‌قدر آمادگی داشتم که بعد از پاسخ‌دادن به سؤالات، کلی هم وقت اضافه آوردم. همان روز مسابقه تردید نداشتم که اول خواهم شد و مدال طلا را به دست می‌آورم.»‌

فرنیا از روزی می‌گوید که از‌طریق هم‌کلاسی‌ها متوجه اعلام نفرات برتر المپیاد ساسمو شد؛ «در مدرسه بودم که دوستم با خوشحالی گفت که مدال برنز المپیاد ساسمو را به دست آورده است. تصور اینکه من هیچ مدالی کسب نکرده باشم، به‌شدت ناراحت‌کننده بود. به خانه که آمدم، موضوع را به مادرم گفتم، اما وقتی وارد سایت شدیم، دیدم همان‌طور‌که انتظار داشتم، مدال طلای این مسابقات را به دست آورده‌ام. با اینکه مطمئن بودم که مدالم طلایی است، آن لحظه حس غرور و شعفی به من دست داد که برای اولین‌بار تجربه‌اش می‌کردم.»

به سختی‌اش می‌ارزید

ساخت ماشین دست‌ساز با وسایل بازیافتی و دور‌انداختنی، یکی دیگر از هنر‌های این دختر نوجوان است که برای او کسب مقام اول استانی در مسابقات جابربن‌حیان را به ارمغان آورده است.
‌فرنیا که جزو شاگردان خوب و درس‌خوان مدرسه‌اش است، پدر و مادرش را مشوق‌های بزرگی در مسیر زندگی‌اش می‌داند؛ «پدر و مادرم هر دو تحصیل‌کرده هستند و دلسوزانه برای من و خواهرم وقت می‌گذارند.

هر‌دو پا‌به‌پای ما در درست‌کردن دست‌سازه‌ها و اختراعات کمک می‌کنند و به من و صوفیا مشورت می‌دهند. برای شرکت در المپیاد ریاضی، پدرم خیلی با من تمرین می‌کرد و به من اطمینان می‌داد که مقام خوبی به دست خواهم آورد.»

به گفته فرنیا جایزه نفر اول المپیاد ساسمو، مجوز حضور در مسابقاتی است که ماه بعد برگزار می‌شود. او این روز‌ها سخت مشغول آماده‌شدن برای حضور در این مسابقات است؛ «ریاضی از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحات من است.»

ارسال نظر