کد خبر: ۴۵۹۲
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

رهایی از اعدام نام فتاح‌خان را با کارهای خیر ماندگار کرد

کوچه‌ای که از بازارچه سراب به دیالمه راه دارد، در‌میان قدیمی‌ها هنوز به نام «فتاح‌خان» مشهور است. به گفته ساکنان قدیمی فتاح افشار، معروف به فتاح‌خان، در زمان احمد‌شاه قاجار در تهران به‌دلیل یک مسئله ناموسی به اعدام محکوم شد.

این کوچه از بازارچه سراب به دیالمه راه دارد و در‌میان قدیمی‌ها هنوز هم به نام کوچه «فتاح‌خان» مشهور است. به گفته ساکنان قدیمی کوچه فتاح افشار، معروف به فتاح‌خان، در زمان احمد‌شاه قاجار در تهران به‌دلیل یک مسئله ناموسی به اعدام محکوم شد.

او با خود عهد کرد چنانچه از این ماجرا جان سالم به در برد، باقی عمرش را غلام حضرت‌ابوالفضل (ع) باشد. فتاح‌خان که به مشهد تبعید شده بود، یک روز در گذر از خیابان‌های مشهد، چشمش به مسجد کوچکی به نام «نواخانه» افتاد که مشرف به قبرستان سراب و کمتر مورد‌توجه بود. با توسعه بنای این مسجد و حسینیه به دست فتاح‌خان، امروز این بنا از او به یادگار مانده است.

 

کوچه فتاح‌خان در محله سراب مشهد

حسینیه و تکیه فتاح‌خان در سال ۱۳۴۰ قمری تأسیس شد. این مکان به‌همت مردمی خیراندیش و نیکوکار و هیئت ابوالفضلی (ع) در سال۱۴۰۰‌قمری وسعت یافت و تجدید بنا شد.

 

کوچه فتاح‌خان در محله سراب مشهد

هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای زکریای رازی در سال‌۱۳۲۵ تأسیس و در سال‌۱۳۸۷ بازسازی شد؛ در گذشته نام این دبیرستان «ایران‌دخت» بوده است.

 

کوچه فتاح‌خان در محله سراب مشهد

مجموعه ورزشی «آهنچی»، در گذشته مدرسه‌ای بود به نام «خیام»؛ سپس تبدیل‌به باشگاه خیام شد.

حاج‌اصغر آهنچی یکی از پیشکسوتان کشتی این باشگاه بود که از ورزشکاران حمایت می‌کرد. بعد‌ها بنا به درخواست ورزشکاران نام باشگاه به «آهنچی» تغییر پیدا کرد.

 

کوچه فتاح‌خان در محله سراب مشهد

مرکز آموزش سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی علاوه‌بر اینکه برای روحانیون و طلاب دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند، محل اسکان مبلغانی است که از سایر شهر‌ها به مشهد می‌آیند.

ارسال نظر