کد خبر: ۱۳۵
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پاتوق‌ها و سراهای تاریخی ثامن احیا می‌شوند

بعد از سروصداهای زیادی که 2سال پیش درباره امن نبودن سرای عزیزا...اف ایجاد شد و این تجارت‌خانه صدساله مشهدی‌ها از سوی مقامات دادگستری و آتش‌نشانی پلمب شد، شهرداری مشهد پیش‌قدم شد و با هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از کسبه با قبول بخشی از هزینه‌ها تصمیم به بازسازی و مرمت مشارکتی این سرا گرفت.

 بعد از سروصداهای زیادی که 2سال پیش درباره امن نبودن سرای عزیزا...اف ایجاد شد و این تجارت‌خانه صدساله مشهدی‌ها از سوی مقامات دادگستری و آتش‌نشانی پلمب شد، شهرداری مشهد پیش‌قدم شد و با هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از کسبه با قبول بخشی از هزینه‌ها تصمیم به بازسازی و مرمت مشارکتی این سرا گرفت.در فاز اول، مرمت و بازسازی این بنای قدیمی با کش‌وقوس‌های فراوان و با بدقولی مسئولان به کسبه و مردم سرانجام با اعتبار یک‌میلیاردو70میلیون ریالی به پایان رسید. فازی که با تأخیر چندماهه از وعده ابتدایی‌اش و اعتراض کسبه به‌دلیل مغازه‌هایی که در پاساژ عدالت و عباسقلی‌خان از سوی شهرداری تحویل داده شده است، به پایان رسید. به گفته مکرمی‌فر، فعالیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شامل تجهیز و اقدامات مرمتی و همچنین آسیب‌شناسی این سرا بود.

مرحله دوم مرمت و بازسازی این بنا نیز که شامل دفع آب‌های سطحی، زه‌کشی، انتقال فاضلاب و مقاوم سازی سازه بود نیز کج‌دارومریز در حال انجام است.مرمت و بازسازی سرای عزیزا...اف تنها پروژه مشارکتی شهرداری و سازمان میراث‌فرهنگی نیست. بازار تاریخی فرش مشهد نیز یکی دیگر از پروژه‌های مشترک مرمتی شهرداری و میراث‌فرهنگی است. بر همین اساس در هفته‌ای که گذشت، در بازدیدهای آخر سال، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، از پروژه‌ها و اقدامات زیرمجموعه‌هایش همراه با ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی استان، حجت‌الاسلام صالح، معاون دادستان و رئیس مجتمع قضایی ثامن، فرزاد بهشتی، جانشین معاون دادستان مشهد، و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری به این چند مکان تاریخی سر زد تا از آخرین اقدامات و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها مطلع شود.

 

سرعت بازسازی تجارت‌خانه مشهدی‌ها


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی در بازدید از بازار فرش و سرای عزیزا...اف گفت: مدیریت‌شهری در دوره پنجم فعالیت شورای شهر همکاری خوبی با میراث‌فرهنگی داشته است. در راستای احیای هویت تاریخی و فرهنگی شهر مشهد، به‌‌ویژه منطقه تاریخی توس، اقدامات ارزشمندی انجام شد.ابوالفضل مکرمی‌فر درباره مرمت سرای عزیزا...‌اف ادامه داد: شهردار مشهد قول تأمین اعتبار را داده است و تفاهم‌نامه‌اش در چند روز آینده منعقد می‌شود و پیمانکار نیز قول داده است با تأمین اعتبار لازم در کوتاه‌ترین زمان مرمت مجموعه را به پایان برساند و شاهد حضور دوباره کسبه در این بازار باشیم.محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز درباره روند مرمت و بازسازی این سرا گفت: مرمت بخش‌هایی از سرای عزیزا...اف توسط میراث‌‌فرهنگی انجام شده است و برای ادامه این عملیات مرمتی، شهرداری اعتبارات لازم را تأمین خواهد کرد.وی افزود: از پیمانکار طرح خواسته‌ایم این امر سرعت بیشتری بگیرد.

 

نقشه‌های اجرایی بازار فرش تأیید شده است


بخش زیادی از بازار تاریخی فرش مشهد که در حاشیه حرم مطهر قرار داشت، بعد از طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شد. بنای این بازار قدیمی از خشت و گل و دارای سقفی گنبدی‌شکل بود که بنا به اخطارهای سازمان آتش‌نشانی برای ناایمن‌بودن این بازار، شهرداری و میراث‌فرهنگی تصمیم به مرمت و بازسازی و حفظ این بازار گرفتند. این بازار تاریخی ۱۱۰متر طول دارد و ۷۳پلاک در آن شناسایی شده و راه دسترسی به حجره‌های آن از داخل دالان بازار است. سال گذشته 2مغازه، قسمتی از سقف و کف این بازار توسط پیمانکار مرمت و بازسازی شد و شهردار مشهد در بازدیدش از این بازار از آماده‌بودن نقشه‌های اجرایی بازار فرش خبر داد.شهردار مشهد درباره پروژه مرمت و بازسازی بازار فرش گفت: بازار فرش‌فروشان مشهد از بازارهای قدیمی این شهر است که جزوی از بازار بزرگ مشهد بوده است.محمدرضا کلائی ادامه داد: بر همین اساس فرایند تأیید طرح و نقشه‌های اجرایی برای عملیات مرمت و احیای بازار فرش مشهد در میراث‌فرهنگی طی ‌شده و نقشه‌ها نیز ابلاغ شده است.وی تصریح کرد: با معرفی معماران سنتی به پیمانکار از سوی میراث‌فرهنگی در چند نقطه عملیات مرمتی را انجام خواهند داد تا سرعت این پروژه افزایش یابد.

 

مسیر تاریخی باغ حسن‌خان احیا خواهد شد


شهردار مشهد درباره احیای محورهای تاریخی مشهد برای مسیر تاریخی باغ حسن‌خان گفت: اصل احیای این محور را قبول داریم و اراده ما بر این است که این مسیر احیا شود، اما باید بررسی‌های لازم را با شهردار منطقه انجام دهیم و برای اجرا برنامه‌ریزی کنیم.وی ادامه داد: کوچه ‌باغ حسن‌خان یکی از محورهای اصلی بافت تاریخی اطراف حرم امام رضا(ع) است و اکنون توسط شهرداری منطقه ثامن اقداماتی برای راه‌اندازی تأسیسات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و مخابرات در حال انجام است که پس از آن، به انجام هماهنگی‌های لازم برای عملیات اجرایی احیای این مسیر اقدام خواهد شد.

کلائی اظهار کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی در نظر دارد چند محور تاریخی به سمت حرم مطهر ازجمله حمام حاج‌نوروز، کوچه حوض‌امیر، باغ حسن‌خان، کوچه مخابرات و عیدگاه را احیا و مرمت کند و در این راه شهرداری مشهد از آن حمایت خواهد کرد.مکرمی‌فر نیز در ادامه صحبت‌های شهردار مشهد با بیان اینکه ایجاد پاتوق‌های فرهنگی نیز از اقدامات شهرداری در راستای احیای هویت تاریخی‌فرهنگی شهر مشهد بوده است، تصریح کرد: تملک و احیای بناهای تاریخی نیز توسط شهرداری و با مشارکت میراث‌‌فرهنگی صورت گرفته است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44