کد خبر: ۱۱۵۶۹
۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
فرصتی برای رقابت مهندسان آینده در هنرستان ابتکار

فرصتی برای رقابت مهندسان آینده در هنرستان ابتکار

سید‌ابراهیم حسینی‌نژاد می‌گوید: المپیاد شایستگی شامل آزمون مهارت فنی خودرو در دو بخش تئوری و عملی اجرا می‌شود. برای این آزمون، 9 نفر از بهترین هنرآموزان سه مدرسه منتخب شدند و در نهایت از میان سه‌نفر برگزیده، یک نفر فینالیست شد.

چهارمین المپیاد شایستگی‌محور دانش‌آموزان رشته‌های برق خودرو و تعمیر موتور‌های بنزینی، هفته گذشته به میزبانی هنرستان ابتکار برگزار شد. در این دوره از مسابقات که در سطح هنرستان‌های ناحیه ۵ آموزش و پرورش برگزار شد، دانش‌آموزان هنرستان‌های تختی واقع‌در خیابان شهدای فاطمیون محله جلالیه، هنرستان جوادالائمه (ع) شهرک شهید‌باهنر و هنرستان ابتکار محله مهرآباد، مهارت فنی خود را محک زدند.

 

انگیزه‌ای برای پیشرفت

سید‌ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیر هنرستان ابتکار محله مهرآباد که میزبان این المپیاد است، درباره این میزبانی می‌گوید: هنرستان ما امکانات و شرایط خوبی دارد و به‌همین‌دلیل مسابقه اینجا برگزار می‌شود.

او درباره چگونگی این آزمون می‌گوید: المپیاد شایستگی شامل آزمون مهارت فنی خودرو در دو بخش تئوری و عملی اجرا می‌شود. برای این آزمون بهترین هنرآموزان سه مدرسه منتخب شدند. در مدرسه ۲۸۹‌دانش‌آموز رقابت کردند و ۹‌نفر انتخاب شدند و در مرحله بعد، سه‌نفر برگزیده شدند و در‌نهایت یک نفر فینالیست شد. این دست مسابقات انگیزه خوبی در بچه‌ها ایجاد می‌کند و باعث پیشرفت عملی و تجربی آنها می‌شود.

 

مسیری برای موفقیت

جواد توران‌پشتی، کارشناسی‌ارشد مکانیک خودرو و مصطفی شیبانی، کارشناسی مکانیک خودرو، داوران این رقابت هستند. توران‌پشتی در هر چهار دوره این مسابقات، داور بوده است و درباره جزئیات سؤالات می‌گوید: ما از دانش‌آموزان می‌خواهیم آموزش‌هایی را که دریافت کردند، عملی نشانمان بدهند که شامل دو بخش می‌شود؛ یکی شایستگی‌های غیر‌فنی، شامل سلامت، ایمنی و بهداشت، استفاده از ابزار، لباس کار و عینک محافظ و دستکش که خیلی مهم است و بخش دیگر، شایستگی‌های فنی.

او درباره اهمیت این رقابت می‌گوید: این المپیاد انگیزه خیلی خوبی برای پیشرفت بچه‌هاست. دانش‌آموزی داشتیم که سال‌۱۳۹۸ از همین ناحیه، در کشور رتبه اول را کسب کرد و بدون آزمون وارد دانشگاه شد.

شیبانی نیز مهم‌ترین مبحث در حوزه آموزش‌وپرورش را شناسایی و شکوفایی استعداد می‌داند و این مسابقات را راهی برای رسیدن به این مهم معرفی می‌کند.

 

محک عملی آموخته‌ها

امیرحسین یوسف‌نیا از هنرستان جهان‌پهلوان تختی به اینجا آمده است و آماده می‌شود تا آزمون عملی برق را انجام دهد. او خودش را در تئوری قوی می‌داند و می‌‍‌گوید:، چون هدفم، ادامه تحصیل در دانشگاه است، بیشترین وقتم را روی مباحث تئوری گذاشته‌ام. تجربه حضور در این مسابقه نشان داد که نکات فنی حین اجرا بسیار بیشتر از چیزی است که در مغازه‌های تعمیرگاهی ارائه می‌شود.

محمد‌مرتضی بخشی، دانش‌آموز هنرستان ابتکار، به استرس مسابقه اشاره می‌کند و می‌گوید: آنچه را داوران خواستند، به‌خوبی انجام دادم، اما تمرکز کافی نداشتم. من این رشته را دوست دارم و می‌خواهم در دانشگاه در زمینه آن ادامه تحصیل بدهم. امیدوارم در آزمون امروز موفق شوم و مسابقات را در سطوح بالاتر دنبال کنم.

در پایان رقابت، محمد‌مرتضی بخشی توانست امتیاز بالاتری نسبت‌به اویس غفاریان‌منش از مدرسه جوادالائمه (ع) و امیرحسین یوسف‌نیا از هنرستان جهان‌پهلوان تختی کسب کند و به مرحله بالاتر صعود کند.

 

* این گزارش دوشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۳ در شماره ۶۱۳ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44