کد خبر: ۱۰۶۰۰
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

مردان آهنین مشهد در باغ ایرانی دور هم جمع شدند

مردان آهنین مشهد که بدن‌های ورزیده ای دارند در باغ ایرانی دور هم جمع شدند در آیتم های مختلفی مانند مانند کشیدن خودرو، بلندکردن کنده ۹۰ کیلویی، حمل دو چمدان ۸۵ کیلویی، بلندکردن بلوک سیمانی باهم رقابت می کنند.

همه ما این بیت زیبای حماسه‌سرای بزرگ ایران و شاعر هم‌شهری خود، فردوسی بزرگ را شنیده ایم که می‌گوید: ز نیرو بود مرد را راستی/ ز سستی کژی زاید و کاستی.

این بیت در اغلب گود‌های زورخانه‌ای و کشتی‌های پهلوانی توسط مرشد‌ها خوانده و تکرار می‌شود؛ بیتی که فردوسی در آن «خرد» و «راستی» را زاییده جسم قوی و سالم می‌داند. حال، در گوشه‌ای از شهر فردوسی طنین صدای بلندگو همین بیت و ابیات حماسی دیگری از شاهنامه را به‌صورتی آهنگین پخش می‌کند.

اینجا محل برگزاری نخستین مسابقات قوی‌ترین مردان منطقه ۷ است که در باغ ایرانی محله کوی پلیس مشهد برگزار می‌شود. چند جوان که بدن‌های ورزیده‌ای دارند درحال آماده‌کردن خود هستند تا آخرین مقدمات مسابقه را انجام دهند. تماشاگران که بیشتر جوان هستند در اطراف محل برگزاری مسابقه جمع شده‌اند.

پهلوان‌های شرکت‌کننده برای شرکت در مسابقه در گوشه‌ای از محل ایستاده‌اند و به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که نوجوان‌ها وجوان‌های علاقه‌مند درباره ورزش بدن‌سازی دارند.

در این هنگام داور، شروع مسابقات را اعلام می‌کند و ۸ ورزشکار با همدیگر به رقابت می‌پردازند. مسابقه از مراحل مختلفی مانند کشیدن خودرو، بلندکردن کنده ۹۰ کیلویی، حمل دو چمدان ۸۵ کیلویی، بلندکردن بلوک سیمانی و... تشکیل شده است.

نخستین ورزشکار پشت کنده ۹۰ کیلویی قرار می‌گیرد و «یا علی» گویان کنده را از زمین بلند می‌کند و بالای سر می‌برد. تماشاگران نیز با زدن سوت و دست او را تشویق می‌کنند. یکی دیگر از مراحل سخت و پرهیجان مسابقه، کشیدن خودروی پژو به‌طول ۲۰ متر است که علاوه‌بر وزن پژو ۳۰۰ کیلوگرم وزنه هم داخل آن قرار گرفته است.

کشیدن خودرویی با این وزن،  قدرت زیادی می‌خواهد. یکی از ورزشکاران طناب را با دو دست می‌گیرد و می‌کشد. خودرو حرکت می‌کند. تمام صورت ورزشکار، غرق عرق است. تشویق تماشاگران هر لحظه بیشتر می‌شود و سرانجام خودرو از خط پایان عبور می‌کند.

مسابقه ادامه دارد شرکت‌کنندگان یکی پس‌از دیگری وارد میدان می‌شوند و مراحل مختلف مسابقه را طی می‌دهند.

 

نیاز اهالی به شادی و نشاط   

اسماعیل شاهرودی، معلم ۵۰ ساله‌ای است که با علاقه و هیجان زیاد، شرکت‌کنندگان در مسابقه را تشویق می‌کند.

او که از ساکنان محله انقلاب است با تشکر از برگزارکنندکان این مسابقه می‌گوید: به‌دلیل مشکلات زندگی شهری امروزه بیشتر شهروندان، افسرده و منزوی شده‌اند و کسی حوصله دیگران را ندارد.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که جامعه ما احتیاج زیادی به ورزش، شادی، سرگرمی و... دارد. به‌نظر من برگزاری چنین مراسمی در محله لازم است و هیجان و شور و نشاط زیادی را به‌وجود می‌آورد.

همین جمع‌شدن و تشویق و خنده چندساعته، باعث تخلیه هیجان نوجوانان و جوانان می‌شود؛ علاوه‌بر آن کودکانی که با پدرومادر برای تماشای این مسابقه آمده‌اند، با زندگی اجتماعی و گروهی بیرون از خانواده آشنا می‌شوند که نقش زیادی در جامعه‌پذیری آنها خواهد داشت.

این شهروند می‌افزاید: همچنین، چون نسل امروز بیشتر وقت خود را پای رایانه و اینترنت و... می‌گذارد، دچار کسالت و تنبلی زیادی شده است که با برگزاری چنین مراسمی می‌توان چند ساعتی آنها را از دنیای مجازی دور کرد.

 

مردان آهنین مشهد در باغ ایرانی دور هم جمع شدند

 

تقویت روحیه ورزشکاری در محله

جواد علیزاده یکی دیگر از جوان‌های محله که برای تماشای این مسابقات آمده است، می‌گوید: من زیاد اهل ورزش نیستم، اما حالا که این ورزشکاران را دیدم احساس می‌کنم که به ورزش علاقه‌مند هستم به‌همین‌دلیل با یکی از این ورزشکاران که صاحب باشگاه ورزشی است، صحبت کردم و قرار شد از هفته آینده برای ورزش به باشگاه بروم.

حقیقتش من باور نمی‌کردم منطقه ما این تعداد ورزشکار و پهلوان داشته باشد. 

خیلی از جوان‌های هم‌سن‌وسال من هم برای اولین بار است که با برگزاری این دوره مسابقات در محله زندگی‌شان روبه‌رو شده‌اند.

معمولا این مسابقات را در تلویزیون می‌دیدیم، اما حالا تماشای زنده این مسابقات هرچند در سطح کشوری و استانی نیست، اتفاق بزرگی است که در محله افتاده است.

 

با ورزش، دوست معتادم را نجات دادم   

مصطفی حاجی‌زاده، متولد ۱۳۶۲ است. او بیش‌از ۱۵ سال است که به رشته‌های‌های بدن‌سازی، بوکس، کشتی و وزنه‌برداری مشغول است.

دوستی داشتم که گرفتار مواد مخدر شده بود. او را راضی کردم که برای ورزش به باشگاه بیاید و حالا پهلوان نمونه است

حاجی‌زاده می‌گوید: من از دوران کودکی پرانرژی و فعال بودم به‌همین‌دلیل پدرم، اسم من را در باشگاه کشتی نوشت و از همان زمان در مسیر ورزش قرار گرفتم و در سال‌های بعد نیز به بدن‌سازی رو آوردم.

او در ادامه می‌گوید: مدتی قبل دوستی داشتم که گرفتار مواد مخدر شده بود. من خیلی از این موضوع ناراحت بودم به‌همین‌دلیل او را راضی کردم که برای ورزش به باشگاه بیاید.

مدتی که گذشت، مواد را کنار گذاشت و امروز به یکی از ورزشکاران بااخلاق و قوی تبدیل شده است.

او بااشاره‌به افزایش اعتیاد در بین جوانان می‌گوید: نوجوانان و جوانان بیشترین گروه سنی هستند که به مواد مخدر رو می‌آورند این به‌دلیل ضعیف‌بودن روحیه و نداشتن تفریح کافی است.

اگر ما بتوانیم نوجوانان را به طرف ورزش بکشانیم علاوه‌بر تخلیه انرژی‌های منفی با قوی‌شدن جسم‌شان روح آنها نیز قوی خواهد شد و توانایی بیشتری در برابر مشکلات زندگی نشان خواهند داد.

به نظر من ورزش می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر مبارزه با مشکل اعتیاد و بزهکاری‌های اجتماعی باشد.

 

مرام پهلوانی در ورزش بدن‌سازی

مسعود طالبی متولد سال ۱۳۶۵ است. او بیش‌از ۶ سال است که وارد ورزش بدن‌سازی شده و سه دوره قهرمانی و نایب‌قهرمانی ورزش پاورلیفتینگ استان را به خود اختصاص داده است.

این جوان ورزشکار یکی از عوامل موفقیت در زندگی شخصی خود را ورزش می‌داند و معتقد است ورزش به انسان قدرت خلاقیت، نوآوری و... می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل تازمانی‌که بتواند، ورزش را ادامه خواهد داد.

او معتقد است که مسئولان به ورزش بدن‌سازی بهایی نمی‌دهند و باوجود اینکه این ورزش هزینه‌های زیادی دارد، هیچ‌گونه حمایتی از ورزشکاران این رشته نمی‌شود.

طالبی می‌گوید: نوجوان‌ها علاقه زیادی به این ورزش نشان می‌دهند، اما به‌دلیل نداشتن تغذیه مناسب و مخارج زیاد آن، بعداز چند ماه که وارد این ورزش می‌شوند، دلسرد شده و این ورزش را کنار می‌گذارند.

همچنین فدراسیون بدن‌سازی هیچ‌گونه امکانات و امتیازی به ورزشکاران این رشته نمی‌دهد و آنها مجبورند هزینه‌های زیادی را صرف این ورزش بکنند.  

او بیان می‌کند: بیشتر کسانی‌که وارد این رشته ورزشی می‌شوند، در کنار قدرت جسمانی اخلاق جوانمردانه دارند که در جامعه امروز کم‌رنگ شده است.

او بااشاره‌به ویژگی پهلوانی در ورزشکاران این رشته می‌گوید: در یکی از مسابقات انتخاباتی دست من دچار پارگی عضله شده بود و قرار بود بین من و یکی از ورزشکاران به نام محمد سلطانی یک نفر را برای مسابقات استانی انتخاب کنند.

آقای سلطانی که متوجه این موضوع شده بود طوری وزنه‌ها را بالای سر برد که من در پایان برنده و انتخاب شدم. خوشبختانه من در مسابقات انتخابی همان سال عنوان قهرمانی استان را به‌دست آوردم و آقای سلطانی نیز در مسیر رشته ورزشی خود به مدارج بالایی دست پیدا کرد.

روح ا.. داداشی، اسوه پهلوانی

علیرضا شبان، متولد سال ۱۳۶۲ است. او از سال ۱۳۸۲ به‌صورت حرفه‌ای ورزش بدن‌سازی را آغاز کرده و دارای چند رتبه قهرمانی شهری و استانی است.

شبان، مدت دو سال است که علاوه‌بر ورزش بدن‌سازی به تربیت شاگردانی در این رشته می‌پردازد.

این جوان ورزشکار که علاقه زیادی به مرحوم روح‌ا... داداشی دارد، می‌گوید: مرحوم داداشی یک اسوه پهلوانی و قهرمانی بود.

یک دفعه که به دیدن او رفته بودم در گفتگو و معاشرتی که با او داشتم متوجه شدم اهل غرور نیست؛ بلکه با افتادگی و مهربانی برخی حرکت‌ها را  با ما تمرین و ضعف‌های کارمان را به ما گوشزد می‌کرد.

همین دیدار و تمرین کوتاه باعث علاقه شدید من به وی شد. زمانی هم که خبر قتل او را شنیدم خیلی ناراحت شدم و به فکر تاسیس یک باشگاه بدن‌سازی با نام او افتادم.

 

مردان آهنین مشهد در باغ ایرانی دور هم جمع شدند

 

امام علی (ع) ابرمرد همه دوران‌ها

پیام مبارکی، متولد سال ۱۳۶۷ است. او بیش‌از ده سال است که بدن‌سازی را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد و صاحب یک مقام دومی و یک مقام سومی استانی در این رشته است.

مبارکی می‌گوید: حضرت علی (ع) تنها مردی است که در عین قدرتمندبودن هیچ‌گاه از قدرت خود سوء استفاده نکرد.

ایشان همیشه در برابر ظالمان و زورگویان محکم و استوار بودند و با همان استواری به‌دنبال گرفتن حق افراد مظلوم و ضعیف بودند.

من حضرت علی (ع) را الگوی پهلوانی و جوانمردی می‌دانم و تاجایی‌که بتوانم از قدرتم در راه خوبی و خیر استفاده خواهم کرد.

مرحله نخست این مسابقه با حضور ۲۰ ورزشکار در یکی از باشگاه‌های ورزشی منطقه برگزار شد 

 

ایده‌ای که عملی شد

در ادامه این گزارش به‌سراغ مسئول برگزاری مسابقات می‌رویم تا او درباره چگونگی برگزاری مسابقه قوی‌ترین مردان بگوید.

تورج عصیمی که یکی از قهرمانان پرورش اندام در استان و مشهد است در این باره می‌گوید: ورزش بدن‌سازی به‌دلیل شباهت‌هایی که به کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای دارد با استقبال جوانان منطقه مواجه شده است.

بدن‌سازی، ورزشی است که در کنار پرورش جسم به پرورش روح نیز می‌پردازد و بیشتر ورزشکاران بدن‌ساز دارای اخلاق و منش پهلوانی نیز هستند.

عصیمی می‌گوید: از مدتی قبل من و چند تن از دوستانم در باشگاه‌های ورزشی منطقه به این فکر افتادیم که مسابقه‌ای را در منطقه برگزار کنیم به‌همین‌دلیل هماهنگی انجام شد و مسئولان پنج باشگاه ورزشی قول همکاری دادند و درمانگاه امامیه نیز به‌عنوان اسپانسر اعلام آمادگی کرد تا هزینه و جوایز مسابقات را پرداخت کند.

مسئول برگزاری مسابقه قوی‌ترین مردان منطقه ۷ می‌افزاید: مرحله نخست این مسابقه با حضور ۲۰ ورزشکار در یکی از باشگاه‌های ورزشی منطقه برگزار شد و هشت ورزشکار به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

مرحله نهایی آن نیز جمعه گذشته با همکاری شهرداری منطقه و شورا‌های اجتماعی محلات انقلاب و عسکریه در باغ ایرانی برگزار شد.

به‌گفته عصیمی این مسابقات در بخش‌های مختلفی مانند حرکت خودرو، حمل چمدان و ... انجام شد که از لحاظ استاندارد نیز در حد رضایت‌بخشی قرار داشت.

همچنین داوری این مسابقه با جمعی از پیش‌کسوتان بدن‌سازی منطقه بود که در پایان به نفرات اول تا سوم لوح تقدیر و کاپ قهرمانی اهدا شد.

* این گزارش سه شنبه، یک مهر ۹۳ در شماره ۱۱۵ شهرآرامحله منطقه ۷ چاپ شده است.  

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44