کد خبر: ۱۰۲۱۹
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

جواد خسرومنش همیشه پای کار همسایه‌ها است

همسایه‌های قدیمی خیابان قائم۱۹ در محله کوی دکترا، شصت‌سال را کنار هم گذرانده و در این سال‌ها مثل خانواده به هم نزدیک بوده‌اند. هر‌موقع نیاز مالی پیش‌آمده است، سراغ صندوق قرض‌الحسنه مسجد محله رفته‌اند.

همسایه‌های قدیمی خیابان قائم۱۹ در محله کوی دکترا، شصت‌سال را کنار هم گذرانده و در این سال‌ها مثل خانواده به هم نزدیک بوده‌اند. هر‌موقع نیاز مالی پیش‌آمده است، سراغ صندوق قرض‌الحسنه مسجد کوچه‌شان یعنی مسجد قائم (عج) رفته‌اند و وام گرفته‌اند. در‌مجموع کار یکدیگر را راه می‌اندازند و از کمک به هم دریغ نمی‌کنند و حتی با یکدیگر مدرسه ساخته‌اند.

 

معمار ریش سفید محله

جواد خسرو‌منش سال‌۱۳۳۵ به همراه خانواده‌اش به خیابان قائم‌۱۹ آمده و همین‌جا بزرگ شده است. جواد‌آقا عضو هیئت‌امنای مسجد است و خیلی از کار‌ها روی دوش اوست. هر وقت کسی از همسایه‌ها مجلسی در مسجد دارد، پای کار است و کمک می‌کند. 

همسایه‌ها او را صالح، باایمان و دلسوز محله می‌شناسند. معمار تجربی و باسابقه است و هر‌کدام از همسایه‌ها اگر ساخت‌وسازی داشته باشند، او هر‌کمکی در این زمینه از دستش برآید برای آنها رایگان انجام می‌دهد. جواد‌آقا سی‌سال در مسجد قائم (عج) مسئولیت داشته و هرگز از وظیفه‌ای شانه خالی نکرده است. 

او می‌گوید: از زمانی‌که دست راست و چپم را تشخیص دادم، در همین مسجد کار می‌کردم. ما در همین مسجد باهمت اهالی پول جمع کردیم و در بازه‌شیخ (پورسینا) مدرسه قائم (عج) را ساختیم و من معمارش بودم.
او عبدالحسین خانزادی را به‌عنوان بزرگ و خیّر محله معرفی می‌کند.

جواد خسرومنش همیشه پای کار همسایه‌ها در مسجد محله است

 

آموختن همسایه‌داری به فرزندان

عبدالحسین خانزادی ۸۵‌سال دارد. او بازنشسته بانک و عضو هیئت‌امنای مسجد قائم (عج) است. سال‌۱۳۶۰ از تهران به مشهد منتقل شده و از همان زمان ساکن قائم‌۱۹ است. به گفته همسایه‌ها او هیچ‌وقت دست رد به سینه کسی نزده و تا جایی‌که امکان داشته به همه کمک کرده است.

خودش تعریف می‌کند: همسایه‌های قدیمی اینجا همدیگر را می‌شناسند. یکدل و صادق هستند و هر‌کدام از گذشته تا به امروز، هر کاری از دستشان برآمده است، برای یکدیگر انجام داده‌اند. من هم به نوبه خودم اگر کار بانکی داشتند، انجام می‌دادم. مثلا همسایه‌ها را برای گرفتن وام راهنمایی می‌کردم. برای همسایه‌ها میزان سود بانک از سپرده یا وام را محاسبه می‌کردم یا هر زمان وام فوری نیاز داشتند، سراغ من می‌آمدند. بعد‌از بازنشستگی هم دختر و پسرم همین کار را برای همسایه‌ها انجام می‌دهند. حقیقتا حساب همسایه‌های این کوچه فرق می‌کند و خیلی صمیمی هستیم.

جواد خسرومنش همیشه پای کار همسایه‌ها در مسجد محله است

 

مهربان و مسئولیت‌پذیر

آقا‌عبدالحسین، نادر زرینی را به ما معرفی می‌کند که مسئول صندوق مسجد و برادر شهید امیرحسین زرینی است. نادر‌آقا ۶۴‌سال دارد و همین‌جا به دنیا آمده و بزرگ شده است. همسایه‌ها او را مهربان و مسئولیت‌پذیر معرفی می‌کنند.

آقا‌نادر بازنشسته مخابرات است، اما به‌جای استراحت در ایام بازنشستگی، مسئولیت صندوق قرض‌الحسنه مسجد را برعهده گرفته است. در پانزده‌سال اخیر او مدیرعامل صندوق و مسئول همه امور وام قرض‌الحسنه بوده است و پیگیری‌ها و بررسی‌های مربوط به وام‌ها را برعهده دارد که کارش تماما صلواتی و رایگان است. 

خودش، اما مسجد کوچه را باعث‌وبانی این امور معرفی می‌کند و می‌گوید: خانواده‌های قدیمی اینجا مثل خانواده خسرو‌منش، ناصری، خانزادی و ماه‌فر پای‌کار ساخت مسجد بودند و مراسم زیادی کنار هم برگزار کردند. 

 

* این گزارش شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۱ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44