کد خبر: ۹۶۴۴
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

«شمس‌الشموس»، تجربه موفقی از بازی و آموزش

تکتم‌سادات طباطبایی می‌گوید: هدف اصلی از تأسیس این مرکز آموزشی، تربیت و پرورش و الگوسازی برای دانش‌آموزان محله بوده است که تا امروز به آن پایبند بوده‌اند و هم‌اکنون نیز طرح‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های متنوع تابستانه در دست اجرا قرار دارد.

مرتضی محمدپور| دیوار‌به‌دیوار مسجد شمس‌الشموس در محله فجر، دبستانی با همین نام واقع است که ۴۱‌سال قدمت دارد. این مرکز آموزشی چند سال پیش، دارالقرآنی نیز راه‌اندازی کرد که در این روز‌های تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، رسالت فرهنگی خود را به جا می‌آورد.

با تکتم‌سادات طباطبایی، مدیر این آموزشگاه، درباره کلاس‌های این مرکز گفتگو کردیم.

 

الگو برای دانش‌آموزان محله

احداث مدرسه شمس الشموس سال‌۱۳۶۲ در محله فجر آغاز شد و دو سال بعد به بهره‌برداری رسید. سال‌۱۳۹۷ متولیان این مدرسه توانستند مجوز راه‌اندازی دارالقرآن شمس‌الشموس را بگیرند تا با رویکرد قرآنی، آموزش‌های لازم را به دانش‌آموز بدهند.

به گفته تکتم طباطبایی، هدف اصلی از تأسیس این مرکز آموزشی، از ابتدا تربیت و پرورش و الگوسازی برای دانش‌آموزان محله بوده است که تا امروز به آن پایبند بوده‌اند و هم‌اکنون نیز طرح‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های متنوع تابستانه در دست اجرا قرار دارد.

 

۵۷۰‌دانش‌آموز در طرح تابستانه

این مرکز علمی‌پژوهشی در همه روز‌های سال حتی تابستان درهایش به روی دانش‌آموزان باز است. طباطبایی درباره برنامه‌های تابستان این مدرسه می‌گوید: اکنون طرح تابستانه اجرا می‌شود که ۵۷۰‌دانش‌آموز، دوره‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌کریم، تقویت فارسی و ریاضی پایه اول تا ششم، دوره آموزش مهارت‌های قبل‌از دبستان، زبان‌های خارجی، خوش‌نویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، کامپیوتر و حتی برنامه‌نویسی را می‌آموزند. 

او در ادامه حرف‌هایش به شهریه کلاس‌ها که متناسب با توان خانواده‌ها درنظر گرفته شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید:، چون از اوضاع اقتصادی خانواده‌ها باخبریم، سعی ما بر این است که هزینه ثبت‌نام بر‌اساس توان پرداختی آنها باشد. نمی‌خواهیم دانش‌آموزی به‌خاطر مشکل مالی، از کلاس‌های آموزشی این مکان قرآنی باز بماند.

 

بچه‌های علاقه‌مند

«در حال حاضر، شش مدرس توانمند، دوره‌دیده و کار‌آزموده در هر بخش پای کار هستند و با روش‌های نوین آموزش به آموزش می‌پردازند تا برای دانش‌آموزان خسته‌کننده نباشد و به تعلیم عمق ببخشد.» طباطبایی با بیان این مطلب می‌گوید: بچه‌ها خیلی از حضور در کلاس‌ها لذت می‌برند. بسیاری از دانش‌آموزان از دقایقی مانده به آغاز رسمی کلاس‌ها در مرکز حاضر می‌شوند و انتظار می‌کشند تا درس شروع شود. این یک نشانه از علاقه‌مندی و استقبال است.

 

اردوی خاطره ساز

کار با کودکان و نوجوانان پر از خاطره‌های جذاب و به‌یادماندنی است. طباطبایی با بیان خاطره‌ای می‌گوید: چندی قبل، دانش‌آموزان را برای آشنایی با کسب‌و‌کار‌ها به «شهر مشاغل» بردیم. بچه‌ها از این اردو کلی نکته‌های خوب یاد گرفته بودند.

فردای آن روز چند مادر به مدرسه آمدند و گفتند «آن‌قدر بچه‌هایمان از اردو تعریف کرده‌اند که ما هم می‌خواهیم در اردو‌های بعدی با شما همراه شویم.» باور ما این است که مشاهده و تجربه عملی به موازات تفریح می‌تواند بر تأثیر آموزش بیفزاید و از همین ابزار برای تعمیق مبانی درسی استفاده می‌کنیم.


* این گزارش یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۴ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44