کد خبر: ۹۴۱۴
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

با خرید پوشاک، یک جلد کتاب رایگان دریافت کنید!

حسین فروردین از فروشندگان خیابان شریعتی، انصافش زبانرد اهالی است. او در مغازه فروش پوشاک، بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب دارد که همراه با خرید به مشتریان به صورت رایگان اهدا می‌کند.

سوریان| از مقابل ویترین‌های رنگارنگ مغازه‌های چهارراه مخابرات می‌گذرم، خانم‌ها با نگاهی گذرا به اجناس در حال رفت و آمد هستند. در این میان یک صاحب مغازه پوشاک‌فروشی در منطقه‌مان مشغول به کار است که در کسب و کارش انصاف به خرج می‌دهد و همراه با فروش اجناس، کتاب‌ها و سی‌دی‌های مذهبی نیز عرضه می‌کند.

خودش می‌گوید کارش در برابر تلاش‌های عوامل بیگانه که سعی در کم‌رنگ کردن اصول دینی برای جوانان دارند، کوچک است و باید به تدریج آن را گسترش داد. پای صحبت‌های حسین فروردین می‌نشینیم و از رمز محبوبیت و موفقیتش در کسب و کار و امور فرهنگی می‌شنویم.

 

کتاب‌های زیادی خوانده‌ام

حسین فروردین متولد دوم اردیبهشت نخستین سال دهه ۴۰ خورشیدی است. او خودش را این‌گونه معرفی می‌کند: در دوره دبستان شاهنامه می‌خواندم و کمی که بزرگ‌تر شدم در جریان انقلاب اسلامی و سیاست قرار گرفتم و به کتاب‌های آیت‌ا... مطهری روی آوردم، پس از انقلاب نیز وارد حوزه مهدویت و مذهب شدم. 

این فروشنده پوشاک خیابان شریعتی ادامه می‌دهد: در خانواده‌ای مذهبی رشد کردم و تحصیلات دانشگاهی ندارم، اما کتاب‌هایی با مضامینی نظیر فلسفه، عرفان، علوم دینی و... را مطالعه کرده‌ام.

او می‌افزاید: روزم را با قرائت قرآن همراه با معنی آن آغاز می‌کنم و خانواده‌ام نیز در امور فرهنگی کمکم می‌کنند. پسر بزرگم کارشناسی هوش بری دارد و در تمام فعالیت‌های جلسه فرهنگی «منتظران منتظَر» مرا همراهی می‌کند، همیشه سعی کردم فرزندانم را با اصول دینی و مذهبی تربیت کنم.

 

طرح کتابخوانی ویژه خریداران 

او که از پنج سال پیش است در محله شریعتی به فروش پوشاک آقایان و خانم‌ها مشغول است، بیان می‌کند: در مغازه بیش از صد نوع کتاب و سی‌دی دارم که به صورت رایگان همراه با جنس خریداری شده به مشتری اهدا می‌کنم و با این کار سعی دارم فرهنگ شیعه را در میان خانواده‌ها رواج دهم.

فروردین می‌افزاید: با یک حساب سر انگشتی می‌بینیم قیمت این اجناس فرهنگی کمتر از سود پایین‌ترین قیمت جنس در هر مغازه است، اما از این طریق می‌توان در برابر بسیاری از تخریب‌هایی که به اصول دینی‌مان وارد می‌شود گام کوچکی برداشت.

او می‌افزاید: این کار روی برخی از مشتریانم تاثیر گذاشته و آنها جزو مشتریان ثابتم شده‌اند. او می‌گوید: اگر کاسبان به این موضوع فکر کنند که هزینه این طرح در برابر هزینه‌های بیمه، دارایی، سرقت و... بسیار ناچیز است و از این طریق موجب شادی دل امام زمان (عج) می‌شوند آن را اجرا می‌کنند و با همکاری آ‌ن‌ها آگاهی در میان خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

 

حسین فروردین از فروشندگان خیابان شریعتی، انصافش زبانرد اهالی است

 

با سه نفر جلسه‌مان را شروع کردیم 

فروردین چند سال است که جلسه‌ای مذهبی را اداره می‌کند. او این جلسه و اعضای آن را این‌گونه معرفی می‌کند: در سال ۷۸ جلسه «منتظرین منتظَر» را تاسیس کردم که در روز‌های ابتدایی فقط سه نفر بودیم، اما فعالان این جلسه به سرعت بیشتر شدند و اکنون هفت نفر در هیئت مدیره و ۲۰۰ نفر نیز عضو هستند.

او ادامه می‌دهد: این جلسه با رویکرد مذهبی و تربیت مبلّغ در لباس‌های شخصی و عادی در حال فعالیت است و بیشتر نیرو‌های ما جوانان هستند که تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب و سی‌دی منتشر کرده‌ایم.

فروردین می‌افزاید: کتاب‌های ما در رابطه با کودکان با عناوینی نظیر حضرت مهدی (عج)، واقعه غدیر، سعید چندانی، بچه‌های عصر غیبت و... چاپ شده و کتاب‌های دیگر با موضوعاتی، چون امام‌شناسی، توحید، امام رضا (ع) و... نیز برای دیگر سنین چاپ شده است.

او ادامه می‌دهد: هزینه انتشار این محصولات از طریق کمک‌های اعضای جلسه و مردم تامین می‌شود و هر ساله در عید غدیر‌خم و نیمه شعبان کتاب‌هایی را با همین موضوعات چاپ می‌کنیم.

جلسه «منتظرین منتظَر» را تاسیس کردم که درابتدا فقط سه نفر بودیم اما اکنون ۲۰۰ نفر عضو دارد

 

جرقه طرح کتابخوانی از یک منزل وقفی

فروردین می‌گوید: در یکی از جلسات با شخصی آشنا شدم که اکنون نیز در مشهد در حال فعالیت است، او در خانه‌اش ۵‌۱ هزار جلد کتاب دارد و با تاسیس کتابخانه‌ای در منزل به شاگردان زیادی اخلاق، تفسیر قرآن، احکام، عقاید و... را به صورت رایگان آموزش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: هنگامی که کار‌های فرهنگی و وقف کردن برای این امور خانه‌اش را دیدم جرقه ترویج مذهب و طرح کتاب‌خوانی در فروشگاه‌ها در ذهنم زده شد و این کار را شروع کردم.

 

اجناس مرجوعی را پس می‌گیرم 

او که در میان اجناس و لباس‌های رنگارنگ مغازه‌اش به کسب و کار مشغول است، می‌گوید: خداوند وعده داده کسی که پشیمانی در معامله را بپذیرد من نیز پشیمانی او را در آخرت می‌پذیرم، با توجه به این موضوع حتی اگر مشتری پس از شست‌وشو جنس را برگرداند از او می‌گیرم.

وی ادامه می‌دهد: در فروشم برای لباس خانم‌ها نیز توجه می‌کنم تا با فرهنگ متناسب باشد و تنها چادر مشکی می‌فروشم و به بسیاری از دختران و خانم‌هایی که برای بار اول چادر سر می‌کنند تخفیف مناسبی می‌دهم و گاهی هدیه می‌کنم.

او می‌افزاید: روزی یکی از مشتریانم با فهمیدن قوانین کسب و کارم تعجب کرد و درباره مرجع این آموزه‌ها پرسید، وقتی متوجه شد دین اسلام این موضوعات را سفارش کرده مخالفت داشت، پس از صحبت و بحث درباره این موضوع قانع شد که باید بیشتر تحقیق کند و اشتباه کرده است.

 

منطقه نیاز به اقدامات فرهنگی دارد

فروردین با ابراز گلایه از وضعیت امور فرهنگی در سطح منطقه، می‌گوید: سال ۸۹ و۹۰ به مناسبت عید غدیر و نیمه شعبان خیمه فرهنگی برپا کردیم و کتب را با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم، اما شهرداری در سال گذشته مجوز اجرای مجدد این برنامه را نداد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز آماده همکاری با شهرداری در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی هستیم تا با اختصاص مکان و غرفه‌ای، اقدامات متعددی برای ساکنان انجام دهیم. او در پایان خاطرنشان می‌کند: باید با اختصاص مکانی در محلات جوانان به سمت کار‌های فرهنگی و مذهبی جذب شوند و با راه‌اندازی هیئت‌های مذهبی و فرهنگی در سطح منطقه وضعیت بهتری را به وجود آورند.

* این گزارش چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۹۲ در شماره ۵۴ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.  

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44